به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا؛ ناهید دلشاد راد – هنرمند طراح لباس – منطقه خراسان، درباره طراحی و ترویج لباس‌های سنتی گفت: لباس‌های سنتی دارای چندین مؤلفه هستند و لباس سنتی باید ایرانی/اسلامی باشد؛ هم‌چنین لباس‌های ایرانی دور از لباس‌های اسلامی نیست، اما ویژگی لباس ایرانی از اسلامی بیشتر است، زیرا لباس ایرانی – اسلامی پوشیده‌ و دارای سربند، یعنی روسری و چادر است، هم‌چنین دارای رنگ‌های شاد و متنوع و زنده‌ است.

وی عنوان کرد: باتوجه به این‌که لباس سنتی برگرفته از شهرهای مختلف کشور ما خواهد بود، دارای سوزن‌دوزی‌ها و میاندوخت‌های ویژه‌ است که آن‌را از لباس‌های با طراحی مدرن جدا خواهد کرد.

این طراح لباس سنتی اظهار کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر طراحی سنتی لباس بسیار کم انجام می‌شود، اما در این زمینه باید بازگو کرد، فردی‌ که طراحی لباس انجام می‌دهد، نه‌تنها باید در زمینه الگو، برش و دوخت لباس اطلاعات و کافی داشته‌‍ باشد، بلکه باید به تاریخ فرهنگی کشور و شهری‌ را که قرار است برای آن یک مد خاص ارائه دهد، احاطه کافی داشته‌ باشد؛ که متاسفانه در این زمینه اکثرا اطلاعات کم و ناکافی است.

دلشاد راد بیان کرد: می‌توان گفت کشورهایی‌که رو به رشد هستند، ازلحاظ فرهنگی پیشرفت کرده‌اند و به زبان خود بسیار احترام می‌گذارند. اما باتوجه به این‌که گاهی نمی‌شود یک لباس کردی، لری و… را در جایی غیر از منطقه‌ی خودش در جای دیگر پوشید، پس مد سنتی ایده‌های بسیار خوبی را از این نوع لباس‌ها ارائه می‌دهد و می‌تواند طراحی سنتی  را با اطلاعات کافی در این زمینه برای کشور خود به ارمغان آورد.سنتی

وی افزود: مردم کشور ما زیاد استفاده از لباس‌های تولیدی را دوست ندارند؛ پس نباید به‌عنوان یک کالای تولیدی به آن نگاه کرد، اما اگر قرار باشد ما از لباس‌های مارک، برند و خارجی استفاده‌کنیم چه بهتر که هزینه مورد استفاده را صرف استفاده از لباس‌های ایرانی کنیم.

این طراح لباس سنتی اظهارکرد: می‌توان گفت که در زمینه طراحی لباس آن‌طور که شایسته این حرفه است حمایتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. با توجه به این‌که درخدمت کانون هنرمندان و انجمن هنرهای تجسمی هستم باید بگویم که رشته طراحی لباس بسیار غریب واقع شده و به هنرمندان در این زمینه توجهی نمی‌شود.

انتهای پیام