منتظر رونق گیشه در آذرماه باشیم؟

هنر هفتم مدت‌هاست با ریزش مخاطب مواجه شده و دیگر خبری از رونق و جنب و جوش در گیشه نیست. و به نظر می‌رسد حتی تجویز مسکن‌هایی همچون بلیت شناور و نیم بها نیز نتوانسته حال و هوای سینماهای کشور را تغییر دهد.

منتظر رونق گیشه در آذرماه باشیم؟

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هنر هفتم مدت‌هاست با ریزش مخاطب مواجه شده و دیگر خبری از رونق و جنب و جوش در گیشه نیست. و به نظر می‌رسد حتی تجویز مسکن‌هایی همچون بلیت شناور و نیم بها نیز نتوانسته حال و هوای سینماهای کشور را تغییر دهد. البته هر دفعه با اتفاقی بر سردی این بازار افزوده می‌شود و رکود پی در پی تیشه به ریشه گیشه می زند. به طور مثال همزمان با ناآرامی‌های اخیر ترکش اغتشاشات بر سینماهای کشور اصابت کرد و بر میزان مخاطبان آن تأثیر گذاشت. و حتی شدت خسارات نسبت به مهرماه بیشتر شد. البته در روزهای نخستین آبان ماه ورق سینما برگشت و با استقبال مخاطب روبرو شد ولی در میانه‌های ماه شرایط شکل دیگری به خود گرفت و با کاهش مخاطب روبرو شد. بر اساس آمارهای اعلام شده ۲۶ فیلم به روی پرده سینما رفتند و ۶۲۶ هزار نفر به سینما رفتند و درآمدی حدود ۱۷ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان نصیب گیشه شد.

همچنین در آبان ماه، فیلم های متنوعی از نظر ژانر روی پرده سینما رفت و در این میان انیمیشن لوپتو با وجود اینکه از یازدهم آبان ماه اکران خود را آغاز کرد توانست با یکه تازی در صدر پرمخاطب ترین و پرفروش ترین فیلم را از آن خود کند.فیلم های انفرادی ،پسر دلفینی،ابلق،دوزیست در رده های دیگر قرار گرفت.

ازسوی دیگر اتفاقی که می‌توانست رکود را از گیشه دور کند پخش بازی‌های ایران از سالن‌های سینما بود که به دلیل اختلاف سلیقه بین سینماداران منتفی شد و متاسفانه نتوانستیم از این فرصت برای رونق دوباره گیشه استفاده کنیم چرا که می‌توانست به درآمد سینماداران نیز کمک کند.

حال با توجه به شرایط حاکم بر سینما به نظر می‌آید آذرماه نیز خبری از افزایش مخاطبان هنر هفتم نباشد و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که بسیاری از سینماها ناچار به تعدیل نیرو شوند و این به هیچ عنوان به نفع گیشه نیست.البته اگر اغتشاشات جمع شود امید است چراغ سوت و کور سینماها بار دیگر روشن شود و با استقبال مردم همراه شود.

بنابراین بایستی جامعه سینمایی کشور با همراهی دولت چاره‌ای بیندیشند تا زمینه‌های مناسب برای حضور حداکثری مخاطبان به سینماهای کشور فراهم کنند. در این میان با اکران فیلم‌های پر مخاطب می‌توان روزنه‌های امید را به گیشه برگرداند. مسئولان باید این نکته را در نظر بگیرند که سینما به عنوان یک رکن اصلی فرهنگی کشور نقش موثری در ایجاد نشاط و هیجان در جامعه دارد و اگر این رکن به نابودی برسد تبعات منفی بسیاری بر جای خواهد گذاشت.

نجمه کریمیان