اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1024053
یکشنبه - 27 آذر 1401 - 08:29

نفسی برای آسمان نمانده است

همزمان با شروع فصل سرما پدیده آلودگی هوا دوباره رخ نمایی کرد و هوای کلان شهرها را به نفس نفس انداخت. حدود ۳۵ میلیون نفر از هموطنان به جای هوای پاک، سم تنفس می کنند.

نفسی برای آسمان نمانده است

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با شروع فصل سرما پدیده آلودگی هوا دوباره رخ نمایی کرد و هوای کلان شهرها را به نفس نفس انداخت. حدود ۳۵ میلیون نفر از هموطنان به جای هوای پاک، سم تنفس می کنند. این پدیده سال هاست مهمان آسمان شهرهای صنعتی و بزرگ کشور است و همراه با خود آسیب های فراوانی در سلامتی مردم بر جای می گذارد. به طوریکه ذرات PM2.5 موجود در این پدیده باعث تنگی نفس و بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی و … می شود. طبق آمارهای اعلام شده سالیانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا است و یک کشتار واقعی را بوجود آورده است.

 این روند هر ساله بدون اینکه اقدام موثری در جهت کاهش آلودگی هوا اتخاد شود تکرار شده و در این بین آنچه که اهمیت ندارد جان مردم است.. نکته قابل اهمیت این است که این پدیده فقط منجر به مرگ و میر نمی شود بلکه آسیب هایی در دراز مدت در جسم و روح مردم باقی می گذارد و آن ها را ذره ذره به سمت مرگ نزدیک می کند. عوامل متعددی در تشدید آلودگی هوا وجود دارد که می توان به مازوت سوزی نیروگاه ها، دود خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، کاهش نزولات آسمانی، فعالیت کارخانه ها و.. اشاره کرد.

گره کور این پدیده خیال باز شدن ندارد و همچنان این روند در کلانشهر ها جولان می دهد. قسمت غم انگیز ماجرای آلودگی هوا این است که هیچ کدام از مسئولان کاری برای کاهش این معضل انجام نمی دهند و فقط به تعطیلی مدارس بسنده کرده و با حرف های تکراری و ملال آور تقصیر را بر گردن یکدیگر می اندازند. مسئولان فکر می کنند حل این معضل با تعطیلی مدارس رفع می شود.

حال با توجه به بی برنامه گی و نبود اراده برای حل کاهش آلودگی هوا این سوالات مطرح است:

آیا مسئولان نمی دانند تا چند سال آینده با افزایش بی حد و اندازه آلودگی هوا چه بر سر سلامتی و جان مردم می آید؟

تا چه زمانی باید در این زمینه شاهد قصور و کم کاری تکالیف قانونی مسئولان باشیم؟

چرا متولیان اجرای قانون پاک توجهی به عملیاتی شدن این قانون ندارند؟

چرا باید بدون هیچ تاملی به تعداد خودروهای بی کیفیت افزوده شود در حالیکه سهم خودروها در آلودگی هوا به اثبات رسیده است؟

کلید حل مشکل آلودگی هوا در داخل کشور است به شرط اینکه از سوی مسئولان زیر ربط و دستگاه های مسئول اراده ای برای حل این معضل وجود داشته باشد، برخی از مسئولین در کلام و گفتار بحث الودگی را مطالبه می کنند ولی در عمل در جهت افزایش این پدیده قدم برمی دارند. از طرفی تا کنون گزارشی از عملکرد دستگاه ها برای رفع آلودگی هوا منتشر نشده است.

در راستای حل معضل آلودگی هوا باید اطلاعات دقیقی از عوامل تشدید کننده این پدیده بدست آورد تا اقدامات لازم برای تعدیل آلودگی هوا در این راستا می توان از کارشناسان کاردان و شرکت های دانش بنیان استفاده نمود.

همچنین به طور جدی طرح اسقاط خودروهای فرسوده پیگیری و اجرا شود. از خودروها و موتورسیکلت های برقی استفاده شود. در این بین حل مازوت سوزی نیروگاه ها نیز حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است مسئولان با انداختن توپ در میدان یکدیگر نه تنها مسئله ای را حل نمی کنند بلکه هر روز سایه تیرگی هوای شهرها بر سر مردم سنگینی می کند بنابراین برای یکبار هم که شده قدم مثبتی برای حل این پدیده بردارند تا هوای پاک بار دیگر بر آسمان شهر ها چیره شود.

نجمه کریمیان۰۸