پیشخوان » تولیدی » رادیو و تلویزیون » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030697
جمعه - 27 مرداد 1402 - 14:30
نگاهی به سریال "عشق کوفی"؛

قصه ای در دل تاریخ

رسانه ملی بعد از گذشت ۱۳سال از تولید و پخش سریال تاریخی مختارنامه مجموعه تاریخی مذهبی «عشق کوفی »را روانه قاب شبکه سه سیما کرده است.مجموعه های تلویزیونی تاریخی مذهبی به دلیل زمان بر بودن وهزینه های بالا کمتر مورد استقبال تهیه کنندگان قرار می گیرند، به همین دلیل بعد از مختارنامه شاهد چنین آثاری نبودیم، اما «عشق کوفی» مورد استقبال سازندگان قرار گرفت و ساخته شد. این سریال طلسم ساخته نشدن سریال های تاریخی عاشورایی را شکست و بالاخره نگاه مخاطبان را به خود جلب کرد.

قصه ای در دل تاریخ

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رسانه ملی بعد از گذشت ۱۳سال از تولید و پخش سریال تاریخی مختارنامه مجموعه تاریخی مذهبی «عشق کوفی »را روانه قاب شبکه سه سیما کرده است.مجموعه های تلویزیونی تاریخی مذهبی به دلیل زمان بر بودن وهزینه های بالا کمتر مورد استقبال تهیه کنندگان قرار می گیرند، به همین دلیل بعد از مختارنامه شاهد چنین آثاری نبودیم، اما «عشق کوفی» مورد استقبال سازندگان قرار گرفت و ساخته شد. این سریال طلسم ساخته نشدن سریال های تاریخی عاشورایی را شکست و بالاخره نگاه مخاطبان را به خود جلب کرد.

این سریال با کارگردانی حسن آخوند و سرمایه گذاری سازمان اوج تهیه و تولید شده است. بازیگران صاحب نامی در این سریال ایفای نقش دارند که می توان به سید جواد هاشمی،ثریا قاسمی،لعیا زنگنه،نادر سلیمانی،سوگل طهماسبی،حسین سلیمانی،نادر فلاح و …اشاره کرد. هر یک از آنها توانسته اند با حال و هوای نقش های تاریخی بازی باورپذیری را از خود ارائه دهند.گرچه بازیگران غیر مشهور در نقش هلال و نائله نیز خروجی خوبی داشته اند.

البته لازم به ذکر است نادر سلیمانی که او را بیشتر به عنوان بازیگر طنز می شناسیم در این سریال و در یک نقش چالشی خوب ظاهر شده و نشان داده که با تمام وجود می تواند هر نوع نقشی را بازی کند.«عشق کوفی» روایتی است از دل تاریخ با عشقی میان دو جوان به نام های هلال از خاندان علوی و نائله از خاندان عثمانی .موضوع این سریال تاریخی درباره ورود مسلم بن عقیل به شهر کوفه و حوادث کربلا است و روایتگر یک عشق است که در سال ۶۱ هجری همزمان با وقایع کوفه و کربلا دستخوش تغییراتی می شود.از طرفی به ویژگی های مردم آن زمان و دیدگاه های سیاسی و مذهبی آنها در شهر کوفه می پردازد.از سویی با حوادث موجود در این سریال اوضاع و احوال مردم کوفه در بیعت با امام حسین (ع) مشهود است.

در کل این سریال با زاویه تازه و با یک قصه جدید آنهم مرتبط با قیام امام حسین (ع) تولید شده است.گرچه در فیلم سینمایی روز واقعه نیز بدین نحو به قیام کربلا پرداخته شده بود ،اما از حیث قالب درام به این گونه اثری وجود ندارد و همین امر بر جذابیت کار افزوده است.درباره داستان ها و شخصیت های سریال تلفیقی از تخیل و واقعیت و سهم واقعیت در آن کم رنگ تر بوده است.

به نظر می آید «عشق کوفی» مخاطبان خود را راضی نگه داشته زیرا یک تراژدی عشق و مذهب است و توانسته هم مخاطبان مذهبی خود و هم نسل های جدید را درگیر خود کند.قصه عشق بین هلال و نائله نیز با فضای امروزی قابل قیاس و باور پذیر است.شاید به همین دلیل کارگردان این مجموعه سراغ ساخت این سریال رفته است.

از نظر گریم،طراحی صحنه و لباس اثر قابل قبولی ارائه شده که می توان به گریم سنگین سید جواد هاشمی اشاره کرد.

حال با توجه به قسمت های پخش شده هنوز برای قضاوت نهایی زمان لازم است ،اما در کل «عشق کوفی »مخاطبان سخت پسند امروزی را مجذوب خود کرده است.امید است باز هم شاهد تولید چنین آثار تاریخی مذهبی از رسانه ملی باشیم.

نجمه کریمیان