مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کاندیداهای دارای صلاحیت کافی برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ۱۴۰۲ مشخص و معرفی شدند و برنامه‌های تبلیغاتی رسانه‌ای آنها نیز آغاز شده است، با این وصف حرف و حدیث‌ها درباره انتخابات به تدریج بیشتر از قبل در حال نضج گرفتن است، نامزدهای تصدی این جایگاههای مهم، دیدگاه‌های خود نسبت به مسائل مختلف را در مجامع و تبلیغات خود ارائه می‌دهند که اغلب نگاه آن‌ها به مسائل اقتصادی روز و حرف‌هایشان سخن از تغییر و برنامه داشتن است. هر چند که با بررسی اخبار و سخنان کاندیداها، تفاوت‌های جالب توجهی در مقایسه با انتخابات گذشته از جمله سعی بر ارائه برنامه‌های ملموس‌تر و شفاف‌تر مشاهده می‌شود. در این میان برخی همچنان وعده‌هایی می‌دهند که معلوم نیست امکان اجرای آن وجود داشته باشد که این رویه تبلیغات باید اصلاح شود البته شاید هم داوطلبی که وعده غیر عملی می‌دهد و می‌خواهد با قول افزایش یارانه یا پرداخت های دیگر به بعضی اقشار و ساخت کارخانه و غیره در منطقه و حوزه انتخابیه رأی آوری خود را بالا ببرد لیکن این رویه نمی‌تواند مردم را غافل از ویژگیهای لازم و کافی نموده و رأی آوری داشته باشد! امروز مردم قول و وعده‌های دوره‌های گذشته را که جامه عمل نپوشید و شعاری بیش نبود را از یاد نبرده‌اند و از تجربه‌های گذشته استفاده خواهند کرد و بقولی از یک سوراخ چند بار گزیده نخواهند شد. از طرفی با نگاهی به اختیارات و حوزه فعالیت‌های مجلس در عرصه‌های گوناگون اعم از اقتصاد، فرهنگ و اجتماع می‌توان به حساسیت و وزانت همیشگی انتخابات در پیشبرد اهداف کشور، پی برد از طرف دیگر مسائل کشور بسیار گسترده و پیچیده است که با توجه به این موضوع باید دقت‌ها در شناخت درست و انتخاب درست‌تر مورد توجه قرار گیرد.

مردم، جوانان و نخبگان کشور باید ضمن توجه به مشارکت حداکثری به عنوان اولویت اول، نه تنها بر مشکلات جاری و فوری همچون اقتصاد تاکید داشته باشند، بلکه به مطالبات و مسائل مستمر کشور مانندمعیشت، گرانی‌های بیحساب، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، رسانه و فضای مجازی و… نیز توجه و همّت لازم را داشته باشند و از نامزد هااین موارد را نیز بطور جدی مطالبه کنند. البته این درست است که اقتصاد در رأس مسائل کشور قرار دارد؛ امّا همانطور که بیان گردید، جایگاه مجلس و همچنین مسائل کشور، حوزه بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و نمی‌توان تنها بر یک حوزه متمرکز شد.

علاوه بر این نامزدها نیز باید با ارائه برنامه‌های خودشان میزان درک و تحلیلشان از مسائل اصلی کشور را نشان بدهند و از فضای هیجانی و دوقطبی سازی های ناجوانمردانه پرهیز کنند. ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه سال‌های گذشته فضای انتخاباتی بطور معمول به سمت هیجان و احساسات غیر عقلایی با استفاده از اهرم تبلیغات سوق داده می‌شد در حالی که این قضیه تمایز ملموسی میان جمهوری اسلامی و دموکراسی غربی نشان نمی‌دهد که نامزدها و ستادها بخواهند با گرفتن آزادیِ تدبر از مردم و مسحور کردن آن‌ها در مقابل فضای تبلیغات غیر عقلایی رأی مردم را جلب کنند. این امر باعث می‌شود مردم و فضای کشور از پرداختن به مسائل اصلی کشور باز بمانند و جز دولت شعاری نتیجهٔ دیگر نداشته باشد.

با این حال نامزدها باید بدانند که انتخابات امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و خستگی مردم از انبوه مشکلات، تجربه آن‌ها از انتخابات‌های گذشته؛ اقناع عمومی را دشوارتر ساخته است. آن‌ها باید اقشار گوناگون مردم و همچنین جوانان و نخبگان را قانع کنند و برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کنند. ما می‌خواهیم بدانیم که نامزدها در کنار مسئله فوری و درجه اول کشور یعنی اقتصاد که بطور معمول در حرف‌های خودشان مطرح می‌کنند، در رابطه با حوزه‌ها و مسائل دیگری که ذکر کرده‌ایم چه برنامه‌هایی دارند؟

آن‌ها در خصوص بسیاری از مسائل از جمله توسعه و پیشرفت باید مرز بندی‌های خودشان را مشخص کنند. به عبارتی مرزها و چارچوب‌های دقیق برنامه‌های خودشان را نسبت به مبانی، اسناد بالادستی، پیوست های فرهنگی و… مشخص کنند تا مردم با نگاه بلند مدت به انتخاب خودشان فکر کنند. در این راستا نامزدها باید بر دو «نگاه تحولی» و «نگاه بلند مدت» به عنوان ریل گذاری برای تحقق اهداف و سیاست‌های کلان مورد نظر در اسناد بالادستی تکیه کنند.

متاسفانه مهم‌ترین آسیبی که ما از نمایندگان و مسئولان اجرایی قبل در این خصوص دیده‌ایم عدم دغدغه و توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور و همچنین فقدان برنامه برای پیوست های فرهنگیِ سیاست‌ها، بوده است. به همین دلیل رهبری انقلاب در خصوص فهم مسائل اصلی کشور به نامزدها هشدار داده بودند که متاسفانه در فضای رسانه‌ای کشور کمتر به بحث و بررسی در مورد این فرمایش رهبری توجه گردید. امیدواریم نامزدها و مردم و همچنین مجلس آینده به این مطالبات و آرمان‌های بنیادی که کمتر در محافل بیان می‌شود توجه کنند. امروز دغدغه اصلی مردم معیشت و بیکاری و اقتصاد است، نفراتی که در این ایام وارد عمل شده‌اند تا رأی مردم را به خود و برنامه‌های خود جلب کنند باید با صراحت برنامه‌های خود را در راستای رفع مشکلات معیشتی و اشتغال و… مشخص کنند و به مردم متعهد شوند که محور اصلی فعالیت خود را رفع مشکلات اقتصادی کشور قرار می‌دهند.

مظفر حاجیان