به گزارش پایگاه خبری ربیع، این‌روزها دغدغه بسیاری‌ از ما اینست‌ که‌زندگی‌ چیست؟ چگونه‌ زندگی‌ کنیم؟

یادگیری‌ مهارت‌های زندگی‌ برای‌ بسیاری‌ از ما مهم‌ شده‌ است.به‌ دنبال‌کتاب‌های‌ مرتبط‌ با این موضوعات هستیم. موضوع‌صحبت‌بسیاری‌ازکارشناسان‌روانشناسی‌در این‌خصوص‌است‌ودرنگاه‌کلی، مردم‌ماروزانه‌به‌زندگی‌وداشتن‌آرامش‌فکرمی‌کنند. یکی‌ازراههای‌رسیدن‌به‌آرامش، یادگیری‌مهارت‌های زندگی است. «مهارت‌های زندگی»، توانایی‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند با موقعیت‌های زندگی – به خصوص موقعیت‌های پر خطر – به طور صحیح برخورد کنیم. برخی از این مهارت‌ها و توانایی‌ها عبارتند از: ریزبینی، صبر، همسر شناسی، دوست شناسی،‌ آینده نگری، مهارت‌حل‌مسئله‌ومدیریت‌بحران.

همان طورکه‌می‌دانیم، هر نوع تغییری می‌تواند ما را در موقعیت‌های استرس‌زا قرار دهد. بعضی از آن‌ها خلق می‌شوند و بعضی همین‌طور اتفاق می‌افتند مثل‌زلزله‌های‌اخیرکه‌باعث‌بروزمشکلات‌هیجانی، واکنش‌های‌عصبی و افسردگی‌های‌واکنشی‌شده‌است. در هر دو حالت، هیچ فایده‌ای ندارد که کنترل‌مان را از دست بدهیم و در جایی که تنها چیزی که به آن نیاز داریم آرام، منطقی و مفید بودن است، پر از وحشت و نگرانی شویم.

حالا ما ۱۰ نکته برای کمک به شما برای حفظ آرامش در چنین موقعیت‌هایی پیشنهاد می‌دهیم:

۱- در ذهنتان برنامه‌ای داشته باشید. معمولاً نمی‌دانیم خارج از محل کار یا منزل چه اتفاقی قرار است رخ دهد و ما را تحت فشار روانی قرار دهد، اما گاهی می‌توانیم از پیش ایده‌هایی در این‌باره داشته باشیم.

۲- بر روی یک کار تمرکز کنید. معمولاً انجام چندین کار به طور هم‌زمان، هر شخصی را دچار دستپاچگی و اضطراب می‌کند. در زمان‌های بحرانی نیز برای کارها اولویت قرار دهید و آن‌ها را به ترتیب اهمیت انجام دهید.

۳- انعطاف‌پذیر باشید. فرقی نمی‌کند که چقدر در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارهایتان دقت به خرج داده باشید. گاهی اوقات اتفاقات بیرونی می‌توانند همه آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار بدهند و باعث آزرده‌خاطری شما شوند. ممکن است مسئله پیش‌رو کاملاً بیرونی باشد و کاری از دست شما برنیاید، اما شما موظف هستید به کار خود ادامه دهید.

۴- نفس عمیق بکشید. انسان هرگاه دچار اضطراب می‌شود، تنفسش‌کوتاه و سریع می‌شود. در این زمان بهترین کار نفس عمیق کشیدن به‌ویژه از طریق بینی است. سعی کنید در هر بار دم، یک ثانیه نفس‌تان را نگه دارید و سپس در بازدم آن را از راه دهان خارج کنید. تا زمانی که آرامش پیدا کنید به این کار ادامه بدهید.

۵-شمارش معکوس راهی مناسب برای آرام شدن محسوب می‌شود. وقتی نگرانی‌هایتان بیش از حد شدند، سعی کنید از ۱ تا ۱۰ بشمارید و سپس شروع به شمارش معکوس کنید.

۶- اغراق نکنید. معمولاً در شرایط حساس و بحرانی ذهن انسان به صورت ناخوداگاه، بدترین اتفاق ممکن را پیش‌بینی می‌کند. سعی کنید به جای ترسانیدن خود با تخیلات، سریع فکرتان را جمع کنید و به فکر راه حل باشید.

۷- به خودتان اعتماد کنید. گاهی ممکن است اتفاقاتی بیافتد که شما را از مسیر برنامه‌ریزی شده‌تان خارج کند. در این مواقع لازم نیست دچار استرس شوید که قادر به روبه‌رو شدن با مسئله نیستید. به خودتان و قدرت فکرتان اعتماد کنید. باور داشته باشید که حتی در لحظات بحرانی هم می‌توانید با کمی تفکر تصمیم عاقلانه‌ای بگیرید.

 ۸- مثبت بیاندیشید. به جای فکر کردن به اتفاقات بد و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، به جنبه‌های مثبت بیاندیشید. هرچه مثبت‌اندیش‌تر باشید، کمتر دچار اضطراب و استرس می‌شوید.

 ۹- کمک بخواهید. هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند در برابر تمام مشکلات پیروز شود، به‌ویژه زمانی‌که‌فشارروانی‌روی‌شما زیاد است. بهتر است در مواقعی که دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید، تنها نباشید.
۱۰-با بعضی‌کارها مثل‌تمرکزوریلکسیشن، بستن چشم‌ها، ماساژ، آب سرد ریختن روی مچ دست، شانه کردن موها، رفتن‌به محیط جدید،‌ دریافتن خورشید، تماشای منظره بیرون، استشمام بوهای آرام‌بخش مثل‌لیمو، قهوه برای‌رسیدن به ارامش‌درونی‌تلاش‌کنید.

ودرنهایت‌ازته‌دل‌بخندیدکه خنده یکی از راه‌های عالی برای مبارزه با استرس است.

درکل‌هدف اصلی همه ما در زندگی، رسیدن به شادی و آرامش است و هر کاری که انجام می‌دهیم برای دست یافتن به همین هدف است، البته‌همه چیز بستگی به نحوه نگرش‌مان به زندگی دارد. به خدا که وصل شوی آرامش وجودت را فرا می‌گیرد. نه به راحتی می‌رنجی و نه به آسانی می‌رنجانی، آرامش سهم دلی است که در تصرف خداست.

انتهای پیام/