به گزارش پایگاه خبری ربیع،با این که همهی ما مشتاق مشاهدهی فناوری ساخت ۳ نانومتری و پایینتر از آن هستیم، اما با توجه به رشد تصاعدی هزینههای تولید چنین محصولاتی، در شرایطی قرار داریم که هزینههای مرتبط با فناوری ساخت ۳ نانومتری به تنهایی میتواند قابل مقایسه با هزینههای تمامی نسلهای گذشته شود!

کاملاً واضح است که این روزها با حرکت کمپانیها به سمت فناوریهای ساخت ۷ و ۵ نانومتری، به زودی باید شاهد اقدامات عملی آنها در راستای تولید نمونههای ۳ نانومتری برای سالهای پیشرو باشیم. با این حال یک بررسی ساده نشان میدهد که هزینههای مهاجرت به فناوریهای کوچکتر، به شکل تصاعدی افزایش پیدا میکند و این مسئله برای فناوری ۳ نانومتری و بعد از آن به مشکل بزرگی تبدیل شده است. به عنوان مثال، در حال حاضر مهندسان نیمههادیها توضیح میدهند که توسعه یک چیپ پیچیده در حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه دارد که این مسئله نه افزایش بزرگی را در عملکرد محصول تضمین میکند و نه این که تعداد ترازیستورهای درون چیپ به مقدار قابل قبولی افزایش پیدا خواهد کرد.

به علاوهی این موارد، هزینههای مرتبط با راهاندازی خط تولید این نمونهها هم سرسامآور است. در حال حاضر برای تولید نمونههای ۳ نانومتری باید چیزی در حدود ۴ الی ۵ میلیارد دلار را در فرآیندهای اولیه لازم برای تولید محصول هزینه کرد و تازه بعد از آن برای راهاندازی خط تولیدی که بتواند در ماه ۴۰ هزار ویفر (لایه نازکی از نیمههادیها برای سوارکردن مدارهای مجمتع مورد نیاز چیپ) مورد نیاز این چیپها را تولید کند، باید ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلار دیگر هم هزینه کرد. تمامی اینها در حالی است که هر چقدر جلو میرویم، میزان اختلاف کارایی نسلهای تولید شده کمتر میشود ولی هزینهها به شکل تصاعدی در حال افزایش هستند. به عنوان نمونه، تا قبل از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری، با گذر از هر نسل، صرفاً ما افزایش ۳۰ درصدی را در نسبت هزینه به کارایی مشاهده میکردیم که در حال حاضر این مقدار بسیار بیشتر شده است.