مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، از مسلئل مهمی که در دنیای امروز باید به آن توجه شود نقش زنان در آینده درخشان جهان است؟ آینده‌ای که با ظهور مهدی موعود آغاز می شود و انسانیت به سرعت احیا و بشریت با خود آشتی می کند و آنچه امروز در خون و خونریزی و استعمار و استثمار و ظلم و جنایت و جیانت و فساد می بینیم از میان انسانها رخت بر می بندد و دوستی و مهر و محبت و عدالت و مساوات و همگامی و همراهی جای آن را می گیرد در این میان زنان که نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند به وادی نقش آفرینی واقعی خود وارد می شوند؟ در ابتدای ظهور جهان وارد پیکاری می شود تا باطل را خانه نشین کند؟ بی‌گمان در فراهم‌کردن هسته اصلی آن پیکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نیز نقش به‌سزایی دارند و بر پایه بیان برخی روایات، پنجاه زن، از یاران ویژه امام (عج) و همراه یاران خاص در آن قیام جهانی حضور دارند. امام باقر علیه السلام در این باره فرمودند: «وَ اللَّهِ ثَلَاثُمِائَهٍ وَ بِضْعَهَ عَشَرَ رَجُلًا فِیهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَهً یجْتَمِعُونَ بِمَکهَ عَلَی غَیرِ مِیعَادٍ قَزَعاً کقَزَعِ الْخَرِیفِ یتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً…؛ به خدا سوگند! ۳۱۳ مرد که پنجاه زن نیز در میان آنهاست، مانند قطعه‌های ابر در فصل پاییز، در غیر موسم حج، در مکه معظمه گرد می آیند. آری، زنان همچنانی که در بعثت پیامبر اکرم (ص) و گسترش اسلام ایفای نقش نمودند در زمان ظهور نیز نقش بزرگی خواهند داشت و مقام و منزلت و نقش زن در خانواده و جامعه وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد!

ظهور و حکومت حضرت مهدی (عج) نیز بسان بعثت رسول (ص) تحولات عظیمی را در پی خواهد داشت و از جمله زن امروز را که با آب و رنگی مدرن‌تر به دوران جاهلیت باز گردانده شده است، وارد مرحلهٔ جدیدی از کرامت و شخصیت خواهد نمود. حال کدام فعالیت‌ها و مسئولیت‌های حکومتی در اختیار زنان لایق و کاردان قرار خواهد گرفت، امری است که تا شاهد آن نباشیم، قضاوت در مورد جزئیات آن مشکل است؛ زیرا دانش و آگاهی ما به وقایع و حوادث آن زمان، از راه مراجعه به آیات و روایات است و جزئیات این وقایع از طریق روایات به دست ما نرسیده است.

متاسفانه زن در دنیای امروز همانند دوران قبل از اسلام به دوران جاهلیت جاهلان بازگشته و با عناوینی فریبنده؛ مانند همتایی با مرد، آزادی و حق انتخاب و بهره‌مندی از حقوق بشر از انسانیت واقعی خویش فاصلهٔ بسیار گرفته است. زن متمدن امروز، اگر به منصب و مقامی دست یازد، باز ملعبهٔ سردم‌داران و حاکمان سیاست‌پیشه است. شخصیت و عفت زن امروز در هیچ مرحله‌ای و با هر مقامی مصون از دست برد شیاطین و سوء استفادهٔ آنان نیست.

با انحطاط زنان، خانواده نیز از هم گسیخته و ریشهٔ اجتماع در حال پوسیدن و سقوط است. پس انقلابی بسان انقلاب رسول الله (ص) لازم است، تا انسان بویژه زن را به مقام انسانیتش بازگردانیده و به تعالی و ترقی واقعی و حقیقی برساند.

شیعه از زمان پیامبر (ص) به وعده‌های آن‌حضرت و قرآن یقین داشته و همواره چشم انتظار این انقلاب بوده و هست. انقلابی که کل دنیا را دگرگون می‌نماید و در پی آن، موقعیت زن غیر از موقعیت و انحطاط او در این زمان خواهد بود.

 روایتی که در مطلع این نوشته موتاه آمد نشان می دهد پناه زن تاثیر گذار که هر کدام می توانند جمعیت عظیمی را اداره کنند در جمع ۳۳۰ نفر یاران حضرت مهدی (عج) هستند و این افتخار بزرگی برای زنان است که در حکومت آنحضرت نقش آفرینند.

در دوره فعلی نه تن‌ها در جوامع غیر اسلامی، که حتی در برخی از جوامع اسلامی نیز به نوعی زن از حقوق انسانی‌اش محروم گشته؛ برخی او را در کنج خانه زندان کرده (آل سعود و …) و از تعالی و ترقی فکری و فرهنگی و اقتصادی وغیره باز می‌دارند؛ عده‌ای او را از خانه و خانواده جدا ساخته و به پشت فرمان ماشین و هواپیما و عمق معدن‌ها و پشت دستگاه‌های کارخانه‌ها فرستاده‌اند؛ و بدتر اینکه در بعضی جوامع زن را به ابزار تبلیغ یا ابزار بهره کشی‌های سیاسی و اقتصادی تبدیل نموده‌اند. انشاالله در انقلاب جهانی موعود (عج)، تحول عظیمی در جهان ایجاد خواهد شد و کل عالم را در زیر پرچم اسلام واقعی و تعالیم حیات‌بخش آن قرار خواهد گرفت که در پی آن، جامعهٔ زنان نیز از این تحول عظیم مستثنا نبوده و به جایگاه واقعی خویش برگردانده خواهد شد. هر چند اکنون دشمنان اسلام با تمامی ابزار رسانه‌ای خود وارد عمل شده‌اند تا زن ایرانی مسلمان را از مسیر انسانی خود دور نمایند و به ورطه نابودی کشانند اما زهی خیال باطل!

با وجود پافشاری‌های فراوان آموزه‌های وحیانی به‌ویژه در دین مقدس اسلام زنان در طول تاریخ، از حقوق خویش محروم بوده و شخصیت آنان تحقیر شده است. اما، در دوران آن انقلاب بزرگ و جهانی حضرت مهدی علیه السلام، شخصیت حقیقی خویش را باز می‌یابند و به عنوان کارگزاران اصلی آن تحوّل عظیم، در جامعه جهانی شرکت می‌کنند. این موضوع، اهمیت ویژه‌ای دارد که ارزش واقعی و پایه قدرت و توانمندی نوع زن و ارزشیابی استعدادهای او را مشخص می سازد.

برای شرکت در آن انقلاب جهانی، زنان از هم اکنون باید با معیارهای دقیق اسلامی و اخلاقی، شخصیت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل یابند و بدانند که هم اکنون و در آینده، مسئولیت های بزرگی بر عهده دارند و در آینده کارهای مهمی را انجام خواهند داد. پس بایستی از هم اکنون به شناخت دقیق و درست اسلام بپردازند و در تربیت خویش بکوشند، تا پیش از ظهور، در جرگه زنان منتظر قرار گیرند، و پس از آن شایستگی شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعی حق را داشته باشند.

مظفر حاجیان