به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، سیزدهمین مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز از سوی بنیاد ممیز با همکاری خانه هنرمندان ایران، عصر روز گذشته (جمعه ۲ آذر) در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: مرتضی ممیز یکی از هنرمندان صاحب سبک و تاثیر گذار ایران بود وحیات هنری او همچنان ادامه دارد.
او افزود: ممیز به همراه هنرمندانی همچون پرویز کلانتری٬ بهروز غریب پور٬ غلامحسین نامی و ایرج راد پایه و بنیان خانه هنرمندان ایران را گذاشتند.
رجبی معمار با بیان این مطلب که خانه هنرمندان ایران سال آتی ۲۰ ساله می‌شود، گفت: به همین منظور برای سال آتی برنامه‌های مشخصی ترتیب داده‌ایم و بی‌شک در این برنامه‌ها از بنیان‌گذران خانه هنرمندان ایران نیز قدردانی خواهیم کرد.

انوشیروان ممیز فرزند مرتضی ممیز با قدردانی از تمام کسانی که در برگزاری سیزدهمین مراسم بزرگداشت پدرش نقش داشته‌اند، گفت: جای بسی خوشحالی است که در این مراسم میزبان توماس هوت مارشاند هستیم. برای برپایی نمایشگاه این هنرمند فرانسوی در ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها با مشکل مواجه شدیم و امکان این فراهم نشد تا آثارش را از طریق پست به ایران ارسال کند و در نهایت مجبور شد خودش آثارش را به ایران بیاورد.

در ادامه «فیلیپین بانتژا» کاردار فرهنگی سفارت فرانسه گفت: مرتضی ممیز از جمله افراد تاثیرگذار در هنر ایران است. او از این جهت که در مدرسه هنرهای تزیینی پاریس تحصیل کرده برای ما فرانسوی‌ها هم دارای اهمیت ویژه‌ای است.
او افزود: در سال‌های اخیر چندین گرافیست فرانسوی برای نمایش آثارشان به ایران سفر کرده‌اند و این موضوع برای ما ارزشمند است. چون با این سفرها فرصت‌های خوبی برای نمایش آثار و گفت‌وگو میان گرافیست‌های دو کشور فراهم می‌شود.
کاردار فرهنگی سفارت فرانسه در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت تحریم‌های اقتصادی آمریکا نسبت به ایران گفت: در چنین شرایطی امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی و دانشگاهی‌مان را با ایران همچنان ادامه بدهیم.

* خلق پوستر شاهکار با چسب و قیچی

در ادامه این مراسم ابراهیم حقیقی رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: ۱۳ سال از درگذشت ممیز می‌گذرد اما او همچنان یکی از چهره‌های تاثیرگذار هنر ایران به شمار می‌رود. ممیز هنرمندی بود که همواره در دشوارترین مراحل کار یا زندگی بهترین راه حل را پیدا می‌کرد. او انسان بسیار مقاوم و جدی بود و در مقابل نامرادی‌ها می‌ایستاد و سر خم نمی‌کرد.

حقیقی در ادامه با اشاره به تصویرسازی‌های مرتضی ممیز در «کتاب هفته» گفت: ممیز برای تصویرسازی‌های کتاب هفته بیش از ۷۰ گونه طرح ساخت. گویی او از درونش طرح‌های مختلفی کشف می‌کرد. تصویرسازی‌های او در مجله رودکی و فرهنگ و زندگی نیز شخصیت و هویت خودشان را حفظ کردند. ممیز همواره برای خلق آثارش خلاقیت به خرج می‌داد و به راحتی با چسب و قیچی یک پوستر شاهکار خلق می‌کرد.

در بخش پایانی این مراسم توماس هوت مارشاند گرافیست فرانسوی گفت: بازی موجب می‌شود که خلاق‌تر شوید و برای هر پروژه باید قواعد بازی را تغییر داد. او در ادامه ضمن نمایش آثارش درباره شیوه خلق آن‌ها توضیح داد.

همچنین نشست گپ‌وگفت با این هنرمند فرانسوی ساعت ۱۷ روز شنبه سوم آذر در گالری «آ» برگزار خواهد شد.

پس از برگزاری مراسم بزرگداشت٬ نمایشگاهی از اتودها و طراحی‌های مرتضی ممیز و نمایشگاهی از آثار (تایپ دیزاین و پوسترهای) توماس مارشاند ـ طراح گرافیک فرانسه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و این دو نمایشگاه تا ۹ آذر ادامه خواهند داشت.

انتهای پیام/