زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در استان اصفهان حدود ۱۱٠ هزار معلم شاغل و بازنشسته و ۱۸ تا ۲٠ هزار معلم مرتبط با مدارس غیردولتی فعالیت دارند که همگی به آموزش و پرورش مرتبط هستند.اما برای اینکه بتوانیم چتر فضای عدالت آموزشی را برای همه دانش آموزان بگسترانیم  شعار امسال آموزش و پرورش را «تربیت دینی و عدالت آموزشی» قرار داده ایم تا در این فرایند با تشکیل قرارگاه تربیتی ،آموزشی نصیب برابر که در کشور تشکیل شده است ؛ دراصفهان نیز بحث عدالت آموزشی و عدالت فیزیکی را که سال ها به آن ها توجهی نشده است را عملیاتی کنیم.

شاه کلید صحبت های مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار ربیع که همزمان با نکوداشت هفته و مقام معلم انجام شد به این مسئله ختم شد که  درصدد بررسی کمبودهای مدارس استان هستیم و تمام تلاش مان این است که بعد از ۱۲ سال که ازتصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد،آن را عملیاتی کنیم ؛چرا که این موضوع یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اجرای  این طرح است و در تلاش هستیم نیروها، آموزش‌های لازم برای مدارس تحولی را ببینند .

محمد رضاابراهیمی درباره اجرای  طرح های عدالت آموزشی در سراسر استان اصفهان گفت:تربیت دینی و عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش در سال جاری است در این زمینه امسال با تشکیل قرارگاه تربیتی آموزشی نصیب برابر درصدد بررسی کمبودهای مدارس استان هستیم.

*دریافت هرگونه هزینه درهنگام ثبت نام دانش آموزان خلاف است

 وی در رابطه با ضوابطی که برای ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید درنظر گرفته شده است گفت: دریافت هرگونه هزینه به‌عنوان شرط ثبت‌نام در مدارس شرعا و قانونا جایز نیست و کار خلافی است و اگر فردی به‌واسطه بی‌پولی از خدمات اجتماعی بی‌بهره بماند تخلف است، اما از سوی دیگر باید اولیا را برای مشارکت تشویق کنیم.

وی تعطیلی بیش از دو سال مدارس در ایام کرونا، را دارای مضرات بسیار برای نظام آموزشی و دانش آموزان عنوان کرد و افزود: در این سال‌ها دانش‌آموزان از خانه دوم خود محروم شدند و متاسفانه تا سال‌ها شاهد عوارض این دوری از مدارس خواهیم بود.

ابراهیمی درباره کمبود معلم در آموزش و پرورش به ربیع گفت: در سال‌های گذشته با ترک فعل‌هایی که برای  پذیرش نیروی دانشگاه فرهنگیان  رخ داد با کمبود  معلم مواجه هستیم دراین راستا باید سالانه ۲۵ هزاردانشجومعلم  از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب میشد که در سال گذشته توانستیم ۲۳۰۰ دانشجو معلم را جذب کنیم و امسال نیز به همین تعداد را جذب خواهیم کرد .

**معضل و چالش مهمی بنام دو نوبته بودن مدارس اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره میزان کمبود فضای فیزیکی مدارس به ربیع گفت: متاسفانه به دلیل فرونشست و جمعیت بالای دانش آموزی و همچنین فرسودگی برخی از مدارس با کمبود فضای فیزیکی مدارس روبه رو هستیم، به گونه ای که تعداد مدارس دو نوبته در اصفهان افزایش یافت و این مسئله صدمات زیادی را به نظام آموزشی وارد می کند .البته دولت و مجمع خیران توجه ویژه‌ای برای ساماندهی این موضوع مهم دارند.

ابراهیمی  با اشاره به اینکه از زمان آغاز دوره جدید، میانگین کلنگ‌زنی مدارس در استان اصفهان بیش از ۲.۵ کلاس در روز بوده است، اما همچنان با کمبود فضای مواجه هستیم، افزود: مهاجرت به شهر و استان اصفهان یکی از مهم‌ترین دلایل این امر است به طوری که در برخی از شهرستان‌ها و روستا مدرسه داریم، اما دانش‌آموز نداریم.

ابراهیمی  درباره بهره مندی همه دانش آموزان در نواحی مختلف از عدالت آموزشی مناسب به خبرنگار ربیع توضیح داد: سال گذشته تلاش کردیم محدوده‌بندی دانش آموزان در ثبت نام  در اولویت قرار گیرد و تا حدی موفق شدیم و امسال نیز در تلاش هستیم این موضوع را اصل قرار دهیم تا با مشکلاتی مانند سرویس و آسیب‌های رفتاری و اجتماعی کمتر روبه‌رو شویم، ثبت‌نام پایه ابتدایی از اول خرداد، متوسطه اول از تیرماه و متوسطه دوم بلافاصله بعد از اعلام هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

***مستند سازی ۹۵ درصد  مدارس استان اصفهان  در اداره ثبت اسناد و املاک انجام شده است

وی درباره مستند سازی مدارس استان اصفهان به خبرنگارربیع پاسخ داد :خوشبختانه ۹۵ درصد مستند سازی مدارس در اداره ثبت اسناد و املاک انجام شده است و مابقی موارد نیز در دست انجام است که این اسناد به نام دولت جمهوری اسلامی خواهد بود .

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین درباره طرح مولدسازی در مدارس،گفت: در این طرح مدرسه خیرساز و اوقاف به هیچ‌وجه در مولدسازی قرار نخواهد گرفت، مدرسه‌هایی با سندیت جمهوری اسلامی که حتی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هم قابلیت مدرسه ندارد، در این اقدام قرار خواهد گرفت.

*۱۰ هزار نفر از معلمان استان بازنشسته می‌شوند

ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان استان بازنشسته می‌شوند که باید بخشی از آنها را برای کمبود نیرو حفظ کنیم، افزود: نتایج آزمونی که برای جذب معلم دوره ابتدایی، هشتم اردیبهشت ماه امسال توسط سازمان سنجش برگزار شد، خرداد ماه مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: جذب نیروی خدماتی در دستور کار است و اگر مصوبه آن گرفته شود تا شهریورماه یا اوایل سال تحصیلی آینده شماری از نیروهای خرید خدماتی که در آزمون شرکت کردند و تعدادی نیز در حوزه پرورشی جذب خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۳٠ درصد از معلمان برای طرح رتبه‌بندی اعتراض بارگذاری کردند، گفت: سال گذشته، نسبت به دوره‌های قبل، بیشترین ورودی نیرو به آموزش و پرورش را داشتیم و امسال هم با وجود جذب نیرو در نهایت با کمبودهایی مواجه هستیم.

***معلمان خرید خدمات اصفهان، تبدیل وضعیت می‌شوند

وی تاکید کرد:امسال معلمان خرید خدمات اصفهان، تبدیل وضعیت می‌شوند، حدود ۵۰۰ نفر از معلمان خرید خدماتی که در آزمون امسال شرکت کردند در سال تحصیلی جدید تبدیل وضعیت خواهند شد. سهمیه جذب معلم در استان اصفهان سال گذشته ۲۳۰۹ نفر بود، تلاش می‌کنیم که امسال نیز همین تعداد سهمیه جذب در استان داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: تعداد معلمان خرید خدمات استان ۴۳۰۰ است که نیروهای خرید خدمات به واسطه تجربه‌های مطلوب، امسال برای شرکت در آزمون ترغیب شدند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها امسال از طریق آزمون جذب و تبدیل وضعیت می‌شوند.

وی درباره استخدام طلاب به عنوان معلمان پرورشی در آموزش و پرورش، گفت: طلاب هیچ تفاوتی در استخدام ندارند و باید در فرایند استخدامی شرکت کنند و با داشتن شرایط لازم، استخدام می‌شوند.

وی درباره جذب بیش از سه هزار نیرو در آزمون‌های استخدامی، گفت: ورودی آموزش و پرورش در دو مرحله ابتدایی و متوسطه برگزار می‌شود که ۱۶۷۱ نفر جذب نیرو در مقطع ابتدایی و متوسطه است. در استان با ۱۲ هزار کمبود نیرو مواجه هستیم، جذب نیروی خدماتی نیز در دستور کار است.البته باید توجه داشت که سهمیه آقایان اگردراین  استخدام ها که بیشتر هم هست شرکت نکنند سوخت می شود.

****صددرصد بازماندگان از تحصیل استان اصفهان تعیین تکلیف شدند

وی با تاکید بر اینکه نزدیک به صددرصد بازماندگان از تحصیل استان تعیین تکلیف شدند، گفت: در گذشته آمار حدود هفت هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان اعلام شده بود که با‌ بررسی‌ها نیمی از آمارها اشتباه بود، چرا.‌ که مابقی افرادی از خانواده‌هایی با مشکلات مالی، مخالف با تحصیل کودکان و اتباع خارجی بودند که تعدادی به مدارس بازگردانده شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در باره توجه ویژه به هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای به کیمیای وطن گفت:تعداد دانش آموزان مدارس فنی و حرفه ای از ۴۲ درصد در سال قبل امسال به ۴۶ درصد رسیده است که ۳ درصد رشد در زمینه جذب دانش آموزان به سمت هنرستان ها و مدارس کار و دانش رخ داده است ..طبق برنامه ششم و هفتم توسعه درنظر داریم در سال آینده امکانات هنرستان های جوار صنعت را بیشتر کنیم و تجهیزاتی را نیز از وزارتخانه برای مدارس کار و دانش اختصاص دهیم .البته دراین زمینه خیران هم خیلی خوب با ما همراهی داشتند.

زهرا نصیری