به گزارش پایگاه خبری ربیع، با وجود تمام مشکلات اقتصادی اخیری که خواسته و ناخواسته کشور را دچار التهاب کرد و تاثیرات مادی و نیز روحی-روانی خاصی برروی مردم گذاشت، و آنان را سراسیمه به بازار و فروشگاه‌ها کشاند تا مایحتاج اساسی خود را بیش از حد نیاز تهیه و انبار کنند، نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که شاید آنان تا حدودی حق دارند. مردمی که جو آشفته بازار، آنان را به تلاطم و التهاب وامی‌دارد، گاه چنان دستخوش اضطراب‌های روانی و دلهره می‌شوند که قدرت تصمیم‌گیری درست را از دست می‌دهند.

درست در همین شرایط خاص است که مردم، به‌عنوان شهروندان و در صمیمانه‌ترین حالت، فرزندان این سامان، نیاز به حمایت‌ها و توجه‌های خاص دولت‌مردان و مسئولان خویش دارند. تا با درک شرایط موجود، احساس امنیت و اعتمادِ تا حدودی حساس و آسیب‌پذیر شده را، در آنان دریابند و تقویت کنند.

در شرایط کنونی، مسدولین و مدیران نیازمند کارشناسانی هستند که درایجاد و تقویت احساس آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی مردم، آنان را مشورت و یاری کنند.

در واقع با توجه به گفته مسئولین و اذعان خود آنان، شرایط فعلا به گونه‌ای است که راه برون‌رفت از مشکلات و معضلات پیش آمده، چندان راحت و آسان نیست و به زودی هم میسر نخواهد شد؛ چه خوب است که دولت‌مردان، که به فکر تامین سبدهایی در جهت رفع نیازهای مادی ملت هستند، به امدادهای روحی- روانی آنان نیز بیندیشند و کارگروهی در این زمینه تشکیل دهند.

مسلم است که بحران، تنها سیل و زلزله و سایر حوادث و بلایای طبیعی نیست. گاهی بحران یعنی درگیری مردم با مشکلاتی که خود به تنهایی، توان حل کردن‌شان را ندارند و دچار سراسیمگی و سردرگمی می‌شوند. و در این میان، ممکن است، خواسته و ناخواسته، دست به اقداماتی بزنند که موجب آسیب رساندن به خود و دیگران شود؛ همان‌گونه که طبق آمار اخیر پزشکی قانونی، میزان خودکشی در میان مردم، از هر رده سنی و طبقه، افزایش داشته است.

در بحران‌ها و شرایط سخت، مردم به دولت‌مردان خود، نه تنها به‌عنوان متولی و حل کننده‌ی مشکلات، بلکه به چشم حامی و والد می‌نگرند و انتظار همدلی و هم‌سویی از آنان دارند. و این همدلی و همسویی از جانب مسئولین و مدیران است که به مردم توان تحمل مشکلات و همراهی با دولت‌مردان را می‌دهد. تجربه‌ای که در هشت سال دفاع مقدس، مورد آزمون قرار گرفته و هم دولت و هم مردم، از آن سرافراز بیرون آمدند. تلطیف حال مردم و روحیه بخشیدن به آنان، همراه با کنترل جو آشفته بازار و کوتاه کردن دستانی که به هر نحوی در حال آسیب رساندن به منافع مادی و معنوی کشور هستند، کمترین انتظاری است که مردم به‌عنوان شهروندان این سامان از مسئولین و مدیران خود دارند. و امید است که با درک متقابل و همدلی دوسویه، به زودی از این دوره سخت و پردست‌انداز، خارج شویم.