اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1044842
دوشنبه - 26 شهریور 1403 - 16:28

لجبازی، آفت زندگی مشترک

لجبازی یک خصوصیتی رفتاری است که از دوران کودکی تا سالمندی در هر فردی بروز می‌کند.لجبازی در کلام بزرگان دینی نیز مورد نکوهش قرار گرفته و در این رابطه مولای متقیان حضرت علی (ع) می‌فرمایند لجاجت بذر شرارت است.

لجبازی، آفت زندگی مشترک

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جبازی در زندگی مشترک از آن دسته لجبازی‌هایی است که ممکن است منجر به فروپاشی روابط بین زوجین شود. به هنگام لجبازی زن و مرد وارد جنگ قدرت می‌شوند و هر یک تلاش می‌کنند با لجبازی قدرت خود را نشان دهند. در واقع فرد با لجبازی بر نظرات و عقاید خود پافشاری می‌کند و با اینکه می‌داند نظرات طرف مقابل منطقی است ولی با آن مخالفت می‌کند یا به عبارتی خود را به نشنیدن می زند.

لجبازی به عنوان یک دعوای بچه گانه چنان با قدرت پایه‌های زندگی زناشویی را متزلزل می‌کند که ریشه بسیاری از طلاق‌های امروزی به حساب می‌آید. در این رابطه چندی پیش یکی از مسئولان حوزه قضایی عنوان کرد بسیاری از اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شود ناشی از لج بازی‌هاست. با توجه به این اظهارات پیامدهای لجبازی در بین روابط زوجین بسیار اهمیت دارد و نباید از آن به سادگی گذشت.

اگر لجبازی از سوی یکی از زوجین رخ دهد کار برای بهبود شرایط راحت‌تر به نظر می آید ولی اگر هر دوی آنها وارد این بازی روانی شوند مشخص نیست در انتها چه بر سر زندگی زناشویی می‌آید. جالب اینکه دامنه این تعارضات به فرزندان نیز کشیده می‌شود و در نتیجه فرزندان استرس و اضطراب می گیرند.در حقیقت آرامش را از زوجین نیز گرفته می شود.

عوامل مختلفی در بروز لجاجت نقش دارد که مهم‌ترین آن عدم دریافت توجه و محبت از سوی همسر است یا اینکه زن رفتارهایی انجام می‌دهد که موجب اقتدارشکنی مرد شده و او را در خط لجبازی می‌اندازد تا مرد ثابت کند که مقتدر است. در خانم‌ها نیز کمبود محبت و عدم حمایت لازم از سوی شوهر منجر می شود.

حال با توجه به اهمیت موضوع زوجین باید با کمک از مشاوره و انجام تکنیک‌های موجود در جهت بهبود رابطه و کاهش لجبازی گام بردارند. بر این اساس به هنگام بروز لجبازی یک طرف به تعبیر عامیانه کوتاه بیاید و از کلمات منفی و کنایه آمیز استفاده نکند.مهارت کلامی و رفتاری مهم‌ترین عامل در بازدارندگی از لجبازی است.

استفاده از جملات سرزنش آمیز نیز آتش لجاجت را در طرف مقابل شعله ور می‌سازد.زمانی که همسر بر موضوعی پافشاری می‌کند سکوت را بر مقابله ترجیح دهید تا در یک فضای آرام و بی تنش راجع به آن صحبت کنید. همچنین همواره با همسر لجباز از موضع ضعف حرف بزنید نه قدرت زیرا با این اقدام او از لجبازی کردن کوتاه خواهد آمد.

نجمه کریمیان