به گزارش پایگاه خبری ربیع، فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد» به کارگردانی «احمد زایری» که داستانی از زندگی کودکان سوریه در معرکه‌ی جنگ است که از سوی دفترتخصصی سسینما وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی نقد و بررسی شد.

فریدون خسروی در یازدهمین جلسه نقد و بررسی فیلم‌های منتخب جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات که به اکران و نقد فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد» اختصاص داشت، با اشاره به ترکیب بندی اظهار کرد: بعضی می گویند راز بین خوب بودن و نبودن اثر هنری اول از همه در ترکیب بندی است یعنی یک هنرمند باید بداند در قاب صحنه چه اتفاقی می افتد، در درواقع می گویند قاب صحنه، پهنه‌ی زندگی عناصر بصری است و چینش و هندسه‌ی قرارگیری آن‌ها یک ذهن خلاق می‌خواهد و این مورد اصلی‌ترین راز فنی بودن و غیر فنی بودن هنرمند است.

وی افزود: عناصر نمایشی حاوی معنا نیستند و حتماً دیالوگ این وظیفه را به عهده ندارد بلکه بکارگیری اشیاء هم می‌تواند به این موضوع کمک کند و زبان اثر باشد.

وی در تعریف معنای کمپوزیسیون یا ترکیب بندی گفت: سریع‌ترین، صحیح‌ترین، زیباترین و کاربردی‌ترین راه انتقال مفهوم، مضمون و محتوا از طریق انطباق عناصر با معیارهای استاتیک یا زیبایی شناسی را ترکیب بندی می گویند.

داور هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه غنای عناصر و متعالی شدن عناصر به این معناست که به زبان سینمایی تبدیل شوند، عناصر ترکیب بندی را معنا کرده و افزود: نهایت خط را نقطه می گویند که فواصل تصویر با آن سنجیده می‌شود. در تصویر، مکانی است که از آغاز ترسیم و تا پایان ازنظر راسم ثابت می‌ماند. اماخط، فاصله‌ی بین دونقطه است که کمک بسیاری به ساخت ریتم می‌کند.

خسروی در تعریف سطح تصریح کرد: سطح آن چیزی است که جسم را از فضای محیط جدا می‌کند. سطح کمک بسیاری می‌کند که نور روی آن بنشیند یا ایجاد سایه کند یا فضایی را برای بازیگر ایجاد کند، سطح، طول و عرض دارد اما عمق ندارد.

وی با بیان اینکه بیشتر افرادی که از مُد پیروی می‌کنند بی بهره از ذوق هستند و مقلدینی هستند که استاتیک و زیباشناسی را نمی‌شناسند، تصریح کرد: اصل مشترک بین همه مکاتب چه انتزاعی و چه واقع گرا این است که هرچیزی باید تابع یک اصل قابل قبول باشد و این اصل، انطباق با بدیهیات عقلی است یعنی همه چیز باید با بدیهیات عقلی منطبق بوده و منطقی باشد اگر اینگونه نبود مُد است و ناقص و ناکارآمد بوده حتی اگر انتزاعی و تخیلی باشد.

این نویسنده و کارگردان به دیگر عناصر ترکیب اشاره کرد و ادامه داد: ساختار و ترکیب بندی اجزای سازنده‌ی سطح اشیاء که در بیننده احساسات خاصی مانند زبری، نرمی ایجاد کند بافت است. تابش نور از کناره‌ها تاثیرات بافت را افزایش می‌دهد و اینجاست که می‌تواند اشتراکاتی بین طراح نور و طراح صحنه بوجود بیاید.

وی تاکید کرد: تمام فنون سینما را می‌توان در یک هفته آموخت اما چیزی را که نمی‌توانید بیاموزید فکر است که آن هیچ کس به شما آموزش نمی‌دهد و فقط از طریق مطالعه و مکاشفه بدست می‌آید. ادراک هنر متفاوت است و مکاشفه‌ی هنرمند که بخشی از آن ذاتی است اهمیت بسیاری دارد.

خسروی افزود: کسی که اهل هنر است برای رفتن به بستر خواب آماده نمی‌شود بلکه درحین مطالعه بیهوش می‌شود و یا با اشتیاق به ویترین کتابفروشی ها نگاه می‌کند و این موارد است که هنرمدِ جریان ساز می‌سازد، درغیر اینصورت عمر تمام می‌شود اما بدون فایده تمام می‌شود. من فایده را در شهرت نمی‌دانم اما لذت بودن را نباید ازدست داد یعنی لحظه‌ای که ما می‌توانیم لذت ببریم لحظه‌ای که براساس دانشمان اثری می‌آفرینیم.

کودکان سوری در گیر و دار جنگ

فیلم کوتاه «درخت زیتون سَعد» به کارگردانی احمد زایری و به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر داستانی از زندگی کودکان در میان معرکه جنگ سوریه است. در سوریه هر کودکی که به دنیا می‌آید یک درخت زیتون به نام آن می‌کارند و فیلم درخت زیتون سعد مقطعی از زندگی کودکی سوری را روایت می‌کند که بر اثر اصابت خمپاره در حین بازی فوتبال، بینایی‌اش را از دست داده و خود را در خانه زندانی می‌کند. مادر کودک در تلاش است تا به شیوه‌های گوناگون آرامشی کاذب را به او نشان داده تا بتواند او را از خانه خارج کند.

این فیلم توانسته است در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حضور پیدا کرده و جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم از جشنواره ایرلس کورت لندن، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره اورینگتون نیویورک، جایزه بهترین طراحی صدا از جشنواره اورینگتون، جایزه‌ی بهترین بازیگر کودک کسب نماید. فیلم درخت زیتون سعد همچنین کاندید بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم‌های صلح آسیا پاکستان شد. فیلم مذکور در جشنواره‌های کریشن کانادا، کینو سمنا بلاروس، کینو منچستر انگلستان، دهلی نو و جشنواره الکرامه فیلم‌های حقوق بشر لبنان منتخب شود.