به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره عکس نورنگار با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی، صادق میری عضو هیأت داوران، داریوش محمدخانی مشاور هنری و محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۸ مرداد) در مؤسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

* «مجموعه عکس» رویکرد جدید نورنگار است

افشانی در ابتدای این نشست اظهار داشت: نورنگار یک جشنواره مستقل و غیردولتی است و موضوع اصلی آن پرداختن به «ایران من» در قالب عکس است. موضوع فرعی امسال «محیط زیست» است.

وی ادامه داد: جشنواره طی ۴ دوره گذشته از نظر کمّی و کیفی رشد قابل قبولی داشته است، به طوری که که در دوره اول ۱۴ هزار عکس، دوره دوم ۲۰ هزار عکس و دوره سوم ۲۶ هزار عکس دریافت کردیم. در دوره چهارم برای جشنواره ورودیه در نظر گرفتیم تا عکس‌های آرشیوی دریافت نکنیم، به همین دلیل شاهد رشد کیفی بالایی در جشنواره بودیم.

دبیر پنجمین جشنواره عکس نورنگار اظهار داشت: امسال و در دوره پنجم، برای بالابردن دقت در امر داوری، از ۵ داور دعوت کردیم؛ با وجود اینکه افزایش تعداد داوران، کار داوری را سخت‌تر می‌کند. سعی شده است با توجه به توان مالی شرکت، جوایزی که اهدا می‌شود کمکی به جامعه عکاسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اختتامیه جشنواره با ایام زلزله کرمانشاه همزمان شد، به همین دلیل هزینه مراسم اختتامیه را به زلزله‌زدگان اهدا کردیم. در حال حاضر ۵۰ هزار عکس از زیبایی‌های کشورمان در آرشیو داریم که گنجینه‌ای ملی محسوب می‌شود.

افشانی خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح جشنواره امسال تمرکزمان مجموعه عکس به همراه کپشن است و این گام‌ها را برمی‌داریم تا به سمت بین‌المللی شدن برویم. البته با موضوع «انسان در طبیعت» در بخش جنبی تک‌عکس هم می‌پذیریم.

وی یادآور شد: امسال نمایشگاه آثار منتخب و کارگاه‌ها در مؤسسه صبا (وابسته به فرهنگستان) برگزار می‌شود.

میری به عنوان نماینده داوران هم در این نشست گفت: به عنوان کسی که ۴۵ سال است عکاسی طبیعت می‌کنم، باید بگویم تلاش ما این است که جاذبه‌های ایران را به شکل واقعی نشان دهیم.

حیدری نیز در این نشست اظهار داشت: حدود ۳۷۰ جشنواره عکس در سال برگزار می‌شود که جز برخی تعداد محدود، مابقی خروجی چندانی ندارند.

وی درباره هزینه‌های جشنواره اظهار داشت: پارسال حدود ۳۷ میلیون تومان ورودیه دریافت کردیم اما هزینه کل جشنواره بیش از ۱۵۰ میلیون تومان شد.

* «نورنگار» در دوره بعدی بین‌المللی می‌شود

داریوش محمدخانی مشاور هنری هم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: از آقای فروغی قول گرفته‌ایم دوره بعدی جشنواره را به صورت بین‌‌المللی برگزار کنیم.

وی افزود: تجربه «۱۰ روز با عکاسان»‌ به ما نشان داد مجموعه عکس از اقبال و ماندگاری بیشتری برخوردار است، به همین دلیل احتمالاً سال آینده به هیچ عنوان تک‌عکس نداریم.

مشاور هنری جشنواره نورنگار تأکید کرد: استیمتنت (بیانیه) مجموعه عکس‌ها نباید دارای سیاه‌نمایی و توهین به اقوام و … باشد و چه بهتر که برای نوشتن آن از اساتید عکاسی کمک گرفت.

فروغی هم درباره تقلیل جوایز جشنواره از دوربین عکاسی به جایزه نقدی گفت: در انتخاب جایزه به دلیل نوسانات ارزی نمی‌توانستیم ریسک کنیم و دوربین هدیه دهیم. اگر مبلغ ورودیه بیش از هزینه‌ها شد، حتماً به صورت جایزه ویژه یا چاپ کتاب یکی از برگزیدگان خواهد بود.

در پایان پوستر این رویداد هنری رونمایی شد. در این پوستر از عکس دریاچه اِوان که یکی از برگزیدگان دوره گذشته (لیلی مراغه‌ای) ثبت کرده،‌ استفاده شده است.

انتهای پیام/