اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1037267
شنبه - 28 بهمن 1402 - 15:53

مقایسه کردن بچه‌ها ممنوع!

دوران کودکی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران در زندگی هر فردی است و بنای شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد. به همین خاطر توجه به این دوران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و والدین باید از روی آگاهی و به دور از هر رفتار هیجانی و غیر منطقی با کودک برخورد کنند.

مقایسه کردن بچه‌ها ممنوع!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دوران کودکی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران در زندگی هر فردی است و بنای شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد. به همین خاطر توجه به این دوران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و والدین باید از روی آگاهی و به دور از هر رفتار هیجانی و غیر منطقی با کودک برخورد کنند.

یکی از عادات نامناسبی که والدین با کودکان نشان می‌دهند عادت اشتباه مقایسه کردن بچه‌ها باهم است. این عادت چنان مخرب است که اگر پدر و مادر می‌دانستند با چنین رفتاری چه عواقبی در انتظار کودک دلبندشان است دست از این کار برمی داشتند. البته هستند والدینی که با وجود مطالعه در زمینه تربیت کودکان اما باز هم دست به چنین رفتاری می‌زنند.

این مقایسه‌ها از نحوه رفتار کودک گرفته تا وضعیت درسی یا از نظر شخصیتی و …. شامل می‌شود. اما اکثر والدین بیش از همه در ارتباط با وضعیت تحصیلی، بچه‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. جالب اینکه برخی پدر و مادرها فرزند خود را با دوران کودکی خود مقایسه می‌کنند. غافل از اینکه تفاوت نسل‌ها در طی دهه‌های اخیر موجب تفاوت‌های بسیاری شده است و این مقایسه از اصل اشتباه است.

حال با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در این نوشتار به عواقب مقایسه کردن بچه‌ها با هم بپردازیم. مقایسه کردن بچه ها با هم موجب آسیب‌های روحی جدی بر کودکان می‌شود وسبب از بین رفتن اعتماد به نفس و موجب احساس حقارت در او می‌شود.از طرفی مقایسه کردن موجب بروز خشم درونی و عصبانیت و جوانه زدن کینه در وجودش می‌شود.

همچنین مقایسات سبب خودخواهی و ایجاد حسادت در وجود کودک شده و این مسئله آثار مخربی بر شخصیت او برجای می‌گذارد که می توان در آینده زندگی او را تحت الشعاع قرار دهد.

این مقایسه کردن ها باعث می شود کودک گمان کند فرد خوبی نیست و در زندگی فردی و اجتماعی خود دچار مشکل شود.

اما دلایل اینکه والدین بچه‌ها را با هم مقایسه می‌کنند چیست؟ به طور کل ریشه اصلی این مقایسه کردن‌ها دادن الگوست اما اشتباه این است که والدین می‌خواهند از راه غیر اصولی این الگو را به کودک بیاموزند. راهکار درست و اصولی این است که اولاً دست از مقایسه کردن بردارند و پس از آن به شیوه صحیح الگو دهند. به عنوان مثال اگر نمرات فرزند پایین است به جای مقایسه او با همکلاسی‌هایش و غیره ابزارهای لازم برای فهم و یادگیری او در درس‌هایی که ضعیف است را فراهم کنند تا بتواند موفق شود. والدین بدانند هر کودکی یک فرد خاص است و استعدادهای خاص خودش را دارد بنابراین والدین بایستی استعداد فرزند خود را کشف کنند و بی جهت او را با بقیه بچه‌ها مقایسه نکنند.

نجمه کریمیان