به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، امضای این تفاهم‌نامه را نقطه عطفی برای آغاز همکاری‌های مشترک بین کمیسیون ملی یونسکو- ایران و شهر مشهد دانست و تاکید کرد: خوشبختانه شهر مشهد و در مقیاس وسیع‌تر، خراسان بزرگ، به واسطه برخواستن بزرگان دانش و علم و فرهنگ، شناسنامه خوبی برای معرفی ایران است.

وی یونسکو را سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد معرفی کرد که همیشه به دنبال کسب تجربیات نو، تاریخ و میراث فرهنگی و معنوی است و افزود: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک بتوانیم در معرفی هر چه شایسته‌تر مفاخر، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهر مشهد و به دنبال آن کشور به به دنیا، گام‌های مؤثری برداریم.

او با بیان اینکه امیدواریم که با تمرکززدایی از پایتخت و همکاری هر چه بیشتر با استان‌ها و شهرها، بیشتر و بهتر در صحن یونسکو و دیگر عرصه‌های جهانی خود را معرفی کنیم. تاکید کرد: کشور با قابلیت‌های مهم و ارزشمند خود در زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی همیشه بین کشورهای عضو سازمان یونسکو سرآمد است و می‌تواند بسیاری از منافع خود را در این سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی پیگیری کند.

با بهره‌گیری از فرصت‌های جهانی می‌توان قدم‌های بلند برداشت

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد نیز در این نشست اظهارکرد: امروزه کلان‌شهرها به این نتیجه رسیده‌اند که باید انواع سرمایه‌های طبیعی، مالی، زیرساختی و همچنین سرمایه‌های فکری به‌طور متوازن و در کنار هم رشد پیدا کنند تا بتوان به توسعه شهری رسید.

وی ادامه داد: می‌توان با سرمایه دموکراتیک یعنی شفافیت، پاسخگویی و اعتماد مردم در پیشبرد ارتباط مستقیم شهرها و استان‌ها با شبکه‌های جهانی و بهره‌گیری از فرصت‌های جهانی، قدم‌های بلندی برداشت. امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند در تسهیل این امور بسیار مؤثر واقع شود.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران از زمینه‌های مشترک همکاری در این تفاهم‌نامه می‌توان به این موارد اشاره کرد: «همکاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی- هنری در داخل و خارج از کشور با هدف معرفی، حفظ و تقویت هویت ایرانی- اسلامی با تاکید بر شهر مشهد و استان خراسان رضوی»، «همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی در خصوص پروژه‌های پژوهشی، آموزش‌های شهروندی، آموزه‌های زیست‌- محیطی و حفاظت از بناهای تاریخی حوزه مدیریت شهری با تاکید بر صنایع فرهنگی و خلاق، همکاری در آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقای مهارت‌ها و توانمندسازی شهروندان شهر مشهد به ویژه حاشیه‌نشینان»، «همکاری در برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی ترویجی به‌منظور ارتقای آگاهی‌های اجتماعی در راستای بسط، توسعه و جایگزینی فرهنگ شهروندی با عادت شهرنشینی»، «همکاری در تأسیس دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در استان خراسان رضوی، در محل شهرداری مشهد»، «همکاری و مساعدت در ثبت شهر مشهد در شبکه شهرهای خلاق یونسکو»، «همکاری در پیشبرد پروژه شبکه جاده ابریشم»، «همکاری در پیشبرد پروژه‌های شهرهای یادگیرنده و شهرهای دوستدار کودک» و «همکاری برای معرفی قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و موفقیت‌های مدیریتی شهری و جاذبه‌های مشهد در یونسکو جهت توسعه گردشگری مذهبی شهر مقدس مشهد».

این تفاهم‌نامه ۱۶ بهمن در دفتر دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و در راستای توسعه همکاری در محورهای فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی و ارتباطات و همچنین ترویج صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز زندگی شهری متناسب با وظایف و مأموریت‌ها بین حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دکتر محمدرضا کلایی، شهردار مشهد منعقد شد.

انتهای پیام/