زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت پیاده‌راه چهارباغ گفت: چهارباغ پیاده‌راه باقی خواهد ماند و این مورد اتفاق نظر اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر است، بنابراین پای کار پیاده‌راه چهارباغ ایستاده‌ایم.

وی افزود: به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که به‌تدریج دولت خانه صفوی شامل آمادگاه، سپه، چهارباغ و استانداری به پیاده‌راه تبدیل شود، لذا اسناد بالادستی آن نیز این موضع را تأیید می‌کند و جای هیچ شک و شبهه و خدشه‌ای در این موضوع نیست.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه ابنیه تاریخی و بافت تاریخی شهر برای ما مهم است و روی آن بسیار حساس هستیم، گفت: به طور جدی درصدد احیای بافت تاریخی هستیم، بر این اساس خوش سلیقه‌ترین مدیر شهری که به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد را برای این کار مأمور کردیم، در این راستا با تغییر مدیریت میراث فرهنگی که بسیار خوش‌فکر و مدیری لایق است، کارها برای احیا بافت تاریخی شتاب یافته است.

علی قاسم‌زاده در نشست پایان سال خود با رسانه ها در پاسخ به پرسش خبرنگار ربیع درباره احداث موزه میدان امام علی و بی رونقی که در محور بازار میدان وجود دارد گفت: محورهای بابا قاسم و هارونیه در سال ۱۴۰۲ احیا می‌شود، به جای احیای نقطه‌ای به سمت احیامحوری رفتیم تا سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری روی آن رغبت کند، معتقدیم تا زندگی در بافت تاریخی جریان نیابد، بافت احیا نمی‌شود.اما موزه میدان امام علی(ع) امسال در سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی توضیح داد: میدان امام علی (ع) باید از فضای کارگاهی خارج شود، چراکه ۱۵ سال است این محیط کارگاهی مردم را عذاب می‌دهد، لذا امیدواریم سال ۱۴۰۲ این طرح تکمیل و به شهر و شهروندان تحویل داده شود، هرچند پیش‌بینی می‌شود همچون جهان‌نما با مشکلاتی مواجه شویم که گروه حقوقی و املاک به ما کمک می‌کند.

قاسم‌زاده درباره سوال خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه  ایجاد شهرک هایی که از مدت ها قبل در اصفهان برای ساماندهی مشاغل شهری مطرح بوده است چرا به نتیجه نرسیده است  افزود: زمین‌هایی برای این شهرک‌ها پیش‌بینی شده است که به‌ زودی تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص انجام می‌شود، ضمن اینکه شهرداری به‌تنهایی قادر به اجرای این طرح نیست و استانداری و اتاق بازرگانی نیز در حال پیگیری این موضوع هستند.  با این همدلی که در استان وجود دارد، گره ۵۰ ساله شهر طی سه سال آینده باز می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف اسکلت فلزی خیابان باغ گلدسته به خبرنگار ربیع پاسخ داد: تعیین تکلیف اسکلت فلزی در خیابان باغ گلدسته روی میز کار است، این موضوع نیز مانند جهان‌نما آزار دهنده است، در این راستا دو گزینه مطرح شده است تا تکلیف این اسکلت فلزی مشخص شود؛ ایده نخست این است که به تالار شورا تبدیل و شورای اسلامی شهر در آن مستقر شود و ایده دوم این است که تبدیل به هتل شود که احتمال آن از ایده نخست قوی‌تر است.

وی درباره آمارپرونده های ارجاعی به کمیسون ماده ۱۰۰ به کیمیای وطن گفت: تلاش می‌کنیم تا آمار مراجعه به کمیسیون ماده ۱۰۰ کاهش یابد، بر اساس گزارش‌ها این آمار رو به کاهش است.

رویکرد مدیریت شهری این است از زباله‌ها ثروت تولید کنیم و از این تهدید به عنوان فرصت بهره ببریم، البته اصفهان از قدیم‌الایام در این حوزه سرآمد بوده است.

وی با بیان اینکه طرح زباله‌سوز نیز هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده است، اما آن را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در خصوص ساماندهی پسماند مصالح ساختمانی در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار و بررسی دقیق هستیم تا دیگر شاهد پسماند مصالح ساختمانی در شهر نباشیم؛ سال آینده قرار است در تولید مصالح ساختمانی از آنها استفاده شود.

 تمرکز شهرداری بر مترو

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل تمرکز مدیریت شهری روی متروی اصفهان بوده است، افزود: خط دوم مترو از دو سمت در حال احداث است و شورای اسلامی شهر شهرداری را موظف کرده است که بخشی از خط دو مترو را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برساند، بر این اساس به سمت تحقق این انتظار به سرعت پیش خواهیم رفت.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه قرارداد اولیه با شرکت مپنا برای تکمیل خط دو متروی این کلان‌شهر اواخر سال گذشته تصویب شد، تصریح کرد: رقم قرارداد ۶۰۰ میلیون یورو است که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شهرداری‌ها محسوب می‌شود، همچنین طی یک سال گذشته تشریفات قانونی آن انجام و ماه گذشته مصوبه آن در دولت نهایی شد و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

قاسم‌زاده با اشاره به تداوم خط یک متروی اصفهان گفت: ادامه خط یک مترو از شهرک قدس تا دانشگاه صنعتی اصفهان مصوب شده و آماده انعقاد قرارداد است.

افتتاح تقاطع غیرهمسطح دکتر آشتیانی تا بهار ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه در حوزه عمران نیز فعالیت‌های خوبی در سال ۱۴۰۱ داشتیم، گفت: تکمیل زیرگذر اندیشه در منطقه ۱۳، تقاطع غیرهمسطح دکتر آشتیانی، تکمیل خروجی شهید کشوری، افتتاح حدود ۱۰ مجموعه فرهنگی، ورزشی و تکمیل حدود ۵۰۰ پروژه خرد نیز از جمله اقداماتی است که شهرداری طی سال جاری در برنامه خود داشته است.

قاسم‌زاده با اشاره به عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار افزود: این تقاطع در یکی از محورهای پرخطر شهر سمت ورودی دولت‌آباد احداث شده است و هفته گذشته برای استفاده شهروندان بازگشایی شد تا در آستانه نوروز به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و پس از تعطیلات نوروز با رفع دو مشکل برق و روشنایی به‌صورت رسمی افتتاح شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه زیر گذر اندیشه روبه‌روی زندان برای عید نوروز به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح دکتر آشتیانی نیز در حال احداث است و بهار ۱۴۰۲ تکمیل و افتتاح خواهد شد.

وی گفت: حدود ۵۰۰ پروژه خرد عمرانی در قالب پیاده‌روسازی، اصلاح معابر و خیابان‌سازی انجام که بخش عمده‌ای از آن تقدیم مردم شده است.

بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای اصفهان

قاسم‌زاده با اشاره به تصویب بودجه ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی سال آینده شهرداری کلان‌شهر اصفهان اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۲ شهرداری حدود ۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت ، حدود ۷۳ درصد از بودجه شهرداری  عمرانی و ۲۷ درصد جاری است .

نیمه دوم سال آینده آب از خلیج فارس به اصفهان می‌رسد

قاسم‌زاده با بیان اینکه پروژه انتقال آب با مدیریت جهادی در هشت محور فعال است، خاطرنشان کرد: در موضوع زاینده‌رود به‌همت استانداری و کمک دستگاه‌های دیگر، صنایع و شهرداری، نیمه دوم سال آینده، آب از خلیج فارس به اصفهان خواهد رسید.

وی ادامه داد: مدیریت استان با اتکا به منابع استانی و هنر مدیریتی معطل نماند تا دولت بودجه بگذارد، مدیریت استان دست روی زانوی خود گذاشت تا پروژه کلید بخورد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بر اساس اقدامی که مدیریت استان جزئیات آن را تشریح خواهد کرد، اوایل سال ۱۴۰۳ آب را برای همیشه در زاینده‌رود جاری خواهیم داشت، گفت: خبرهای خوبی با اتکا به منابع داخلی در راه است، البته ممکن است مدیریت استان به نتیجه برسد که با ایجاد صندوق مشارکت از مردم کمک بگیرد.

وی تاکید کرد: پس از سال‌ها اختلاف، همدلی و هماهنگی خوبی در مدیریت استان ایجاد شده است که امیدوارم مشکل آب به عنوان اساسی‌ترین مسئله شهر رفع شود، به‌شخصه به اقدامات انجام شده امیدوار هستم.

نو نوایی جهان نما در دستور کار مدیریت شهری است

وی با اشاره به وضعیت ساختمان جهان‌نما گفت: درباره جهان‌نما، قصه ارگ در حال به سرانجام رسیدن است؛ ابتدای فعالیت در شهرداری از اداره حقوقی درخواست کردم که چراغ خاموش مباحث حقوقی، رضایت افراد و صاحبان املاک در ارگ را بررسی کند تا بتوانیم حقوق شرعی و قانونی آنها را ادا کنیم، همزمان با این عرصه فراخوان ساخت هتل در ارگ جهان‌نما نیز مطرح شد که به این نتیجه رسیدیم تنها شاخصه‌ای که می‌تواند این ارگ را احیا کند، ساخت هتل است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق توافقی که با پیمانکاری در زمینه ساخت هتل در ارگ جهان‌نما شد، نسبت ۲۵ درصد به ۷۵ درصد بین شهرداری و سرمایه‌گذار برقرار شد، افزود: این پروژه که حدود چهار هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و بخش خصوصی برای آن سرمایه‌گذاری شده، گام مهمی در راستای رفع معضلات این ساختمان است.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده، اجرای این پروژه پنج ساله بوده است، اما این نوید از سوی سرمایه‌گذاری داده شده است که طی دو سال بتواند تحویل بدهد و یکی از بهترین هتل‌های کشور در بهترین نقطه شهر ساخته شود، ما هم روح جهان‌نما را پاک و هم جسم آن را احیا می‌کنیم تا به یک ظرفیت گردشگری تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در مورد تخریب خانه‌های تاریخی حساس هستیم اما تخریب‌ها برای مواردی است که طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی امکان حفظ و نگهداری آن وجود ندارد و اجازه نمی‌دهیم بافت تاریخی شهر به عنوان عنصر هویتی، آسیب ببیند.

شهرداری هوشمند در اولویت  

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولویت مدیریت شهری در درجه نخست شهرداری هوشمند است، گفت: نقشه جامع آن نیز تهیه شده است و در این راستا برنامه گام به گام نیز داریم و بر اساس نقشه جامع شهرداری هوشمند پیش می‌رویم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اولویت هوشمندسازی در حوزه شهرسازی، حمل‌ونقل ترافیک و خدمات شهرسازی پیگیری می‌شود که از آن جمله می‌توان به استقرار سامانه‌های اصپاک و اصرو در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل اشاره کرد.سهم شهرداری تجهیز زیرساخت‌ها مثل فیبر نوری است که پیش از این انجام شده است و نصب دوربین‌هایی که داده‌های شهری را دریافت می‌کند و وظایف دیگر نیز بر عهده دستگاه‌های دیگر شهر است که در این زمینه همدلی و همگرایی و هم افزایی نهایی برای ایجاد شهر هوشمند در اصفهان لازم است.

زهرا نصیری