به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های ارزشمند مدیران و کارکنان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور در اجرای پروژه عظیم جابه‌جایی زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: ویژگی‌ خاص برنامه‌ریزی اربعین در سال‌جاری، علمی و کارشناسی بودن برنامه‌ها و اقدامات بود که از ابتدای امسال با تشکیل کارگروه تحلیل و برنامه‌ریزی، به صورت علمی‌تر، کارشناسی‌تر و دقیق‌تر برنامه‌ها تدوین و عملیاتی گردید.

وی با اشاره به بهره‌گیری از توان علمی کارشناسی در مرکز مدیریت‌ راه‌های کشور، افزود: براساس مدل پیش‌بینی سفرها، تقاضای سفر در روزهای آتی تعیین شده و جهت اخذ تصمیمات راهبردی در اختیار مدیران و مسئولان ذی‌ربط قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته حمل و نقل، امور مربوط به تحلیل و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و هماهنگی‌های لازم انجام شد و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و سیستم‌های هوشمند، ناوگان مورد نیاز در دوره اوج سفر، تأمین و به پایانه‌های مرزی انتقال یافت.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیریت اربعین حمل و نقل امسال را به صورت ترکیبی از علم و تجربه و استفاده حداکثری از توان کارشناسی بیان کرد و افزود: با فعالیت‌های انجام شده در کمیته اطلاع‌رسانی و به ‌کارگیری از ظرفیت رسانه‌های ملی، سفرها در چهار پایانه مرزی مدیریت شد و با استفاده از این تجربه موفق، از اکنون برای سال آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام می‌شود.
mataee23898.jpg
طرح راهداری زمستانی برپایه اطلاعات پیشگیرانه
در ادامه این همایش حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تجربه موفق اجرای طرح راهداری زمستانی در سال گذشته افزود: در راستای اجرای طرح راهداری زمستانی انجام اقدامات پیشگیرانه و داشتن آمادگی لازم در ارتباط با ماشین‌آلات راهداری و آماده‌باش نیروهای راهداری به ویژه در مواقع پیش‌بینی بارش‌های سنگین از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مطاعی اظهار داشت: انجام مستمر و روتین فرایندهای نگهداری در حوزه راهداری همواره ضروری است چرا که این امر امکان مقابله با بحران‌های احتمالی از راهها در فصول بارش را فراهم می‌سازد. در واقع داشتن آمادگی کامل حوزه راهداری از هم‌اکنون برای انجام فرایندهای راهداری زمستانی لازم است.
وی همچنین گفت: داشتن اطلاعات  و آمار دقیق از وضعیت موجود، می‌تواند یاریگر این بخش در واکنش به موقع و سریع در مواقع ایجاد بحران و انجام به موقع برای بازگشایی محورهای مواصلاتی باشد که در این راستا دریافت اطلاعات هواشناسی کوتاه‌مدت و اطلاع‌رسانی به فعالان حوزه راهداری در سراسر کشور و همچنین کاربران جاده‌های، می‌تواند در انجام اقدامات لازم در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی موثر واقع شود.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین بر لزوم برقراری تعامل و هماهنگی لازم با پلیس راه کشور در جهت رفع بحران‌های احتمالی و برقراری تردد روان در جاده‌ها تأکید کرد و گفت با انجام اقدامات پیشگیرانه باید به استقبال بارش‌ها برویم.
madah23898.jpg
ارتقای برنامه‌های هوشمند اطلاعات جاده‌ای مرکز مدیریت راه‌های کشور
ارتقای برنامه‌های هوشمند اطلاعات جاده‌ای ۱۴۱، با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های جدید سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور در دست تهیه است و به زودی به مخاطبان اعلام می‌شود.
فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای در امور فناوری‌ اطلاعات و سرمایه‌گذاری با بیان این مطب، اظهار داشت: باتوجه به ارایه تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر گوشی ‌های هوشمند و به کارگیری سیستم‌های حمل و نقل هوشمند کم‌هزینه در کشورهای توسعه‌یافته، بهره‌گیری از این سیستم‌ها در مراحل مختلف جمع‌آوری اطلاعات، انتقال به مرکز داده، پردازش و در نتیجه استخراج اطلاعات مفید برای کاربران، از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور در دست مطالعه و بررسی است.
وی با بیان این که در معماری سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای دو مدل وجود دارد، افزود: مدل اول مبتنی بر زیرساخت‌ – وسیله‌نقلیه است و مدل دوم مبتنی بر گوشی‌های هوشمند است که در مدل دوم براساس امکانات و تجهیزات خطوط مخابراتی، و بسترهای زیرساخت‌ فراهم شده و با هزینه کمتری، اطلاعات دریافت و پردازش می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های جدید ارایه شده در کنگره اخیر پیارک بیان کرد و افزود:
در نگاه جدید سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای، موضوعات نگهداری راه‌ها، حمل و نقل کارآمد و روان، ابزار و تجهیزات کنترل ترافیک، مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین‌راهی و غیره در کنار هم مورد توجه قرار می‌گیرند و به کاربران جاده‌ای ارایه می‌شود.
amani23898.jpg
ضرورت ارزیابی عملکرد مدیران استانی از پیشرفت‌ پروژه‌ها و برنامه‌های استان 

عملکرد و میزان پیشرفت برنامه‌ها، اقدامات و پروژه‌های مختلف در هر استان،‌ می‌بایست از سوی مدیران استانی ارزیابی شود.
داریوش امانی عضو هیأت عامل و رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان این مطلب اظهار داشت: براساس این ارزیابی، مشکلات موجود در اجرای پروژه‌ها شناسایی شده و در راستای رفع این مشکلات می‌توان راهبردها و برنامه‌های لازم را تدوین کرد.
وی خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌های مرتبط در استان از جمله استانداری می‌تواند در برطرف شدن مشکلات موجود و کمک به منابع مالی و اعتباری مورد نیاز نقش مؤثری داشته باشد.
امانی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از وضعیت نوسازی ناوگان در کشور ارایه کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه اجرایی کردن طرح نوسازی ناوگان اقداماتی را انجام داده است و به دنبال تأمین منابع مالی مورد نیاز است.
وی افزود: طرح اسقاط خودروهای فرسوده به ازای واردات خودرو انجام می‌شود که از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در استان‌ها از طریق مراکز اسقاط خودرو، به انجام می‌رسد.
teymori23898.jpg
اصلاح نظام اداری در مدار اجرا
 
محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، با قدر دانی و تقدیر از مجموعه تلاش های انجام یافته در طرح موفق اربعین و جابجایی شایسته هموطنان با ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات ارائه شده به زائران ، به وضعیت نیروی انسانی شاغل در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره نمود و اعلام کرد:  حدود ۵٨ درصد از ترکیب نیروی انسانی سازمان بین یک تا ده سال سابقه کار داشته و مابقی بیش از ده سال دارند.
همچنین وضعیت  تحصیلی کارکنان شامل  ۴۶ درصد دیپلم و پایین تر که عمدتا” اپراتورها و نیروهای غیر حساس ، ٨ درصد فوق دیپلم و ۴۵ درصد کارشناس ، کارشناس ارشد و دکتری می باشند.
وی اصلاح نظام اداری را که در سال گذشته از سوی شورای عالی اداری ابلاغ شده است از برنامه های جدی سازمان برشمرد و گفت : سازمان ملزم است بر این اساس طی سه سال ٩٩-٩٧ نسبت به کاهش ١٢ درصدی نیرو ها اقدام نماید که بخشی از طریق بازنشستگی کارکنان محقق شده و خواهد شد و ارزیابی سازمان بر اساس انجام تصویبنامه فوق خواهد بود.
تیموری در بخش دیگری از سخنان خود به جوان گرایی مدیران که در تصویبنامه شورای عالی اداری آمده است اشاره کرد و افزود : با بخشنامه ای که از سوی سازمان به استانها ارسال شده به این موضوع تاکید شده و تلاش خواهد شد تا در کنار شایسته سالاری و تجربه لازم ، جوان گرایی نیز مورد نظر قرار گرفته شود  و  به انتصاب بانوان در پست های مدیریتی نیز توجه شده و خواهد شد.
گفتنی است در بخش دیگری از این نشست جوادیان مدیر کل امور مالی و منابع و جمشیدی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه طی سخنانی، برنامه های عملیاتی درآمدی و هزینه های سازمان را تشریح و راهکارهای تعامل با مسئو لان ستادی و استانی برای جذب بودجه های استانی و اولویت بخشی به پروژه های نیمه تمام تأکید کردند.
naseri23898.jpg
برترین دستگاه نظام جامع اقامه نماز در وزارت راه و شهرسازی
حجت‌الاسلام ناصری مشاور ریاست سازمان در امور فرهنگی و اجتماعی و رئیس ستاد اقامه نماز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از انتخاب این سازمان به عنوان دستگاه برتر در حوزه اقامه نماز در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
وی با بیان این که در سال ۹۷، در شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، شاخص «نظام جامع اقامه نماز» افزوده شده است، اظهار داشت: این موفقیت، حاصل تلاش‌های همه مدیران و کارکنان در این بخش است و امید است در سال‌جاری نیز مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط به صورت مستمر پیگیر اجرای برنامه‌ها و اقدامات در این حوزه باشند.
حجت‌الاسلام ناصری از تلاش و همراهی همه مدیران و کارکنان به ویژه استان‌های مرزی در حماسه عظیم اربعین حسینی قدردانی کرد.