تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1044878
سه شنبه - 27 شهریور 1403 - 18:33

ماه ترافیک از راه می‌رسد!

شمارش معکوس برای شروع سال تحصیلی آغاز شده و چندین میلیون دانش آموز خود را برای رفتن به مدرسه و کلاس درس آماده می‌کنند.

ماه ترافیک از راه می‌رسد!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شمارش معکوس برای شروع سال تحصیلی آغاز شده و چندین میلیون دانش آموز خود را برای رفتن به مدرسه و کلاس درس آماده می‌کنند. مدارس در حالی باز می‌شود که بوی ترافیک مهرماه به مشام می‌رسد، زیرا هر ساله با آغاز بازگشایی مدارس بارترافیکی در کلان شهرها ۳۰ درصد افزایش یافته و معابر اصلی و خیابان‌ها مملو از خودروهایی است که می‌خواهند دانش آموزان را به مدرسه برسانند.

در گذشته اغلب دانش آموزان در مدارس دولتی نزدیک به محل زندگی خود ثبت نام می‌کردند و بدون وسیله نقلیه به مدرسه می‌رفتند، اما اکنون با گسترش مدارس غیرانتفاعی و تمایل والدین به ثبت نام فرزندان خود در این مدارس مجبورند به دلیل مسافت زیاد با خودروی شخصی و یا سرویس مدرسه فرزندان را به مدرسه برسانند. همین مسئله باعث شده در یک دهه گذشته هر ساله در چنین ایامی شاهد ترافیک سنگین در معابر و بزرگراه‌های کشور باشیم. متاسفانه ایجاد این فرهنگ غلط در جامعه باعث شده معضل ترافیک مهرماه هر ساله تکرار شود و با وجود تمهیداتی برای رفع این معضل همچنان مشکلات به قوت خود باقی مانده است.

از طرفی دیر رسیدن به مدرسه منجر به ایجاد استرس در دانش آنوز می‌شود که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی او اثر بگذارد. از جمله اقداماتی که شهرداری برای بهبود حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی انجام می‌دهند افزایش ناوگان اتوبوسرانی و ممنوعیت تردد ناوگان باربری و …است. از طرفی طرح شناورسازی ساعات اداری اجرا می‌شود تا زمان شروع ادارات و مدارس از هم متفاوت باشد و مردم با دغدغه کمتری به مقصد برسند.همچنین ساعات بازگشایی مدارس در مقاطع مختلف با ۱۵ دقیقه فاصله صورت می‌گیرد.

اما موضوع مهمی که در این رابطه وجود دارد و به آن توجهی نمی‌شود استفاده از اتوبوس مدارس است. آنچه که در حال حاضر به عنوان سرویس مدارس آنهم برای مدارس غیر دولتی وجود دارد خودروهای شخصی است که بعضاً به دلیل قیمت‌های نجومی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با وسیله شخصی دانش آموز را به مدرسه برسانند و همین در سنگینی بار ترافیکی می‌افزاید. اگر آموزش و پرورش و سازمان اتوبوسرانی همفکری داشته باشند و با در اختیار قرار گرفتن بودجه‌های لازم اتوبوس مدارس در همه مدارس دولتی و غیر دواتی راه اندازی شود بی شک ترافیک کاهش می‌یابد.

نجمه کریمیان