نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تمایل به انتخاب رشته ریاضی در دبیرستان به کمترین میزان خود رسیده و رشته‌هایی مانند شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، ریاضیات و کاربردها با مازاد ظرفیت رو به رو هستند.

استقبال کم دانش آموزان از رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی مدت‌هاست نگرانی‌هایی را درباره نابسامانی در حوزه‌های مختلف را ایجاد کرده است.

طی چند سال اخیر به علت شرایط موجود در کشور تعداد بی شماری از دانش آموزان به تحصیل در رشته علوم تجربی پرداختند و رغبتی به انتخاب رشته ریاضی ندارند. همه ما به خاطر داریم در گذشته اکثر دانش آموزان این رشته را انتخاب می‌کردند و به نوعی باعث افتخار و برتری در بین بچه‌ها بود ولی حالا دیگر خبری از آن دوران نیست و دلایل مختلفی را می‌توان درباره این موضوع بیان کرد.

در کشورهای پیشرفته اما این داستان به گونه‌ای دیگر است و به رشته‌های علوم پایه اهمیتی خاصی قائل می‌شوند و رشد و توسعه‌ی کشور را در گروی پرورش نخبگان در این رشته‌ها می‌دانند.

با وجود این بحران تاکنون هشدارهایی از سوی مسئولان مربوطه گفته شده ولی گوش شنوایی وجود دارد و همانند مشکلات دیگر در حوزه آموزش پشت گوش انداخته می‌شود.

یکی از عواملی که باعث بی رغبی دانش آموزان به تحصیل در رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضی می‌شود نبود آینده‌ای روشن و عدم یافتن شغل مناسب در این رشته است.

بر این اساس والدین نیز با مشاهده این شرایط فرزندان خود را تشویق می‌کنند که به سمت این رشته‌ها نروند.

مشکلات رشته‌های علوم پایه چندان عمیق شده که حل آنها، باید از ریشه‌های آموزش و مقطع تحصیلی ابتدایی آغاز شود. شیوه‌های آموزشی باید به گونه‌ای تغییر کند که دانش آموزان به رشته‌های علوم پایه علاقه مند شوند و حل این مشکل بر عهده آموزش و پرورش و حوزه‌های مرتبط است.

همچنین در مقاطع تحصیلی بالاتر که مسئله یافتن شغل پس از دوران تحصیل مطرح می‌شود، اعمال تغییرات بنیادینی از سوی آموزش عالی نیاز است که عرضه و تقاضای بازار کار را به متخصصان علوم پایه متناسب کند تا بدبینی دانش‌آموزان نسبت به آینده شغلی این رشته‌ها از بین برود.

بدیهی است در صورت عدم چاره اندیشی در حوزه قطار پیشرفت و توسعه کشور از حرکت می‌ایستد و با بحران جدی روبرو می‌شویم که قطعاً در سال‌های آینده با آن روبرو خواهیم شد.

نجمه کریمیان