به گزارش پایگاه خبری ربیع، کمتر از دو هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است. در کنار مشکلات ریز و درشت آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی جدید، بزرگ‌ترین نگرانی بسیاری از خانواده‌ها فارغ از مشکلات اقتصادی، امنیت جانی فرزندانشان در مدارس فرسوده است.
براساس آمارهای رسمی حدود ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند. وضعیت این مدارس به گونه‌ای است که در اثر کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند فجایع ناگواری را به وجود آورد. ایران، کشوری بلاخیز است. آمار وقوع زمین‌لرزه و سیل نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مسئولان کشور، مدیریت بحران حوادث است؛ اما نمی‌توان مدیریت بحران را تنها در زمان بحران انجام داد و به ‌قول معروف «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»؛ بنابراین خانه‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و از همه مهم‌تر مدارس کشور باید نوسازی و مطابق با استانداردهای ایمنی ساخته شوند. از سال ۸۷ همواره زمزمه‌هایی مبنی بر نوسازی مدارس شنیده می‌شود. در سال ۸۹ مسئولان وقت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از فرسوده و قدیمی‌بودن ۶۰ درصد از مدارس خبر دادند که در سال ۹۶ این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافت. همچنین در سال ۹۵، ۴۳ درصد کلاس‌های درس استانداردسازی گرمایشی شدند و کار ۵۷ درصد باقی ماند. در طول هفت ‌سال نیمی از مدارس کشور بازسازی و نوسازی شده‌اند و این میزان نسبت به اهمیت موضوع نوسازی و بازسازی مدارس و با درنظرگرفتن تعداد سال‌های سپری‌شده رقم چندان جالب توجهی نیست. البته شرط بازسازی و نوسازی مدرسه، وجود مدرسه است! براساس آمار ارائه‌شده از سوی مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان ‌و بلوچستان هم‌اکنون ۵۴۳ کلاس پیش‌ساخته در این استان وجود دارد که از این تعداد، ۳۸۵ کلاس درس شش‌ سال پیش ساخته شده و همچنین تعداد مدارس کپری موجود در استان حدود ۴۰ مورد است. البته مدارس خشتی، شبه‌کپری، کپری و کانکسی تنها مختص استان سیستان ‌و بلوچستان نیستند و در لرستان، کرمان و خوزستان نیز وجود دارند.
براساس آمارها، استان‌های تهران، خراسان ‌رضوی و اردبیل بیشترین تعداد مدارس فرسوده را دارند. ۶۰ درصد مدارس بخش مرکزی شهر تهران فرسوده‌اند و ۴۵ مدرسه با عمر بالای ۴۰ سال در این بخش وجود دارند. ۱۷ هزار کلاس درس نیز در شهر تهران در سال ۹۵ در نوبت مقاوم‌سازی قرار گرفتند؛ درواقع در صورت بروز زلزله‌ای چهار یا پنج ‌ریشتری ممکن است ۱۷ هزار کلاس درس در این شهر تخریب شود.
به‌ گفته مسئولان با بودجه فعلی آموزش‌ و پرورش برای نوسازی این مدارس، ۳۲ سال زمان نیاز است! خراسان ‌رضوی در مقام دوم، ۱۴۹ مدرسه استیجاری دارد و ۵۹ درصد مدارس این استان نیاز به بازسازی یا مقاوم‌سازی دارند.
به ‌گفته مسئولان آموزش‌ و پرورش استان اردبیل، بعضی مدارس در این استان صدسال عمر دارند و در یکی از ناحیه‌های آموزشی این استان به ‌دلیل کمبود معلم حدود ۴ هزار دانش‌آموز در مدارس مختلط تحصیل می‌کنند.
به طور قطع و با بودجه‌های فعلی و همچنین گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی، کار نوسازی مدارس حتی کندتر از گذشته نیز انجام خواهد شد.
هرچند خیّران زیادی طی این سال‌ها جور دولت را کشیده‌اند و دست به ساخت مدرسه زده‌اند، اما همچنان کشور ما با بحران مدارس باکیفیت روبه‌روست.
متأسفانه با وجود هشدارهای کارشناسان همچنان عزم جدی برای نوسازی مدارس در کشور وجود ندارد و سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش به بهانه نداشتن بودجه لازم تلاشی برای یکی از مهم‌ترین وظایف خود یعنی حفظ امنیت جانی نسل آینده انجام نمی‌دهد.
در سال ۹۱ و تا هنگامی که حادثه تلخ شین‌آباد رخ نداده بود، مسئولان به سیستم گرمایشی مدارس هیچ توجهی نداشتند و پس از این حادثه ناگوار بود که تازه توجه عمومی به ماجرای گرمایش مدارس جلب و بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد از مدارس بسیاری از استان‌ها جمع شد. هرچند این معضل به طور کامل حل نشده، اما این تجربه تلخ نشان‌دهنده این است که تا اتفاقی ناگوار رخ ندهد، مسئولان ما از خواب غفلت بیدار نخواهند شد.
از صمیم قلب امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو و سال‌های آینده هیچ حادثه تلخی برای دانش‌آموزان اتفاق نیفتد و نسل آینده کشور در امنیت و آسایش در مدارس باکیفیت مشغول به تحصیل شوند.