به گزارش پایگاه خبری ربیع، حمیدرضا فولادگر پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تفاوت در نرخ‌های رشد اقتصادی اظهار داشت: نرخ رشد سال ۹۵ هنوز به صورت رسمی از سوی دولت اعلام نشده است.

وی افزود: یک از مسؤولان دولتی چند روز اخیر برای اولین بار اعلام کرد نرخ رشد سال ۹۴ منفی بوده است، اخیراً هم آماری برای سال ۹۵ اعلام شده که نرخ را ۱۱.۲ با احتساب نفت اعلام کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در مجموع در سال ۹۵ آمارهایی که داده شده بدون احتساب نفت رشدی حدود ۲ را نشان می‌دهد که این مقدار هم بر اساس فروش اقلام مشخصی در چند حوزه کلان است مانند کشاورزی، خودروسازی، پتروشیمی، سیمان، فولاد و … .

وی اضافه کرد: متأسفانه همچنان واحدهای کوچک و متوسط مان در رکود است و این رشد در آن‌ها قابل لمس نیست، برای نمونه نرخ رشد ساختمان منفی ۱۴ درصد بوده است.

فولادگر میزان رشد در کشاورزی را ۵.۷ و نفت را ۶۰ درصد اعلام و تصریح کرد: چه این دولت چه دولت‌های قبلی در حوالی انتخابات به آمارسازی روی می‌آورند و از آنجا که این ویژگی در اعداد و آمار وجود دارد که به صورت‌های مختلف بیان شوند هر بار شاهد این اتفاق هستیم.

وی با انتقاد از ارائه شفاف آمار عنوان کرد: شاید تولید ناخالص ملی با چند صنعت مادر افزایش پیدا کرده باشد اما بیشتر صنوف یا تعطیل هستند و یا با رکود مواجه‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هیچ‌وقت به اندازه امسال مراجعه به دفتر نمایندگان برای بیکاران نداشته‌ایم گفت: نرخ رسمی و اعلام شده بیکاری در کشور ۱۲ درصد است اما در واقعیت بیش از ۲۳ درصد از جامعه بیکار هستند و این آمار در فارغ‌التحصیلان به ۴۰ درصد می‌رسد.

فولادگر در رابطه با حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه ششم دولت ملزم شده سالانه ده درصد بدهی‌اش به تأمین اجتماعی را بدهد که در این صورت برای دادن حقوق بازنشستگان مشکلی نخواهند داشت.

وی با بیان این که لایحه سقف قانون، به دلیل فضای سنگینی که علیه مجلس درست شد به سرانجام نرسید تصریح کرد: در آن لایحه موضوع ارتباطی با مقامات نداشت و سقف برای مقامات ۱۰ میلیون تومان بوده و هست بلکه متخصصانی است که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دلیل تصویب چین لایحه‌ای را جلوگیری از خروج نخبگان عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مترصد جذب متخصصان ایرانی با چندین برابر حقوق هستند و نیاز است برای جلوگیری از خروج ای افراد حقوق‌های متناسب به آن‌ها پرداخت کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: در برنامه ششم در حوزه کشاورزی و دامداری مصوبات خوبی داشتیم، ۱۵ درصد تسهیلات بانک‌ها به کشاورزی اختصاص پیدا کرد و بیمه اجباری دام‌ها نیز تأکید؛ همچنین بخشودگی جرائم و بخشی از سود وام‌های کشاورزان در برنامه ششم آمده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بخش معدن، تشکیل شورای معادن استان اقدام مؤثری در این حوزه بود که بخشی از اختیارات شورای معادن کشور به آن تفویض می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ پهنای باند کشور به ۳۰ ترابایت می‌رسد که در این صورت تحولی در اینترنت ایجاد می‌شود، البته بحث مراقبت‌ها هم هست که ایمنی سازی را هم در نظر داشته باشیم.

فولادگر با اشاره به حوزه ورزش در برنامه ششم گفت: طبق قانون در برنامه جدید ۰.۲۷ از کل ۹ درصد ارزش افزوده که به حساب دولت می‌آید برای ورزش مدارس، همگانی، روستایی بانوان و جانبازان اختصاص پیدا می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ رشد طلاق در برخی کلان‌شهرها بیش از ازدواج بوده که در صورت ادامه موضوعی نگران کننده است و طبق برنامه ششم باید هر سال ۲۰ درصد از طلاق‌ها کاهش پیدا کند.

وی در مورد صندوق ذخیره ارزی تصریح کرد: در مجموع امسال ۲.۳ میلیارد دلار از صندوق برداشته شد که ۱۰۰ میلیون دلار برای صداوسیما، ۳۰۰ میلیون برای آبیاری تحت فشار و ۱۰۰ میلیون برای مقابله با ریزگرد بخشی از این برداشت‌ها هستند.

فولادگر در خصوص بودجه ۹۶ نیز بیان کرد: وابستگی بودجه به نفت شد ۳۵ درصد است، در حالی که سال قبل به دلیل تحریم و قیمت پایین نفت به ۲۵ درصد رسیده بود.

وی افزایش اوراق مشارکت را از دیگر ویژگی‌های بودجه ۹۶ دانست و تصریح کرد: این موضوع برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران است؛ اما باید دقت داشت چرا که میزان آن به ۶۰ هزار میلیارد رسیده است.

این نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: زیاد شدن اوراق مشارکت و افزایش آن از یک میزان به بعد منجر به استقراضی شدن بودجه می‌شود، همچنین دولت‌های بعد را بدهکارتر می‌کند و نباید بدون حساب میزان آن را افزایش داد.

وی با بیان این که در بودجه ۹۶ در هدفمندی یارانه‌ها تغییر خاصی ایجاد نشده است خاطر نشان کرد: تنها مصوبه‌ای داریم که بخشی از یارانه برای افزایش سرانه افراد تحت پوشش کمیته هزینه شود که با این قانون حقوق افراد تحت پوشش ۳ برابر خواهد شد برسد و به حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد

فولادگر با بیان این که سهمی که باید به تولید داده می‌شد از محل درامدهای یارانه‌ها هنوز پرداخت نشده اظهار کرد: سهم تولید در بودجه سال آینده کم شده اما از آنجا که سال قبل هیچ مقداری پرداخت نشد امید است که با کم شدنش پرداخت شود.

وی تأکید کرد: تولید، اشتغال، مصرف انرژی و ارتقای عدالت اجتماعی از جمله اولویت‌ها در اقتصاد مقاومتی است که باید از محل درآمدهای یارانه‌ها پرداخت می‌شد گفت: با این که اجازه حذف یارانه پردرآمدها به دولت داده شده فقط ۳ میلیون نفر را حذف کردند و همچنان از ۴۸ هزار میلیارد تومان حدود ۴۰ هزار میلیارد برای پرداخت نقدی یارانه‌ها می‌رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحران آب اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: در خصوص تونل سوم، مصوبه را از ملی به استانی تبدیل کرد و گفته شد که این به نفع استان است؛ موضوع مهم احداث سد این پروژه است چراکه الان تونل احداث شده اما تا سد اقدام نشود تونل هم به کار نمی‌آید.

وی آزادسازی را دلیل تعلل در پروژه دانست و عنوان کرد: فعلاً آزادسازی روستاهایی در حال انجام است که پس از احداث سد به زیر آب می‌رود.

فولادگر با بیان این که کامل شدن پروژه تونل سوم ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب را به اصفهان منتقل کند تأکید کرد: تمام مصوبات این پروژه انجام شده است و باید هر چه سریع‌تر وارد مراحل اجرایی بشود.

وی در خصوص پروژه بهشت‌آباد اظهار داشت: برای تونل بهشت‌آباد همچنان موضوعات قابل بحثی وجود دارد و هنوز مصوبه محیط زیست را ندارد و در مورد نوع انتقالش که با تونل باشد یا لوله نیز بحث‌های فنی و تخصصی وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعتراض ما در رابطه با طرح بهشت‌آباد به ردیف کم این پروژه بود، البته می‌دانیم کل پروژه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و قطعاً دولت توان انجام آن را ندارد و مدت‌هاست این موضوع را مطرح می‌کنیم که برای انجام شدنش سرمایه‌گذار می‌خواهد.

وی در رابطه با پروژه‌های شهری گفت: ۳ پروژه مهم شهری داشتیم، مترو، اجلاس سران و انتقال بازیافت که برای مترو ۱۵۰ میلیارد و سالن اجلاس سران ۸۰ میلیارد در بودجه ۹۶ اختصاص یافته است.

فولادگر در خصوص واگذاری‌های دولت ابراز داشت: متأسفانه با گذشت سال هنوز بخش خصوصی توانمند نداریم و بخش خصوصی سالم که به فساد نیفتاده باشند ناچیزند و بیشتر شرکت‌ها یا در ابتدا با نیت‌های سوء کار خود را آغاز کرده‌اند و یا در ادامه در بستری قرار گرفته‌اند که شرایط برای فساد وجود داشته و آن‌ها هم آلوده شدند.

این نماینده مجلس شکل‌گیری چنین مواردی را به دلیل عدم وجود نظارت لازم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر شخصی را داریم که دو بار از دو دولت و توسط رئیس جمهور به عنوان کارآفرین تقدیر شده اما در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی است و در زندان حبس خود را سپری می‌کند.

فولادگر در پاسخ به سؤالی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت: در دوره‌های گذشته روال این بوده که دولت حاکم شانس بیشتری برای برنده شدن در انتخابات دارد و ۸ ساله بود رئیس‌جمهورهای قبلی مؤید این موضوع است.

وی یادآور شد: البته در چند دوره اخیر دوره‌های دوم، همیشه رقابتی بوده و این دوره نیز قطعاً رقابتی است؛ احتمال می‌دهم کاندیداهای همراه دولت مانند قاضی‌زاده هاشمی، پزشکیان و مطهری در انتخابات ثبت کنند و یا پس از مناظره‌ها و یا بعد از آن کناره‌گیری کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بنا بر اعلام قبلی ۱۷ فروردین ۵ نفر را انتخاب کرده و از آن ۵ نفر یک نفر به عنوان شخص نهایی برای کسب کرسی ریاست جمهوری معرفی خواهد شد.

فارس