مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آرزو و مطالبه مردم از سالهای دور تا به امروز نهادینه سازی شفافیت و برقراری عدالت اجتماعی است؟ که هنوز که هنوز است این مطالبه مهم کامل محقق نشده است گر چه گامهای اولیه در این ارتباط برداشته شده است اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به شفافیت به معنای واقعی کلمه راه زیادی مانده است. که همین موضوع سبب عدم دستیابی و عدم تحقق و ایجاد عدالت اجتماعی خواهد بود. این مانع بزرگ یعنی نبود شفافیت همچنان شرایط را سخت نموده و خواهد کرد چرا که تا شفافیت نباشد همچنان رانت و رشوه و فامیل بازی و باند بازی و سایر مفاسد اقتصادی خواهد بود که دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی را مانع می‌شود و از رسیدن به رشد مورد انتظار جلوگیری می‌کند. تردیدی نیست که یکی از محوری‌ترین شعارهای مردم ایران که از جمله برترین مطالبات مردمی نیز به شمار می‌رود وجود و نهادینه‌سازی شفافیت و ایجاد عدالت اجتماعی است، موضوعی که اگر به طور کامل محقق شود قطع به یقین بخش مهمی از معضلات کنونی حل می‌شود و میزان رضایت اجتماعی به خودی خود افزایش می‌یابد. اصولاً وجود رانت یا توزیع رانت در هر اقتصادی بسان موریانه‌ای است که از ریشه و اساس اقتصاد را می‌جود و از بین می‌برد به این خاطر نهایت تلاش مسئولین مردمی باید برای از بین بردن توزیع رانت گذاشته شود. اقتصاد کشور ما به شدت آلوده به رانت است که باید از چهره اقتصاد کشور زدوده شود. مسئولان باید به شدت و با انگیزه جلب رضایت خدا و پاسخ به مطالبه مردم وارد عمل شوند و راههای هرگونه رانت را ببندند! این علاوه بر مطالبه مردم از مطالبات مهم رهبری فرزانه انقلاب نیز هست. مطالبه‌ای که بارها به آن اشاره فرموده‌اند و خواستار ایجاد شفافیت در اقتصاد و حتی امور اجرا و تقنین شده‌اند؟ دولت باید عزم جدی برای برخورد با توزیع رانت داشته باشد چرا که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد این روند مخرب بوده‌ایم که چندین رانت در اقتصاد ایران توزیع شده که به شدت با موضوع مهمی، چون نهادینه‌سازی شفافیت مغایرت دارد. بخشی از آنچه دولت و مجلس باید با آن مقابله کنند موضوع رانتی است که در وام‌های بانکی وجود دارد، موضوعی مسبوق به سابقه که متاسفانه در دولت‌های قبلی بارها مطرح گردیده، اما به سرانجام و نتیجه مطلوبی نرسیده است.

برخی از پولداران کشور دستشان در جیب بانکهاست و هروقت اراده کنند بدون کمترین دردسر از تسهیلات بالا و طولانی مدت و سود پائین برخوردار می‌شوند اما عامه مردم که آه ندارند با ناله سودا کنند اگر نیازی ضروری و اضطراری پیدا کنند ریالی نمی‌توانند تسهیلات بگیرند؟ خیلی وقت نیست که رانت دادن بانکها به برخی کارکنانشان رسانه‌ای شد وام‌هایی که هم بسیار بالا بود هم با کمترین سود ممکن و هم طویل المدت؟ نتیجه‌اش نیز معلوم نشد و مشخص نشد آیا این وام‌ها قانونی بود یا غیر قانونی و متوقف شد یا همچنان ادامه دارد؟! هر چند وزیر اقتصاد از قانونی بودن آن سخن به میان آورد؟ اما قطعاً اینها همه از سپرده‌های مردم اعم از کارمند و غیره می‌باشد؟ سپرده گذاران خردی که هرگز دستشان به وام کوچکی نخواهد رسید؟ همچنین دولت باید با رانتهایی که از امضای طلایی برخی مدیران برای بعضی از نزدیکان اصحاب قدرت و ثروت عوایدی ایجاد می‌کند مبارزه کند و در آخر نیز باید به شدت جلوی توزیع رانت ارزی در هر شکلی گرفته شود چرا که در شرایط تحریم باید مراقب منابع ارزی کشور بود.

باید ساماندهی ارزی به جد پیگیری شود و همه صادر کنندگان و وارد کنندگان تحت نظارت دقیق قرار گیرند؟ از دادن ارز به غیر اهل‌ها یا نااهل‌ها و غیر متخصصهایی که رابطه‌ای وارد عمل می‌شوند به شدت جلوگیری شود! دریک اقتصاد شفاف هر رانتی زیر سؤال می‌رود اعم از رانتی که در ارز ترجیحی مثل سال‌های گذشته بین عده‌ای توزیع شد یا رانت ارز و طلا و رانتی که بابت ویلاسازی علی‌رغم اینکه در شمال کشور ممنوع شده، اما برخی به واسطه این رانت‌ها تا نوک کوه هم ساخت و ساز کردند. قطعاً در صورتی می‌توانیم اقتصادی با رشد بالا داشته باشیم که از رانت خبری نباشد در این صورت شاهد بهره‌وری بالایی در اقتصاد خواهیم بود. در صورتی که شفافیت بر اقتصاد کشور به طور کامل حاکم شود قطعاً شاهد از بین رفتن و حذف یکایک معضلات و گره‌های کوری خواهیم بود که در اقتصاد دیده می‌شوند. اگر با رانت به هرشکلش مبارزه شود مهار تورم ساده و راحت و ممکن خواهد شد و به رشد اقتصادی و تولید مورد انتظار خواهیم رسید.

مظفر حاجیان