به گزارش پایگاه خبری ربیع،کارگاه تخصصی بررسی عملکرد آب بدون درآمد و مدیریت مصرف شرکت‌های آب و فاضلاب پروژه محور با حضور مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سالن کوثر شرکت آب و فاضلاب قم برگزار شد.

* رفع مشکل کمبود آب در کشور با مدیریت مصرف

دکتر علی جان صادق پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث کاهش آب بدون درآمد و هدر رفت آب در قم اظهار داشت: میزان هدر رفت آب در استان قم از ۱۹.۴۵ در سال ۸۵ به ۱۷.۶۳ در سال ۹۶ رسیده و جایگاه سوم را از این لحاظ در بین شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش و همت مضاعف به ویژه در بحث جلوگیری از انشعابات غیرمجاز، نصب کنتور و رفع سریع حوادث می‌توانیم این عدد را در کشور به زیر ۱۵ درصد برسانیم که این مهم نیازمند اراده جمعی متصدیان صنعت آب و همراهی مردم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آب بدون درآمد پرداخت و مدیریت فشار شبکه، تعویض کنتورهای خراب مشترکین خانگی، اصلاح شبکه‌های توزیع، آموزش مدیریت بهینه مصرف برای مشترکین خانگی، زون بندی شبکه‌های توزیع، نشت‌یابی انشعابات و شبکه‌های توزیع، تحلیل عوامل حوادث شبکه توزیعِ و انشعابات و کالیبره کردن فلومترهای شبکه توزیع و تأمین آب را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی کنترل کیفی آب و اصلاح شبکه را خطوط قرمز شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و ابراز داشت: شبکه‌های اجرا شده جزو سرمایه‌های ما به شمار می‌رود که اگر این شبکه‌های به موقع اصلاح نشود این سرمایه‌های عظیم از بین خواهد رفت.

دکتر صادق پور اقدامات فرهنگی و آموزشی را در کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف، مهم ارزیابی کرد و با اشاره به فعالیت‌های گسترده شرکت آب و فاضلاب قم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ترویجی به ویژه در مدارس قم تصریح کرد: امروز هیچ دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی در قم نداریم که مفاهیم آب و نحوه صرفه‌جویی را فرانگرفته باشد.

وی ادامه فعالیت‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های نمایشی و ترویجی، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در مدارس و ادارات و… را از جمله اقدامات در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز با اقدامات گسترده‌ای که در سطح استان صورت گرفته است مسئولان و مردم به موضوع آب حساس شده‌اند و شاهد کاهش رشد مصرف آب در استان هستیم.

* مدیریت مصرف آب اولویت صنعت آب و فاضلاب کشور

مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این کارگاه در سخنانی اظهار داشت: مدیریت مصرف آب یکی از اجزای اصلی مدیریت تقاضا در کشور است که در حال حاضر در اولویت فعالیت‌های صنعت آب و فاضلاب قرار دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو در حوزه سازگاری با کم‌آبی در کشور گفت: سازگاری با کم‌آبی نیاز امروز صنعت آب و فاضلاب و همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها در کشور است و چاره‌ای نداریم که خودمان را با شرایط موجود وفق دهیم.

مهندس علی سید زاده تشکیل دفاتر آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب کشور را نیز در همین راستا عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع گام مثبتی در وزارت نیرو بود که در راستای شناخت وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مناسب بر اساس آن شکل گرفت.

وی از کاهش ۹ درصدی آب بدون درآمد در کشور در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۳ خبر داد و با بیان اینکه درصد آب بدون در کشور از ۳۴ به ۲۵ رسیده است، ابراز داشت: اثبات این موضوع را می‌توانیم در شهرهایی ببینیم که در تابستان‌های گذشته تنش آبی داشتیم اما با مدیریت آب بدون درآمد و مدیریت مصرف این مشکل تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی سیاست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را در این زمینه شفاف‌سازی و واقعی سازی عنوان کرد و گفت: با شفاف‌سازی و شناخت بیشتر شرایط موجود می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های صحیحی در این زمینه داشتیم باشیم و با ارائه راهکارهای مناسب معضل سیستم را برطرف کنیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کاهش آب بدون درآمد، مدیریت منابع مالی و منابع آبی را به دنبال خواهد داشت، هدف‌گذاری کشور در برنامه ششم توسعه را رسیدن به میانگین کشورهای توسعه یافته اعلام کرد و گفت: هر چند در حال حاضر در مقایسه با کشورهای در حال توسعه جایگاه مناسبی داریم ولی با توجه به شرایط آبی و هوایی کشور و کاهش بارندگی‌ها هدف‌گذاری ما رسیدن به میانگین ۱۵ درصد است.

سید زاده مدیریت آب بدون درآمد را معیاری برای سنجش بهره‌وری دانست و گفت: اگر به این موضوع به صورت جدی توجه شود به طور قطع اثرات و منافع آن برای صنعت آب و فاضلاب کشور خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه سوم شرکت آب و فاضلاب قم در بحث مدیریت آب بدون درآمد اظهار داشت: با اقداماتی که آبفای قم در زمینه مدیریت فشار شبکه، تعویض کنتورهای خراب، هوشمند سازی شبکه، ایجاد سیستم تله‌متری و کنترل از راه دور و… انجام داده است در این زمینه جایگاه خوبی در کشور دارد.

* توجه ویژه دولت به موضوع آب

رئیس گروه بهبود بهره‌وری آب و آبفا نیز در این کارگاه با بیان اینکه موضوع آب جزو چالش‌های اساسی کشور است گفت: رئیس‌جمهور محترم نیز در برنامه‌های خود در ابتدای شروع کار دولت به این موضوع تاکید داشته و تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی هم در همین راستا بوده است.

سید حمید موسوی مدیریت مصرف و تقاضا در مصارف مختلف کشاورزی و شرب را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شکل‌گیری کارگروه استانی و حضور استانداران کشور پای میز مذاکره این دغدغه در کشور شکل‌گرفته است و امیدواریم نتیجه این اقدامات کاهش مشکلات کمبود آب را در کشور به دنبال داشته باشد.

مدیران دفتر آب بدون درآمد شرکت های آب و فاضلاب قم، یزد و… نیز در ادامه این جلسه به ارائه فعالیت های صورت گرفته و تجربیات شرکت های متبوع خود در راستای کاهش آب بدون درآمد پرداختند.