به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، در پی انتشار تصاویری از جشنواره کشوری بادی بالانس که به میزبانی کرج برگزار شد، حاشیه‌هایی در فضای رسانه ای کشور به وجود آمد.

تصاویری که نشان می داد اجرای ورزش گروهی بانوان در یک فضای باز و در حضور آقایان صورت گرفته است و با توجه به اینکه این ورزش، متمرکز بر حرکات انعطافی و قدرتی است، انجام آن به یک فضای مناسب برای ورزش بانوان نیازمند است و باید ملاحظات فرهنگی و اخلاقی لازم برای آن در نظر گرفته شود.

در پی انتشار خبری مبنی بر عدم توجه مسؤولان برگزارکننده به ملاحظات فرهنگی لازم، واکنش های مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت.

امیر غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در واکنش به حواشی ایجاد شده در این برنامه گفت: به دلیل عدم رعایت نکات لازم فرهنگی در خصوص اجرای برنامه در حضور خانواده ها با مسؤولین اجرایی و خاطیان به شدت برخورد قانونی صورت می گیرد و برکنار می شوند.

غفرانی افزود: به عنوان یک جانباز از تمام مردم عذرخواهی می‌کنم و با تأکید بر آرمان های امام راحل (ره) و منویات مقام معظم رهبری همواره خودم را سرباز ولایت فقیه دانسته و در این راه ثابت قدم خواهم بود.

متولی اصلی برنامه که بود؟

اما بررسی ها نشان می‌دهد متولی اصلی برنامه به عنوان نماینده فدراسیون ورزش های همگانی، هیأت ورزش های همگانی استان البرز است.

با توجه به اینکه رئیس هیأت ورزش همگانی دو روز قبل از برگزاری این برنامه استعفا داده است، تمامی اختیارات هیأت تا زمان برگزاری انتخابات جدید بر عهده نایب رئیس هیأت است.

این در حالی است که معصومه افشار نائب رئیس هیأت ورزش های همگانی  از اجرای این برنامه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من به هیچ عنوان در جریان برگزاری این برنامه نبودم و دبیر اجرایی هیأت بدون اطلاع و هماهنگی با نائب رئیس این برنامه را بدون در نظر گرفتن ملاحضات فرهنگی لازم اجرا کرده است و مسؤولیت تمام اتفاقات بر عهده دبیر هیأت ورزش های همگانی و سرپرستان کمیته های بادی بالانس و بادی پامپ است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه بر اساس بخشنامه فدراسیون ورزش های همگانی بوده است، گفت: بله، این برنامه بر اساس برنامه فدراسیون بوده است اما در بخشی از بخشنامه که قید شده بود برنامه با حضور خانواده ها انجام شود، برگزارکنندگان این تفسیر را از متن داشته اند که حضور تماشاگران خانم و آقا در حین اجرای برنامه مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است بخشنامه ارسالی فدراسیون ورزش های همگانی بدون اطلاع نائب رئیس به دست سرپرستان کمیته های بادی بالانس و بادی پامپ رسیده باشد، گفت: بخشنامه ارسال شده بدون هیچگونه پاراف و دستوری از طرف هیأت، توسط دبیر اجرائی هیأت به دست عوامل اجراکننده مراسم رسیده بود و بنده به هیچ عنوان از محل برگزاری و شرایط آن اطلاعی نداشتم.

وی افزود: دبیر هیأت به همراه سرپرستان کمیته های بادی بالانس و بادی پامپ محل برگزاری را انتخاب کرده اند و خودشان هماهنگی های لازم را برای اجرا انجام داده اند و در هیچ کدام از این موارد بنده در جریان نبوده‌ام.

تهدید از بالا به پایین؛ اجرا نکنی، باید بروی!

این اظهارات افشار در حالی مطرح می شود که زهرا گل محمدی دبیر هیأت ورزش های همگانی و دبیر اجراکننده برنامه، ضمن رد اظهارات نائب رئیس گفت: خانم افشار کاملا در جریان برگزاری این برنامه بودند و حتی قبل از اینکه بخشنامه برگزاری جشنواره از طرف بنده به سرپرستان کمیته ها ابلاغ شود جزئیات برنامه را برای سرپرست یکی از کمیته ها ارسال کرده بودند و هم از زمان برنامه و هم از مکان برگزاری اطلاع کامل داشتند و معلوم نیست این اظهارات را با چه انگیزه ای مطرح می‌کنند.

همچنین یک منبع آگاه به خبرنگار گفت: سرپرستان کمیته های بادی بالانس و بادی پامپ نسبت به محل برگزاری این جشنواره انتقاد داشته‌اند و تمایلی برای اجرای برنامه در حضور تماشاگران مرد و زن نداشتند.

این منبع آگاه گفت: سرپرست ها درخواست سالن سرپوشیده برای اجرا کردند و اظهار داشتند که در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب، این برنامه را اجرا نخواهند کرد؛ اما این حرکت سرپرست ها با واکنش دبیر هیأت مواجه شد و سرپرست یکی از کمیته ها تهدید شد که اگر برنامه را مطابق دستورالعمل اجرا نکند باید استعفا بدهد!

نکته قابل توجه در این ماجرا، عدم حضور نائب رئیس هیأت ورزش های همگانی در روز مراسم است که شائبه هایی را به وجود می آورد. شواهد متقنی وجود دارد که نائب رئیس هیأت ورزش های همگانی در جریان جزئیات برگزاری این مراسم بوده و اظهارات وی در رابطه با عدم اطلاع از جشنواره و نحوه برگزاری آن کذب است!

اگر برنامه ای به این وسعت بدون هماهنگی با نائب رئیس هیأت ورزش های همگانی اجرا شده است، نشان از عدم تسلط ایشان بر زیرمجموعه خود را نشان می دهد و اگر ایشان اطلاع داشتند باید به عنوان متولی اصلی برنامه، نظارت های لازم را نسبت به جشنواره اعمال می کردند.

با توجه به اینکه نماینده فدراسیون در استان البرز، هیأت ورزش های همگانی است، وظیفه اصلی نظارت بر شیوه اجرای این برنامه در درجه اول برعهده نائب رئیس هیأت بوده است و اینکه وی از زیر بار حواشی به وجود آمده شانه خالی می‌کند به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

هماهنگی با حراست حاضر در برنامه برای خروج آقایان در هنگام اجرای حرکات ورزشی بانوان، برعهده مسؤولین برگزارکننده است.

برخورد با مقصر اصلی یا عوامل پایین‌دست و بی‌اختیار؟!

بررسی‌ها حکایت از صدور حکم تعلیق برخی از عوامل هیأت ورزش های همگانی توسط کمیته انضباطی اداره کل ورزش و جوانان دارد.

اینک که اداره کل ورزش و جوانان عزم خود را برای برخورد با خاطیان این برنامه جزم کرده است، در نوع خود قابل قبول است، اما باید در نظر داشت در مواردی که خطایی رخ می دهد نباید افراد پائین‌دست مجموعه را قربانی کرد و اگر برخوردی هم بناست صورت بگیرد، باید با متولی اصلی صورت گیرد.

انتهای پیام/ب/ح