اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032405
جمعه - 28 مهر 1402 - 17:18

معضل ادامه دار سگ‌های ولگرد

مدت‌هاست پدیده سگ‌های ولگرد به یک معضل اساسی تبدیل شده است. حضور و پرسه زدن سگ‌های بی صاحب در مناطق روستایی و شهری موجب رعب و وحشت در بین مردم شده است و به نظر می‌رسد تعداد آنها افزایش قابل توجهی داشته است.

معضل ادامه دار سگ‌های ولگرد

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدت‌هاست پدیده سگ‌های ولگرد به یک معضل اساسی تبدیل شده است. حضور و پرسه زدن سگ‌های بی صاحب در مناطق روستایی و شهری موجب رعب و وحشت در بین مردم شده است و به نظر می‌رسد تعداد آنها افزایش قابل توجهی داشته است. کافی است برای تفریح و یا تردد در شهرهای اطراف تردد کنید و با تعداد زیادی سگ‌های ولگرد روبرو شوید.بر این اساس روزی نیست که خبر از حمله سگ‌های ولگرد به رهگذران شنیده نشود. از طرفی علاوه بر این موجب آلودگی محیط و همچنین انتشار بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌شود.

دلایل مختلفی در افزایش بیشمار جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور وجود دارد، که مهم ترین دلیل آن غذا دهی مردم آنهم در هر مکان و زمان به سگ‌ها است که منجر به حضور سگ‌ها در سطح شهرها شده است. این امر نه تنها در چرخه تولید مثل بلکه خوی شکارچی بودن این حیوانات اثر گذاشته است. در واقع مردم با غذا دادن سگ‌ها را به سوی شهرها سوق داده‌اند و باعث تشدید زاد و ولد آنها شده‌اند.

این در حالی است که در گذشته سگ‌ها خود به دنبال غذا بودند و به دلیل نیافتن منابع ناکافی بسیاری از توله‌های خود را از دست می‌دادند.

حال این سؤال مطرح است چرا کسی پاسخگویی ترس و تهدید جان مردم از بابت حضور سگ‌های ولگرد نیست؟ چرا باید هر روز شاهد تداوم این معضل اساسی باشیم و اقدامی انجام نگیرد؟

آنچه که در رابطه با این موضوع وجود دارد بی توجهی مسئولین مربوطه نسبت به این معضل است. متولی اصلی در خصوص سگ های ولگرد شهرداری است که وظیفه دارد این سگ ها رد زنده گیری، واکسینه و عقیم و نگهداری کند اما به دلیل هزینه بالای این اقدامات بار سنگینی بر دوش شهرداری قرار دارد و این ارگان به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید.

اما نکته قابل تاملی که در این میان وجود دارد این است که در کشور ما قانون مشخصی در ارتباط با ممنوعیت و جریمه غذا دادن عموم و مردم به سگ های بی صاحب وجود ندارد .اگر این قانون وجود داشت اکنون شاهد جمعیت بالای سگ های ولگرد نبودیم.

حال با توجه به اهمیت این معضل چشمگیر خواسته اصلی مردم جمع آوری سگ‌های ولگرد است تا بتوانند با آرامش و امنیت در سطح شهرها تردد کنند.

از این رو باید مسئولان از شهرداری گرفته تا سازمان محیط زیست همه و همه با اقدامات اساسی شرایط کاهش این پدیده را فراهم کنند از طرفی بودجه کافی برای جمع آوری سگ های ولگرد در نظر گرفته شود. از طرفی در ارتباط با مواجه مردم به خصوص زنان و کودکان با این سگ ها آموزش های لازم صورت بگیرد تا با آگاهی کامل به هنگام مواجه شدن با سگ های ولگرد عکس العمل مناسب را انجام دهند، زیرا این سگ های بیشتر به سبب ترس و ناامیدی حمله می کنند. همچنین شهروندان در نظر داشته باشند به هیچ عنوان به این حیوانات غذا ندهند تا کم کم جمعیتشان از سطح و اطراف شهر کم شود.

نجمه کریمیان