به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آیین بهره برداری از پروژه های شهرداری منطقه ۱۲ که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان، مدیرعامل شرکت آب فاضلاب و دیگر مدیران شهری انجام شد، راه اندازی تصفیه خانه ثانویه پساب شمال شهر با مشارکت شرکت دانش بنیان بهین آب زنده رود و خط انتقال و توزیع پساب تصفیه شده می تواند به تامین آب فضای سبز شهر کمک کند.

بهره برداری از نیروگاه ۱۰ کیلوواتی پنل خورشیدی ساختمان اداری و راه اندازی مرکز مشارکتی آموزش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان، بخشی دیگر از پروژه های منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان هستند.

حفظ فضای سبز، تحقق شهر پایدار

علی باقری، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان، با اشاره به کلنگ زنی و بهره برداری از ۱۰ پروژه، احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب و خط انتقال و توزیع پساب تصفیه شده به طول ۱۸ هزارو۵۰۰ کیلومتر را، متصل به شبکه آبیاری فضای سبز بختیاردشت اعلام کرد.

بهره برداری از نیروگاه ۱۰ کیلوواتی پنل خورشیدی در ساختمان اداری و راه اندازی مرکز مشارکتی آموزش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان، بهره برداری از خیابان اتصال عاشق آباد به شهرک کوثر و پروژه های دیگری با اعتبار ۲۷۱ میلیارد ریال نیز در منطقه ۱۲ صورت گرفت.

وی گفت: پروژه تصفیه خانه پساب که از توان شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی استفاده شده، دارای ارزش زیست محیطی فوق العاده ای در جلوگیری از مشکلات زیست محیطی ناشی از رها شدن پساب و امکان استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز در چندین منطقه از شهر اصفهان است.

مدیرمنطقه ۱۲ با اشاره به استفاده از سیستم Boo در تصفیه خانه پساب با استفاده از فاضلاب شاهین شهر با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، گفت: این پروژه برای اولین بار در اصفهان اجرا می شود و آبیاری ۸ هزارو ۲۰۰ هکتار فضای سبز را میسر می سازد و بازتاب آن، تحقق شهر پایدار است.

حل بحران با استفاده از دانش و تکنولوژی

مهندس سامانی، مدیرعامل شرکت بهین آب زنده رود و مجری تصفیه خانه ثانویه پساب شمال شهر، اجرای این طرح را گام بزرگی در راستای منافع شهر و شهروندان دانست که پساب تصفیه شده به آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از فضای سبز شهر اختصاص می یابد.

سامانی با اشاره به اینکه در بحران کم آبی، استفاده از دانش و تکنولوژی کمک فراوانی به کشور می کند، گفت: پروژه تصفیه خانه ثانویه پساب در زمینی به وسعت ۲هزار متر مربع احداث شده و علاوه بر استفاده از تئوری بازآفرینی شهری و معماری سنتی، دارای واحدهای اداری و فنی، تاسیسات و تجهیزات گندزدایی، بهداشتی سازی و فیلتراسیون است.

خط انتقال پروژه از مکان مقسم تا فیلتراسیون است که پس از گندزدایی و تزریق مواد، وارد مخزن می شود تا به ذخایر شهرداری در بختیاردشت انتقال یابد و ذخیره در زیر نیروگاه می می شود و به مناطق شهر منتقل می گردد.

ریزگردها، تهدیدی جدی برای شهروندان

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، بازچرخانی آب در پساب را در راستای توسعه پایدار شهر عنوان کرد و افزود: شهرداری با این اقدام، قراردادهای اجرایی در کشور را متفاوت ساخت و از توان و سرمایه بخش خصوصی استفاده کرده است و در شرایط فعلی که جوانان بشدت به توجه مسئولان، ماندن در کشور و اشتغال نیاز دارند، استفاده از این پتانسیل ارزشمند است.

امینی بیان داشت: با توجه به آلودگی هوا و ریزگردها که تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان و استان های همجوار است، حفظ فضای سبز شهر، کار بزرگی است و ایده شرکت دانش بنیان بهین آب، طرحی در سازگاری با محیط زیست و حفظ فضای سبز شهر و سلامتی شهر است.

ضرورت تعامل شهرداری و بخش خصوصی

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان با تقدیر از شرکت دانش بنیان بهین آب که با کار خلاقانه، به مهار بحران کمک میکند، لزوم توسعه این طرح و اینگونه مشارکت ها در دیگر نقاط شهر را بیان کرد.

وی شرایط سخت تابستان امسال را، تهدیدآمیزترین دوران برای مرگ درختان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه، شرکت آبفا، آب منطقه ای  و دلسوزان دیگری تحت عنوان ستاد بحران مبارزه با خشکسالی به کمک ما آمدند. همچنین با استفاده از تصفیه پساب ها توانستیم در مقابل پیش بینی های ترسناک قطع درختان ۱۵۰ ساله چنار که هویت شهر اصفهان هستند، بایستیم و درختان را از مرگ قطعی نجات دهیم.

شهردار با اشاره به ۵ هزار هکتار فضای سبز اصفهان، آبیاری ۳۷۰۰ هکتار را از وظایف شهرداری برشمرد و گفت: با استفاده از پساب این تصفیه خانه که هر ثانیه، ۱۰۰ لیتر پساب را تصفیه می کند، خیال ما راحت می شود که می توانیم ۳۰۰ هکتار از فضای سبز را آبیاری کنیم.

وی تصریح کرد: البته دغدغه محیط زیستی ما تمام نمی شود و باید به نوع کشت، الگوی گشت، استفاده از گونه های مناسب درختان توجه کنیم. ضمن آنکه مراقبت ویژه باید برای نجات اصفهان اعمال گردد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و بخش خصوصی می توانند در تعامل منطقی و مشارکت منصفانه در کل شهر، کار های اساسی انجام دهند و راه های سخت در اداره شهر را ارزان پیش ببرند.

در ادامه، عملیات کلنگ زنی پروژه مشارکتی دو مجموعه ورزشی، آغاز عملیات ساختمانی مجموعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و پروژه های دیگر اجرا شد.