به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سالهای اخیر شاهد شدت گرفتن مشکلات صنایع استان اصفهان بوده‌ایم که البته مشکلات استان صرفاً به صنایع محدود نمی‌شود و دغدغه‌های دیگری در بخش‌های دیگر بالاخص کشاورزی، تهدیدات زیست محیطی و اکوسیستمی و ازهمه مهم‌تر میراثی، نگرانی نسبت به آینده استان را مخاطره آمیز می‌سازد. یکی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، علت بیشتر فشارهای تحمیلی را، انتخاب اصفهان بعنوان پایلوت دراجرای طرح‌های مختلف دانست.

انتخاب اصفهان بعنوان پایلوت و فشارهای بالادستی

سیدناصر موسوی لارگانی در پاسخ به کیمیای وطن راجع به بیکاری برخی صنایع و مشکلات عدیده‌ای که در استان اصفهان، فعالان اقتصادی را بیشتر تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه، به جز برخی از صنایع بزرگی که وابسته به دولت، برخوردار از حمایت دولتی و صادرات نیز دارند، بقیه صنایع کوچک و متوسط با مشکلات جدی روبرو شده‌اند که این ربطی به خود استان اصفهان ندارد، بلکه بیشتر مربوط به بالادست و فشارهایی است که بدلیل انتخاب اصفهان بعنوان پایلوت در اجرای طرح‌ها صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه اکثر صنایع کوچک و متوسط با ظرفیت بسیار پایین و ۳۰ درصد توان کار می‌کنند، فشار سازمان‌های نظارتی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها را موانع دیگری در مقابل تداوم و توان تولید دانست و از کارگاه کوچکی صحبت کرد که در قبال ۴۰۰ میلیون وام، ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به سیستم بانکی پرداخت کرده و با توجه به نرخ سودهای هنگفت و جریمه‌ها، باید ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دیگر پرداخت کند. تأخیر در پرداخت وام، منجربه صدور اجرائیه بانک، تعطیلی کارگاه و بیکاری کارگران شده، ضمن آنکه بانک نمی‌تواند این کارگاه را اداره کند. لارگانی به کارگاه دیگری اشاره کرد که بدلیل مطالبه ۴ میلیاردی بعنوان مالیات و جریمه، کل شرکت، منزل مسکونی و همه زندگی صاحب کارگاه تکافوی این مالیات سنگین نیست. وی مشکلات دیگر را مربوط به مطالبات شرکت‌ها از دولت عنوان کرد و افزود: تولیدات برخی کارگاه‌ها در اختیار وزارت نیرو، بهداشت و مراکز درمانی و سازمان‌های دولتی قرار می‌گیرد ولی پرداختی انجام نمی‌دهند، در نتیجه تولیدکننده نمی‌تواند بدهی و مطالبات بانکی و مالیات خود را بموقع بپردازد و مشمول جریمه‌های سنگین و افزایش بدهی‌ها می‌شود و چون سرمایه درگردشی هم ندارد نمی‌تواند ادامه دهد. مشکل دیگر، تولید کالایی است که بدون نیازسنجی مناسب، تولید و انباشت شده و خریداری ندارد.

اصفهان، دومین استان در واریز بودجه به خزانه

موسوی لارگانی در پاسخ به خبرنگار کیمنیای وطن درباره موضع مجلس در قبال اینگونه برخوردها با صنایع و مشکلات استان گفت: درطول یازده سال فعالیت خود در مجلس با تأسف می گویم که کدام بودجه را دولت و مجلس برای اصفهان مشخص کرده که از نظر دریافت در ردیف‌های آخر یعنی ۲۷ و ۲۸ هستیم ولی دومین استان در واریز بودجه به خزانه و حامی استان‌های دیگر هستیم و زمانی که بحثی از اصفهان مطرح می‌شود، با اعتراض دیگر نمایندگان مواجه می‌شویم. وی از میراثی شدن برخی پروژه‌های به زمین مانده اصفهان سخن می‌گوید که بعنوان مثال، راه اندازی خطوط ۳ و ۴ مترو در استان‌های دیگر است. درحالیکه سال‌ها طول خواهد کشید تا این خطوط در اصفهان به بهره برداری برسند.

گردوغبار سمی گاوخونی، تهدیدی برای کشور

وی در مورد بازتاب استعفای نمایندگان استان اصفهان گفت: این استعفا بصورت مکتوب و بدون پیامدهای تبلیغاتی و سیاسی بود. زیرا هرسه فراکسیون برای استعفا اقدام کردند و با این نگرش بود که اگر واقعاً نمی‌خواهند به داد اصفهان برسند، از مجلس خارج شویم. اما این بازتاب را داشت که اصفهان از انزوا خارج شود و ثابت شد که کارد به استخوان مردم اصفهان رسیده و مطرح شدن این موضوع در مجامع، توجه به خواسته نمایندگان را در پی داشت. وی درخواست نمایندگان برای احیای زاینده رود بعنوان یک رود ملی و از طرفی جایگاه اصفهان در سطح بین المللی و ملی و نقشی که در تأمین بودجه ۱۱ استان دارد را مطرح کرد و با اشاره به تهدیدات زیست محیطی تالاب گاوخونی و گردوغبار سمی برای اصفهان و استان‌های همجوار، تشکیل ستاد احیای گاوخونی، از خواسته‌های نمایندگان در این استعفا بود که به دستور دولت، ستاد احیای زاینده رود و احیای کارون تشکیل شد. وی آب آشامیدنی اصفهان را معضل دیگری نامید که تأمین بودجه سامانه دوم بعنوان یک پروژه پدافندغیرعامل را توانستیم در ردیف بودجه قرار دهیم.

رویکرد دولت به اصفهان باید اصلاح شود

لارگانی در اشاره به مشکلات کشاورزی استان، گفت: کشت برنج به کمتر از ۱۰۰۰ هکتار رسیده که در طول ۱۸ ماه نبود آب در رودخانه و برداشت بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب آب قبل از رسیدن به اصفهان، کشاورزان و حقابه داران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته که از جمله ۹۰ درصد مردم قهدریجان با کشاورزی امرار معاش می‌کنند و اکنون زمین‌های آنها لم یزرع باقی مانده که در گفتگو با نمایندگان چهار استان، وزرای نیرو و جهاد، مسئولان امنیتی و پدافند غیرعامل ثبت شد که اصفهان زیاده خواهی نمی‌کند. همچنین طبق نظر مراجع، تصرف حقابه مجاز نیست. وی گفت: آورده دولت ۳۸۴ میلیون مترمکعب بوده و آبی که در بستر زاینده رود است، حقابه کشاورزانی بوده که سالها قبل هزینه‌اش را پرداخته‌اند ولی دولت، سهم آنها را به جای دیگری واگذار کرده که این ظلم در حق کشاورزان و حقابه داران است که چیزی اضافه‌تر نمی‌خواهند. وی تصریح کرد: آنچه نمایندگان خواسته‌اند، به حق و منطقی است و برای نجات اصفهان با بیشترین شهید که همواره در همه صحنه‌ها پیشتاز و حامی کشور بوده است، رویکرد دولت باید اصلاح شود.