به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، علی آمقی رودسری با اشاره به برگزاری همایش ملی «تب برفکی، پیشگیری، کنترل و چالش های پیش رو» اظهار داشت: بیماری تب برفکی از بیماری های مهم دامی کشور محسوب می شود و یکی از راه های پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی افزود: مؤسسه رازی اصلی ترین تولیدکننده واکسن تب برفکی در کشور است و برگزاری گردهمایی های سالانه با حضور متخصصان و صاحب نظران و بررسی جنبه های مختلف این بیماری زیر چتر مؤسسه رازی، ضمن به روز رسانی متخصصان حوزه، اشکالات احتمالی فرآیند تولید این واکسن را هم نشان می دهد و نتایج مثبتی برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به خسارات سنگین ناشی از این بیماری به صنعت گاوداری یادآور شد: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره و موجب لنگش حیوان شود.

آمقی رودسری بیان کرد: این بیماری بسیار واگیردار است، قابلیت انتقال بالایی دارد و ویروس آن به سرعت تغییر می کند به همین علت باید پیوسته نسبت به تغییرات ویروس آگاهی داشته باشیم و این امر مستلزم ارتباط متقابل، به روز و نزدیک سازمان دامپزشکی با مؤسسه رازی است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی بیان کرد: سازمان دامپزشکی با مؤسسه رازی در بحث پایش و اطلاع از ویروس های در گردش طی سال های گذشته کمرنگ بوده است و این موضوع در کنترل بیماری تاثیرگذار است.

وی افزود: با توجه به اینکه همکاران سازمان دامپزشکی و کلینیسین هایی که در فیلد و کلینیک ها کار می کنند با نمونه های بیماری سرو کار دارند، این نمونه ها باید در اسرع وقت در اختیار همکاران مؤسسه رازی در بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی قرار داده شود تا بتوانند ویروس های در گردش را استخراج کنند و با هماهنگی سازمان دامپزشکی، سویه های جدید را در واکسن های تولیدی بگنجانند.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک مؤسسه رازی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است بین واکسن ساز و سازمان دامپزشکی ارتباطی متقابل وجود داشته باشد در غیر این صورت موفق به کنترل موفقیت آمیز بیماری نخواهیم بود.

انتهای پیام/د/۱۱۰۴/س/۱/ح