مظفر حاجیان

امروز کشور ما در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار گرفته و دشمن با هدف گیری اقتصاد تلاش می کند مردم را خسته و مسئولان را منفعل کند و به اهداف خود نزدیک شود هر چند در روزهای اخیر جنگ ترکیبی سختی را به اجرا گذاشته اند؟ البته دشمن نه امروز که ازقبل و مسلم بعد از این هم کار خودش را می کند این مسئولان و ملت هستند که باید همچون گذشته ایستادگی خود را نشان دهند و با برنامه و تدبیر این پیچ سهمگین و گردنه سخت را پشت سر بگذارند و آسیب ناپذیری ملی را نشان دهند. امروزه بیشــتر مردم و مســئولان جامعه اذعان دارند کشــور ما با وضعیت اقتصادی ویژهای روبهروســت. از یک سو آمریکا، اسرائیل، عربستان و اذنــابشان در ادامه دشــمنی با ملت ایران در اقدامی ناجوانمردانه با اجرای سیاستهای تخریبی، اخلال در نظام اقتصــادی ما را هدف قرار داده‌اند و بر طبل هیاهو نیز می کوبند تا با جنگ روانی کنار جنگ اقتصادی کار خود را کامل کنند و یاس و نا امیدی را به جامعه تزریق کنند. از طرف دیگر دو مطلب موجب نگرانی است یکی اینکه در جامعه کسانی با سوء استفاده دست به احتکار بزنند یا بی محابا گرانفروشی و کم فروشی کنند یا عده ای از طرق مختلف در نظام اقتصادی اخلال نمایند نیز برخی از مســئولان با اقدامات نادرســت و بی حساب و کتاب خود به این اوضاع دامن زده و شــرایط اقتصادی نامناسبی را برای کشور رقم زنند کما اینکه این اتفاق افتاده است و مردم باید جور بی تدبیری آنانرا بکشند!

اگر چه اقدامات دشمنان در ایجاد این مشکلات بویژه با ایجاد جنگ روانی بی تأثیر نبوده اما هما نگونه که همگان شاهد بودهایم، بخش بزرگی از مشکلات موجود نتیجه سوءمدیریت داخلی است. با وجود تحریمهای اعمالــی اگر مدیریت داخلی توانمند، منظم و هماهنگ و اقدام جهادی داشته باشند میتوان جلوی خسارتهای احتمالی را گرفت و نقشه‌های دشمنان را ناکام کرد، اما وقتی مدیریت جزیرهای بر کشــور حاکم شده و قانون درست اجرا نشود مسلما نتیجه آن شکل گیری مشکلات فراوان است. بر همین اساس یکی از رسالتهای اصلی مجلس به عنوان قوه قانون گذار و ناظر بر اقدامات دولت و مسئولان در این شرایط، نخست نظارت دقیق بر اجرای قانون و تحت فشار قرار دادن مدیران برای اتخاذ رویکرد جهادی در شــرایط حســاس کنونی و به پاسخ واداشتن آنهاســت مدیران باید بدانند اگر کوتاهی کنند یا پا را فراتر از قانون بگذارند مواخذه می شوند و سیستم نظارتی آنها را رها نمی کنند. اگر مدیری نتواند متناسب با شرایط موجود که روحیه جهادی را طلب میکند فعالیت کند مسلما باید از سوی خانه ملت مورد مؤاخذه قرار گیرد تا مجبور شود بیشتر تلاش کند. دست مجلس به عنوان قوه قانون گذار و نظارتی در این زمینه باز است به این معنی که مجلس میتواند با ابزارهایی مانند طرح ســؤال، تحقیق و تفحص از نهادهای مختلف، استیضاح و راهکارهای دیگر پیش بینی شده ارگانها و مدیران دولتی را به چالش بکشد. البته باید توجه داشت مجلس به لحاظ قانونی به طور مستقیم توانایی به چالش کشیدن برخی از مدیران دولتی مانند رئیــس کل بانک مرکزی و برخی معاونان و مشاوران اقتصادی رئیس جمهور را ندارد با این وجود م یتواند با فرا خواندن وزیران به مجلس این نیروها را به تحرک بیشتر وادار کند. مجلس مسلما استیضاح وزیران را به عنوان راهکار نهایی حل مشــکلات نمیداند اما میتواند از این ابزار به عنوان پادزهری موقتی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کرده و قوه مجریه را در راستای بهبود شرایط تحت فشار قرار دهد مشروط بر اینکه بر موضع مردمی خود بایستد و با قول و وعده های مفید برای انتخابات بعدی عقب نشینی صورت نگیرد از طرفی مجلس باید در این شرایط حساس که جنگ اقتصادی است قوانین متناسب تصویب کند و دست دولت و مجریان را و راه فعالیت درست را هموار نماید.

آمریکا به طور علنی علیه ما اعلام جنگ اقتصادی کرده و بر همین اساس دفتری ویژه به منظور هدایت اقدامــات ضد ایرانی در وزارت خارجه خود ایجاد کرده اســت که به شدت در حال برنامه ریزی و تنگ کردن فضای اقتصادی در ایران است، به همین دلیل ما هم باید با تغییر رویکرد، خود را برای شــرایط جدید آماده کنیم. در همین راستا قوای سه گانه باید هماهنگ و همراه شوند. مجلس باید در کنار تســهیل قوانین و پرهیز از ارائه لوایح بی مورد، نظارت قوی بر بخش اقتصادی را هم مد نظر قرار دهد. اگرچه به اذعان برخی، مجلس به درستی به وظیفه خود عمل نکرده است و در امر نظارت به شدت منفعل بوده و نتوانسته اعمال نظارت کند باید مجلس سوء تدبیرها را شناسایی و در اولین فرصت برخورد و رفع عیب کند و الا اگر سوء تدبیر عملیاتی شد هزینه ملی بالا می رود و هرگونه اقدامی دیر هنگام و کم اثر خواهد بود. در نهایت آنچه که باید بر آن تأکید کرد همکاری تمام نهادها برای گذر از شــرایط موجود اســت. پر واضح است که دعواهای سیاسی و در گیریهای مسئولان نتیجه ای برای مردم ندارد بلکه در این شــرایط دولت باید از توانمندی و طرح ها و پیشنهادهای متخصصان و تجربیات شخصیت های اقتصادی در جهت بهبود اوضاع بهره گیری کند و مردم را نیز با اعتماد سازی جذب کند تا در راستای برنامه‌های دولت حرکت کنند و مشکلات تحریم به جایی نرسد اعتماد سازی ضرورت امروز است اگر مسئولان آنچه در مورد اقتصاد می گویند درست و محکم باشد و مردم نتیجه مثبت آنرا لمس کنند کاملا همراه خواهند شد حتی می توان از این مردم کمک فکری و اقتصادی و مقاومتی گرفت اگر حرف و عمل را در یک راستا ببینند. مردم مستحق تلاش مسئولانند نه خمودی و ایستایی و بی تفاوتی و کم تحرکی؟!

مظفر حاجیان