پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035548
شنبه - 23 دی 1402 - 13:25
نقدی بر سریال «نیسان آبی2 »؛

محتوای پوشالی

چند هفته ای است از یکی از پلتفرم های شبکه خانگی سریال «نیسان آبی ۲» در حال پخش است.فصل دوم این سریال ادامه فصل قبلی است، اما از نظر کارگردانی و داستان از فصل اول متفاوت تر است.کارگردانی این مجموعه بر عهده مسعود اطیابی کارگردان شناخته شده ژانر کمدی است.

محتوای پوشالی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند هفته ای است از یکی از پلتفرم های شبکه خانگی سریال «نیسان آبی ۲» در حال پخش است.فصل دوم این سریال ادامه فصل قبلی است، اما از نظر کارگردانی و داستان از فصل اول متفاوت تر است.کارگردانی این مجموعه بر عهده مسعود اطیابی کارگردان شناخته شده ژانر کمدی است.اطیابی به غیر از این مجموعه کمدی که در حال پخش دارد، عهده دار کارگردانی فیلم سینمایی هتل نیز بوده و این روزها به پرفروش ترین فیلم گیشه مبدل شده است.اما با وجود موفقیت اطیابی در هتل ولی نتوانسته در ساخت سریال «نیسان آبی۲ »موفق ظاهر شود و از نظر محتوا ،متن و کاراکترها بسیار ضعیف عمل کرده است.

در واقع خروجی کار نشان از ناپختگی در این فصل از سریال دارد.البته در بسیاری از سریال های چندفصلی چه در شبکه خانگی و چه در تلویزیون با افت همه جانبه سریال مواجه هستیم و با وجود این کار به فصل اول این مجموعه ها ضربه وارد می شود. داستان سریال «نیسان آبی ۲» با مراسم عروسی شروع می شود و هدف کارگردان از این آغاز قطعا همراه کردن مخاطب برای مابقی قسمت های سریال است و در طول پخش سریال دوباره تکرار می شود،تا فضایی شاد و مفرح را برای مخاطب فراهم کند.

همچنین خیانت ،طلاق، شوخی های جنسی وپخش موسیقی های قبل از انقلاب و …نیز چاشنی داستان شده است و کارگردان سعی دارد، با نمایش چنین فضایی مخاطب را جلب کند.اما متاسفانه فقط یک محتوای پوشالی و آبکی به نمایش درآمده است و مخاطب وقت باارزش خود را صرف چنین داستان های بی محتوایی می کند که فقط لودگی و شوخی های جنسی از آن می بارد.در واقع کارگردان موقعیت های طنز را با شوخی های سخیف و موسیقی های دهه شصتی به نمایش درآورده است.

به طور کل از نظر محتوا،ساختار و شخصیت پردازی با اثری ضعیف روبرو هستیم که می خواهد با هر ترفندی که شده مخاطب را بخنداند و حفظ کند.این سریال به غیر از مواردی که مطرح شد با نمایش رذایل اخلاقی همچون توهین و تحقیر دیگران همراه است و با خشونت های کلامی تکمیل شده است.به همین دلیل اگر خانواده ای به همراه فرزند به تماشای این سریال می پردازند قطعا این ناهنجاری ها را به باور فرزند تزریق خواهند کرد.از این رو اصلا به صلاح نیست این سریال در جمع خانوادگی دیده شود.

در ارتباط با بازیگران این مجموعه به حضور حسین یاری،مهران غفوریان،یکتا ناصر،بهناز جعفری،بیژن بنفشه خواه و ….اشاره نمود.گرچه از نظر بازی خوب ظاهر شدند، اما به دلیل ضعف در فیلمنامه و وجود موقعیت های طنز نامناسب کمکی به خروجی کار نشده است.

بهرحال این سریال شبکه خانگی همچون آثار کمدی بی سرو ته فقط در پی کسب درآمد است و مهم نیست با نمایش چنین آثاری چه آثار فرهنگی مخربی به همراه دارد .متاسفانه بی توجهی به این مسائل موجب ایجاد ناهنجاری در جامعه و خانواده ها شده است.

نجمه کریمیان