به گزارش پایگاه خبری ربیع، عربستان در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر در ایران بیکار نماند و دست از حمایت آشوبگران برنداشت. عربستان همواره خود را در تقابل با ایران می‌بیند. مسئولان سعودی بارها گفته بودند که جنگ را به داخل ایران می‌کشند، آنها نیز می‌دانند که ایران کشوری نیست که امنیت خود را به تاراج بگذارد. تدبیر مقام رهبری همواره راه‌گشا بوده است. یک فعال معارض سعودی گفته است عربستان باید نگران باشد.«جمال خاشقچی» نویسنده و فعال معارض عربستان سعودی در یادداشتی در واشنگتن‌پست، نوشته آشوب‌های اخیر در ایران باید «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را نگران کند.
این تحلیلگر عربستانی می‌نویسد: «۸۰ میلیون ایرانی‌ تحت تأثیر تشنج‌آفرینی رسانه‌های سعودی قرار نخواهند گرفت اما گروه هدف اصلی، یعنی ۳۰ میلیون عربستانی، احتمالاً [در اثر این تبلیغات رسانه‌ای] قوت قلب خواهند گرفت». «خاشچقی» سیاست‌های شکست‌خورده عربستان در منطقه را عامل تقابل‌جویی‌هایی دولتمردان سعودی با ایران دانسته است.
«در سال‌های اخیر، مقام‌های ارشد سعودی و تحلیلگران و رسانه‌های این کشور بارها درباره کابوس توسعه‌طلبی ایران، بازار گرمی ایجاد کرده‌اند. البته، دلایلی وجود دارد که این زنگ خطر را ریاض به صدا در بیاورد؛ زیرا سیاست‌های شکست‌خورده عربستان در عراق، سوریه، لبنان و یمن ناکارآمدی آن را بروز می‌دهد». همان گونه که گفته است این فقط کابوس است، ایران هیچگاه به دنبال توسعه‌طلبی و تجاوز نبوده است.
در ادامه این یادداشت آمده است: «در حالی که رسانه‌های عربستان سعودی پیش‌قراول پوشش اعتراضات ایران هستند، حکومت سعودی در این باره سکوت اختیار کرده و به جای آن در حال فعالیت از طریق نایبانش است. با وجود این، من می‌دانم که از موضوع ایران که بگذریم، محمد بن سلمان خواستار حذف هر تفکری است که در ایجاد تغییر از پایین به بالا باور دارد.»
محمدبن سلمان هنوز باید مؤلفه‌های دموکراسی را یاد بگیرد نه اینکه بخواهد در امور ایرانی که نقش سازنده‌ای در خاورمیانه دارد، دخالت کند و دست به تحریف بزند.

انتهای پیام/