وضعیت سلامت خوب معمولا در ظاهر افراد جوان نمودار می‌شود. به همین دلیل ممکن است پیری و استرس را برای خطوط چهره، ناخن‌های بدنما یا ریزش موی خود مقصر بدانید، درحالی که در واقعیت این اشکالات می‌توانند نشان دهنده مشکلات پنهان سلامتی باشند.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی و محقق سبک زندگی سالم گفت: در مورد ارتباط ظاهر با وضعیت سلامتی باید بگوییم بسیاری از مشکلات مانند رگ به رگ شدن، آسیب دیدگی و عفونت ممکن است باعث باد کردن پاها شود.

محبوبه ایزدی بیان داشت: بارداری، چاقی، و برخی از داروها نیز موجب احتباس آب در اندام تحتانی بدن می شوند که تورم پاها را به دنبال دارند. همچنین بسیاری از افرادی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند، به دلیل عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ خون، دچار احتباس آب می شوند که ورم کردن، ران ها، پاها و قوزک پا از نشانه های متداول این مشکل است.

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه افزود: ورم کردن و سیاه شدن زیر چشم، معمولا یکی از متداول ترین نشانه ای کم خوابی است. اما اگر فرد به اندازه کافی می خوابد و این مشکل را دارد، بد نیست نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازد.

ایزدی بیان داشت: ورم کردن و پف کردن چشم، با ایجاد آب در پوست نازک و شل زیر پلک پایین چشم ایجاد می شود. همچنین برخی موارد مانند آلرژی و یا گریه می تواند موجب جمع شدن آب و مایعات در این ناحیه شود.

وی در مورد ورم کردن چشم ها افزود: یکی از متهمان این مشکل، خوردن نمک زیاد است. غذاهای پر سدیم، احتباس آب را در طول بدن زیاد کرده و ناحیه حساس زیر چشم نیز از این موضوع مستثنی نیست.

این کارشناس گیاهان دارویی در مورد خشکی پوست بیان داشت: هر فردی هرازگاهی دچار خشکی پوست می شود. این مشکل معمولا مسئله ای جزئی است که در هوای زمستانی با دوش های آب داغ ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد خشکی پوست می تواند نشانه کم آبی بدن یا مشکلات جدی سلامتی مانند کم کاری تیروئید، دیابت و همچنین کمبود برخی مواد غذایی که در اثر رژیم غذایی ضعیف با اختلالات غذایی باشد.

ایزدی افزود: تصلب شرایین که همان باریک شدن رگ های خونی است، منجر به بیماری قلبی می شود و می تواند بر پوست به ویژه در ناحیه پاها، ران هاو ساق پا تاثیر گذارد.

وی در ادامه گفت: اگر رگ های خونی باریک که خون را از اندام ها تحتانی بدن می رساند، بسته شود، پوست از اکسیژن محروم شده و تکه های خشکی روی آن ایجاد می شود.

این کارشناس گیاهان دارویی در مورد ریزش مو بیان داشت: بارداری، استرس، بیماری، داروها و تغییرات هورمونی، همگی با ریزش مو ارتباط دارند.

وی افزود: به ویژه در میان خانم ها، خشک و نازک شدن موها می تواند نشانه کم فعال یا بیش فعال بودن غده تیروئید باشد، به گونه ای که یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که بدنتان به میزان کافی هورمون تیروئید تولید می کند یا خیر.