به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، در حج تمتع اعمال و مناسک مختلفی باید از سوی زائران در ایام تشریق ادا شود. این اعمال از روزهای ۹ تا ۱۳ ماه ذی‌الحجه در عرفات، مشعر و منا صورت می‌گیرد که با توجه به حجم‌زائران خانه خدا در ایام حج تمتع محدودیت‌هایی در این فضاها وجود دارد.

‌علاوه بر این به دلیل اینکه زائران باید در چادرها بیتوته کنند، امکانات به صورت اردویی است و فضای محدودی به کشورها تخصیص پیدا می‌کند؛ تا جایی که مسؤولان هر کشور پیش از ایام حج تمتع مکان بیتوته و برپایی چادرها را مشخص می‌کنند.

امسال سازمان حج‌ و زیارت با توجه به‌ گرمای هوا در ایام حج تمتع، چادرهای ضخیم و‌ مناسبی را به منظور جلوگیری از نفوذ گرما پیش‌بینی کرده است و برای رفاه بیشتر زائران کولرهای گازی نیز در چادرها تعبیه می‌شود.

همچنین با مذاکرات صورت گرفته، امسال در عرفات فضایی بالغ بر ۱۱۷ هزار متر مربع در اختیار کشورمان قرار دارد که با توجه به تعداد زائران حج‌ تمتع ۹۸، سرانه اسکان برای هر زائر در عرفات یک‌متر و ۴۰ سانتی‌متر است.

در منا نیز حدود ۵ هزار و ۲۰۰ چادر به ایران تحویل داده می‌شود و سرانه اسکان برای هر زائر در منا حدود یک متر مربع است.

به گفته اسدزاده سرپرست اداره کل اسکان سازمان حج و زیارت، محدودیت‌های اسکان در عرفات و منا برای تمام حجاج کشورهای اسلامی است و زائران برای سهولت اسکان خود بهتر است از همراه داشتن وسایل غیر ضرور و جاگیر در مشاعر طی ایام تشریق خودداری کنند.

 امسال بیش از ۸۶ هزار نفر از کشورمان به حج تمتع اعزام می‌شوند که با توجه به این تعداد‌، حدود نیمی از زائران مدینه اول و‌ نیمی دیگر مدینه دوم هستند.

انتهای پیام/