به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرنگار کیمیای وطن، با تأکید بر لزوم تأمین آب پایدار برای فضای سبز اصفهان، عمده برنامه‌های سازمان در جهت حفظ و نگهداری فضای سبز را تشریح کرد.
توسعه فضای سبز منوط به آب پایدار
دکتر فروغ مرتضایی‌نژاد با اشاره به ارزش میراثی و اهمیت زیست‌محیطی فضای سبز اصفهان، از تلاش این سازمان در راستای تأمین آب پایدار و بررسی شیوه‌های مختلف مصرف کمتر آب و جایگزینی گونه‌های با نیاز آبی کم سخن گفت و افزود: تا زمانی که آب پایدار فراهم نکنیم، نمی‌توانیم با اطمینان برای توسعه فضای سبز گام برداریم؛ لذا تا پیش از تحقق زیرساخت‌های آب، باید در توسعه فضای سبز به آهستگی پیش رویم.
وی استفاده از پساب تصفیه شده و تصفیه ثانویه در سپاهان شهر و شاهین شهر و انتقال به شرق را مطرح کرد و با اشاره به اهمیت زیست‌محیطی جنگل شرق با وسعت ۷۰۰ هکتار، افزود: از ۱۴۰ لیتر پساب در ثانیه که قرار بود تحویل شود، فقط ۵۰ تا ۶۰ لیتر را دریافت کرده‌ایم.
وی با بیان آنکه به منظور حفظ فضای سبز اکولوژیک با هزینه سنگینی، خط انتقال پساب را راه‌اندازی کردیم، از بذرکاری به روش دیم و جایگزینی پارک زیرواسکیپ و استفاده از چیپس چوب برای حفظ رطوبت خاک خبر داد.
۲۱۰ هکتار آبیاری تحت فشار
مرتضایی‌نژاد، برنامه‌های شهرداری در راستای آبیاری فضای سبز را فعال شدن ۱۸۰ تانکر شهرداری و آبرسانی روزانه ۱۰ هزار و ۸۰۰ تانک عنوان نمود و افزود: بیش از ۲۰ هزار تانکر آب وارد کردیم
که هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل کرد. همچنین، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار به وسعت ۲۱۰ هکتار انجام شد و ۷ هزار و ۱۰۰ نفر باغبان برای آبیاری در شیفت شب فعال شدند.
وی در ادامه گفت: پساب با تصفیه ثانویه عاری از بار میکروبی را به فضای شهری اختصاص دادیم و پساب تصفیه شده با اطمینان کمتر به عرصه‌های خارج شهر انتقال یافت و برای درختان کهنسال با نیاز آبی بیشتر، جوی‌چه‌هایی همراه با مواد جاذب در گرداگرد آنها احداث نمودیم. کاهش فاصله دریچه‌های برداشت آب به منظور کاهش هدر رفت آب و استفاده از ترکیبات ضد تنش در برخی مناطق از دیگر راهکارهای سازش با کم آبی است که اجرا می‌کنیم.
راه‌اندازی کلینیک‌های فضای سبز
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به علاقه شهروندان به نگهداری گیاهان، گفت: کلینیک‌های فضای سبز و توسعه بازارهای گل و گیاه که علاوه بر خدمات فروش، آموزش‌هایی در زمینه حفظ و نگهداری گیاهان، نحوه آبیاری و کوددهی ارائه می‌دهند، راه‌اندازی می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی اولین مجموعه در ۲۵ خرداد در مناطق مختلف شهر، گفت: ۳۸ نقطه شهر را برای احداث کلینیک‌های فضای سبز، جانمایی کرده‌ایم و احتمالا تا ۲ ماه آینده، کلینیک گیاه پزشکی در پارک ملت در کنار کتابخانه تخصصی سازمان پارک‌ها راه‌اندازی می‌شود که در زمینه معرفی و فروش گونه‌های گیاهی فعالیت می‌کند.
جایگزینی گیاهان و چمن مقاوم به کم آبی
مرتضایی‌نژاد در ادامه، سرانه فضای سبز اصفهان را ۲۶ مترمربع و فضای تفرجگاهی را ۳/۳ مترمربع اعلام نمود و یادآور شد: اکنون پارک‌های کوچک محلی در دستور کار قرار گرفته و با توجه به محدودیت منابع آب، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی مدنظر بوده و تغییر الگوی کشت، امسال به طور جدی عملیاتی شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به وسعت چمن‌کاری در سطح شهر خاطرنشان کرد: طی یک برنامه پنج ساله باید نسبت به حذف چمن‌های فعلی و جایگزینی چمن‌های مقاوم به کم آبی اقدام کرد؛ در این خصوص نیز قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی و سازمان تحقیقات کشاورزی منعقد شده است.
وی وسعت چمن‌های با نیاز آبی بالا را ۲۱۷ هزار مترمربع اعلام کرد و خاطرنشان کرد: به زودی چمن‌های مقاوم به کم آبی و با نیاز آبی کم جایگزین می‌شوند، البته در برخی از مناطق، این جایگزینی انجام گرفته است و اگر براساس برنامه پیش رویم، تا ۵ سال آینده، کل فضای چمن ما، از نوع مقاوم به کم آبی خواهد
بود.
ثبت جهانی درختان کهنسال اصفهان
ثبت جهانی درختان کهنسال از دیگر اقداماتی است که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از آن خبر داد و گفت: در حال شناسایی درختان کهنسال هستیم و درختان با قدمت ۱۵۰ سال به بالا باید مثل بناهای تاریخی شهر اصفهان حفظ شوند.