به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه «شهر دوستدار کودک» (CFC) مورد توجه برنامه ریزان و دست اندرکاران امور شهری قرار گرفته است، چرا که جمعیت کودکان مناطق شهری جهان (شهرهای کشورهای در حال توسعه) در حال افزایش هستند.

با گسترش موج شهرنشینی در دنیا از سویی و افزونی جمعیت از سوی دیگر، کودکان در تحولات مدرن شهری نادیده گرفته می‌شوند و لزوم توجه به آن‎ها در شهرها بیش از پیش احساس می‌شود.

شهر یک واقعیت زنده و پویا است که نباید خود را بر کودک تحمیل کند بلکه باید متناسب با شخصیت او شکل گیرد، منظر شهری دوستدار کودک، با نگاه عینی _ذهنی به پدیده شهر، مشارکت و نقش شهروندی کودکان را مبنا قرار داده و سه راهبرد توسعه زندگی پیاده، فعالیت در فضای جمعی شهری و طبیعت‌گرایی را در راستای افزایش نقش مشارکتی کودکان مورد توجه قرار می‎دهد.

هر یک از این راهبردها، شامل سیاست‌ها و اقداماتی است که به ایجاد حس هویت، امنیت، تعلق مکانی و لذت می‌انجامد و شهر را به سوی بستری برای برآورده کردن نیازهای مختلف کودک و رشد و پرورش همه جانبه او سوق می‌دهد.

شهر سمنان نیز به عنوان یکی از شهرهای مستعد در این زمینه، بحث اجرای «شهر دوستدار کودک» را مطرح و با نظر شهردار و شورای شهر، در نوروز ۹۸ به عنوان یکی از اصلی‎ترین برنامه های خود قرار داد.

آماده سازی شهر برای مشارکت پذیری کودکان در طرح‎های مرتبط با کودکان، برگزاری جشنواره‎های مختلف برای کودکان، آماده‎سازی شهر متناسب با نیازهای کودکان، ایجاد فضای سبز و طبیعت همسو با علاقه کودکان و ایجاد فضای نشاط و سرگرمی در نقاط مختلف شهری از اقداماتی است که برنامه‎ریزی و زیرساخت های آن تهیه و از نوروز ۹۸ آغاز و علاوه بر ایجاد شهری شاد، بستری مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی شد.

سمنان همیشه به عنوان شهری تاریخی و با جاذبه های طبیعی جذاب، مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده و نگاه به این شهر قدیمی، نگاهی در گذر زمان بوده که اتفاقات تلخ و شیرین را رقم زده است.

مساجد، کاروانسراها، دروازه‎های زیبای شهر، بازار سنتی، حمام هایی با سبک متفاوت، عمارت‎ها و خانه‎های قدیمی، باغ راه‎ها، سیستم منحصر به فرد توزیع آب و قرار گرفتن کویر و جنگل در فاصله‎ای نزدیک به هم، سمنان را شهری کامل از حیث جاذبه‎های تاریخی و طبیعی معرفی کرده است و ایرانیان اقصی نقاط کشور این شهر را شهری تاریخی می‎شناسند؛ اما امسال در کنار جاذبه‎های زیبای این شهر پرقدمت، سمنان شهری متفاوت برای گردشگران و حتی همشهریان سمنانی بود، شهری با عنوان «سمنان، شهر دوستدار کودک».

نخستین عیدانه کودک و نوجوان نوروز ۹۸ سمنان با شعار «سمنان، شهر دوستدار کودک» با حضور گروه‎های نمایشی از شهرهای اراک، اصفهان، تهران و کرج از سوم فروردین ماه به مدت ۸ روز در بوستان ۱۷ شهریور به همت مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان برگزار شد و در این رویداد فرهنگی، بالغ بر ۲۰ هزار نفر از کودکان و نوجوانان، مهمانان و مسافران نوروزی و شهروندان سمنانی شرکت کردند.

برگزاری جشن‎ها، کارناوال شادی، حضور مهمانان برتر کشوری در حوزه کودک و نوجوان، ایجاد غرفه‎های بازی رایگان و از همه مهم‎تر حضور پرشور کودکان ایران به همراه خانواده در عید نوروز در شهر سمنان، شهری متفاوت و شاد را به همراه داشت.

    عروسک‎های دوست داشتنی در کارناوال‎ها و جشن‎ها، دلقک‎های پرانرژی و ایجاد فضای شاد و مفرح، سمنان متفاوت را در سال ۹۸ رقم زد و روزهای پرشور و خاصی را در اذهان کودکان سمنان و گردشگران، حک کرد.

حضور هر روزه کارناوال کودک در سمنان، شور و شادی و هیجان را در کوچه و خیابان‎های این شهر پخش کرد و در تک تک خانه‎های این شهر، صحبت‎هایی از کارناوال شادی، به گوش می‎رسید.

نگاه ویژه شهرداری سمنان به برنامه‎های کودکان به عنوان آینده‎سازان این مرز و بوم و یکی از اصلی‎ترین بنیان‎های خانواده ها، شرایط شهری آینده ساز و شادی را فراهم کرد و با همین نگاه، برنامه‎های متنوع شهری بر پایه توجه به کودکان برنامه‎ریزی شد که در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود.

سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان درباره ضرورت توجه به کودکان با مبنا قرار دادن کارهای فرهنگی، اظهار داشت: شعار «سمنان شهر دوستدار کودک» که در ایام نوروز آغاز کردیم با مطالعات دقیق تر و با برنامه‎ریزی های علمی دنبال خواهیم کرد.

علی اکبر بنی اسدی با اشاره به اینکه شهر دوستدار کودک یک هدف پایان ناپذیر است که باید به عنوان یک مسیر به آن نگاه کرد، گفت: در این مسیر با انجام کارهای علمی و استفاده از تجربیات دیگر شهرها، اثربخشی بیشتری را در شهر خواهیم دید.

وی با اشاره به استقبال بیست هزار نفری گردشگران و شهروندان از کارناوال شادی کودک در ایام نوروز، بیان کرد: حضور پرشور شهروندان در ایام نوروز، نشانه  خلا در این حوزه بوده و مسئولیت ما را در قبال کودکان شهرمان بیشتر کرده است.

وی افزود: با حمایت‎های شهردار سمنان، برنامه های متنوعی را در حوزه کودک در سال جدید پیش بینی کردیم که با اقدامات کارشناسی و علمی و متناسب با سلایق کودکان و فرهنگ غنی شهر سمنان، اجرایی خواهد شد.

حمایت از مراکز بازی و تفریحی، ایجاد المان های متناسب با کودکان، برگزاری برنامه‎های همیار فضای سبز، همیاران محیط زیست و پاکی، دوره‎های آموزشی مختلف در حوزه پسماند، آتش‎نشانی، فرهنگی، ورزشی و خانواده از سوی شهرداری سمنان، این شهر را به سمت شهری پویا با آموزش‎های شهروندی در حوزه کودک سوق داده و قطعا با تداوم این برنامه‎ها، شاهد آینده‎ای روشن تر با نگاه‎هایی روشن‎تر از جنس فرهنگ و تمدن خواهیم بود.

قطعاً ساخت آینده این مرز و بوم در دنیای پر زرق و برق و مملو از فضای دیجیتالی، راهی جز پرورش فرزندان امروز ندارد و شهرداری سمنان با کمک و همیاری شهروندان اخلاق مدار این شهر، از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد و امیدوارانه به سمت توسعه شهری با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی حرکت خواهد کرد.

درخشش روابط عمومی شهرداری سمنان در کشور و کسب جایزه طلایی روابط عمومی برتر ایران

جایزه طلایی روابط عمومی برتر ایران توسط مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان با موضوع امیدآفرینی و نشاط اجتماعی کسب شد.

همزمان با گرامیداشت روز ملی روابط عمومی، سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی به همت انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد.

مهندس زهرا سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، دکتر شهیندخت خوارزمی استاد برجسته ارتباطات، دکتر سعید خزایی رییس انجمن آینده نگری ایران، دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران، دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و دکتر بهنود الله وردی نیک برنامه نویس و استراتژیست کسب و کار از جمله سخنرانانی بودند که در این رخداد سخنرانی داشتند.

این سخنرانان با موضوعات؛ روابط عمومی الکترونیک، مشکل انسان با آینده فناوری، روابط عمومی به مثابه سامانه هشدار سازمانی، روش‎های تصمیم گیری پیش دستانه در محیط های ناپایدار، ریسک های بالقوه و تاثیرات آن بر خوشنامی و شهرت سازمان، استفاده از برنامه ها و استراتژی های روابط عمومی در مقابله با سیل، کاربرد یافته های علمی در روابط عمومی و… به ارایه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

در سومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی، مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان موفق به کسب جایزه طلایی روابط عمومی برتر ایران با موضوع امیدآفرینی و نشاط اجتماعی به دلیل اجرای مطلوب و منحصربه فرد عیدانه کودک و نوجوان در نوروز ۹۸ و نقش این رویداد فرهنگی در امیدآفرینی و نشاط اجتماعی شهروندان سمنانی، مهمانان و مسافران نوروزی براساس رای هیئت داوران شد.

شایان ذکر است در این رخداد از تعدادی از سازمان ها، مدیران و کارشناسان فعال در عرصه روابط عمومی تجلیل بعمل آمد.

سرپرستی و خبرنگاری استان سمنان این موفقیت را تبریک عرض می نماید.