نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با نگاه به جامعه رد پای این معضل را به خوبی می‌بینیم. به طوریکه قشر متوسط جامعه به دهک‌های پایین‌تر سقوط کرده و فقرا نیز فقیرتر شده‌اند.

زخم کاری فقر بر پیکر زندگی افراد رسوخ کرده و روح و جسم آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است. و آثار منفی بسیاری را در تمام ابعاد زندگی بر جای گذاشته است ولی با این وجود تأثیر فقر بیشتر روحی است تا جسمی.

تحقیقات نیز نشان می‌دهد هر گاه فقر در جامعه افزایش یابد اختلالات روانی نیز به میزان یک و نیم برابر بیشتر می‌شود و در وجود افراد شعله ور می‌شود.

دین اسلام فقر را یکی از مصیبت‌های بزرگ یک جامعه می‌داند و از این رو همواره در سخنان پیامبر ص امامان و بزرگان دین تاکید می‌کردند که تمام افراد جامعه باید در تأمین نیازهای اولیه خود تلاش کنند.

اگر چه در برخی از موارد فقر در اسلام تمجید شده اس به جهت تکریم فقیران بوده است تا به سبب فقر، تحقیر نشوند و گرنه در دین اسلام فقر مورد تأیید نبوده است.

فردی که با فقر دست و پنجه نرم می‌کند می‌تواند دچار افسردگی، بخل، حسادت و لرزش در ایمان و اعتقادات شود.

فقر درجه دینداری افرادی که اعتقاداتش متوسط و عمیق نیست را تغییر می‌دهد و در سایه ضعف در اعتقادات فرد به جایی می‌رسد که به داشته‌های افراد حسادت می‌کند و این رذیله اخلاقی را در خود پرورش می‌دهد.

فقر حتی می‌تواند باعث از دست دادن امید به منبع رحمت الهی شود و شاید به نقطه دین ستیزی نیز فرد را برساند.

در این رابطه در حدیثی از رسول اکرم ص نقل شده است که می‌فرمایند: نزدیک است که فقر و تنگدستی به کفر انجامد.

این حدیث اشاره به شدت فشار احتیاج و تنگدستی دارد که ممکن است پایه ایمان اشخاص کم طاقت را متزلزل نموده و منجر به کفر شود.

همچنین فقر فاصله طبقاتی را در جامعه زیاد کرده و همدلی و همراهی را بین افراد کم می‌کند.

برای اینکه فرد بتواند از آثار فقر بر ایمانش رهایی یابد باید با تلاش و کوشش مضاف در جهت رفع نیازهای مادی خود و با توکل به خداوند و امید و صبر به درگاه الهی، ایمان و اعتقادات دینی را در وجود خود تقویت کند.

وظیفه دولتمردان و مسئولین هم در این امر حیاتی است و باید به وظایف خود در رفع نیازهای مادی و اقتصادی آحاد جامعه توجه کنند و از آن مهم‌تر ریشه تورم و گرانی که هر روز شکاف فقر را در کشور بیشتر می‌کند را بخشکانند و دست افراد پشت پرده‌ای که با شیطنت در مسائل اقتصادی کشور امید و ایمان مردم را نشانه گرفته‌اند کوتاه کنند.

نجمه کریمیان