به گزارش پایگاه خبری ربیع، خیرالله خادمی در نشست خبری نمایشگاه ببین المللی حمل‌ونقل و صنایع وابسته در  پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که از سال ۹۲ تا کنون چه میزان ریل وارد کشور شده  و این‌که سرانجام تولید ریل ملی و استفاده از آن در پروژه‌ها به کجا رسید، اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا  اولین قرارداد تامین ریل از طریق مناقصه با شرکت ذوب آهن اصفهان امضا و ابلاغ شد. بر این اساس تولید ۱۵ هزار تن ریل انجام می‌شود که هم‌اکنون منتظر ضمانت‌نامه از سوی ذوب آهن هستیم.

وی با بیان این‌که شرایط تامین منابع مالی مورد نیاز این قرارداد وجود دارد، افزود:  امیدواریم با این کار در کنار خوب خوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت داخلی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی را ببریم.

وی تاکید کرد: با امضای قرارداد با ذوب‌آهن و ابلاغ آن مسیر قانونی برای خرید ریل از این کارخانه باز می‌شود و اآنها هر چه که بتوانند ریل تولید کنند آنرا خریداری خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان ریل وارد شده از سال ۹۲ به کشور گفت: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۹۷۰ کیلومتر خط آهن ریل گذاری جدید بوده که کارهای تکمیل خط آن در حال انجام است.

خادمی با بیان این‌که حدود ۶۰ کیلومتر از این ریل‌گذاری قبل از سال ۹۲ انجام شده است،  گفت: در مجموع از سال ۹۲ تاکنون حدود ۶۰ هزار تن ریل از کشورهای مختلف برای توسعه زیرساخت‌های ریلی وارد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این نشست نیز اظهار کرد:  اقدامات بسیار خوبی در تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل طی ۴۰ سال اخیر انجام شده که بخش زیادی از نیازهای کشور را به عنوان زمینه‌سازی سایر توسعه‌ها تامین کرده است.سال ۵۷ کل راه‌آهن بر اساس آمار ۴۵۶۵ مسیر ریلی بوده که امروز به ۱۳۷۹۰ کیلومتر (خطوط ریلی اصلی و فرعی) افزایش یافته است. در واقع ۹۲۰۰ کیلومتر یعنی دو برابر طول ریل ساخته شده قبل از انقلاب در دوره پس از پیروزی انقلاب ساخته شده است. همچنین در سال ۵۷ بالغ بر  ۲۸۵ کیلومتر آزاد راه در کشور داشتیم که امروز ۲۴۰۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است.

خادمی با بیان این‌که در دوره قبل از انقلاب بزرگراه در کشور نداشتیم، بیان کرد: امروز ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه چهار خطه در حال بهره‌برداری است.

وی با یادآوری این‌که حدود ۴۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی درجه ۲ و درجه ۳ تا پیش از انقلاب داشتیم، گفت: امروز ۱۰۸ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی درجه ۲ و ۳ در کشور داریم؛ حدود ۶۲ هزار کیلومتر در ۴۰ سال عمر انقلاب احداث شده است.

خادمی افزود: سال ۵۷ حدود ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالتی در کشور داشتیم که امروز این میزان به ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده داریم.

به گفته وی، در بخش ریلی ۳۱۹۷ کیلومتر خط‌آهن در حال احداث داریم، ضمن این‌که ۵۲۰۰ کیلومتر خط جدید در مرحله مطالعه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به این‌که در بخش آزادراهی ۱۱۶۷ کیلومتر پروژه در حال اجراست، اظهار کرد: در بخش راه اصلی و بزرگاهی هم حدود ۷۷۰۰ کیلومتر پروژه در دست ساخت است. سالانه نیز حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را تحویل می‌دهیم.

خادمی درباره قطعه یک آزادراه تهران شمال گفت: پیشرفت فیزیکی این قطعه یک ۹۲ درصد است و در تمام جبهه های کاری عملیات روسازی در حال انجام است. حدود ۵۵ درصد روسازی انجام شده و ۴۵ درصد باقیمانده است.

وی با بیان این‌که مباحث مربوط به سیویل قطعه ۳۲ کیلومتری قطعه یک تا پایان سال به پایان می‌رسد، اظهار کرد: باید ایمنی این پروژه را به طور کامل تامین کنیم، از این رو دغدغه ما سیستم‌های مربوط به تهویه و به روز رسانی استاندارد تونل‌هاست که به همین دلیل ممکن است تا آخر سال امکان پذیر نباشد بتوانیم ایمنی را تامین کنیم. از سوی دیگر مجری پروژه  یعنی شرکت آزادراه تهران-شمال قول داده تا پایان سال ایمنی قطعه یک را برقرار کند که امیدواریم این کار را انجام دهد.

وی از تمهیدات لازم برای جلوگیری از پس زدگی ترافیک در این قطعه خبر داد و بیان کرد: سرعت مجاز تردد در قطعه یک ۱۱۰ کیلومتر است که ممکن است پس از زیربار ترافیک رفتن آن پلیس سرعت مجاز را به ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد.

وی با یادآوری این‌که منطقه ۲ فعال است گفت: برای منطقه ۳ جلسه‌ای با ۶ سرمایه‌گذار خارجی برگزار شده و هم‌اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از نامگاز نظر فنی این آمادگی را داریم که آزادراه کنارگذر جنوبی تا عید غدیر سال آینده به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: طول این آزادراه  ۱۶۰ کیلومتر است و بنا به پیشنهاد قرارگاه خاتم الانبیاء قرار است این آزادراه به نام غدیر نامگذاری شود.

انتهای پیام/