به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» نوشته کارل ویتلینگر و به کارگردانی محمدعلی زمانی از دوازدهم اسفند ماه اجرایش را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کرده است.  داستان این نمایش از این قرار است که ساموئل کیفر، پس از چندین سال از جنگ خانمان سوز به دهکده زادگاه خود برگشته است،‌غافل از اینکه جنگ نه فقط جوانی او را بلکه شرافت انسانی هم ولایتی‌هایش را هم گرفته است. غریبه و آشنا او را انکار می‌کنند.

میثم جهانگیری بازیگر درباره بازی در این نمایش به خبرنگار فارس گفت: این نمایشنامه را محمدعلی زمانی کارگردان چندین سال پیش برای پروژه پایانی دوره کارشناسی ارشد اجرا کرده بود. در زمان کنونی نیز بعد از پیشنهادی که برای این نقش به من شد با خواندن نمایشنامه به این نتیجه رسیدیم که از لحاظ توانایی و ویژگی‌های چهره می‌توانم به این پروژه کمک کنم. نقش سختی بود که من هم تلاشم را کردم با راهنمایی کارگردان به ایده‌ای که در ذهن داشت، نزدیک شوم.

وی درباره ویژگی‌های این متن نمایشی گفت: من پیش از این در نمایشنامه‌های خارجی بازی کرده بودم. ولی تفاوتی که این نمایش با سایر نمایش‌های خارجی که بازی کرده‌ام دارد این است، نمایش در عین حال که یک قصه‌ای دارد تماشاگر را درگیر خود می‌کند ولی به یک مسئله مهم و جهانشمول به نام هویت می‌پردازد.

جهانگیری در ادامه با نفی تاثیر جغرافیای مکان و زمان در مسئله هویت انسانی افزود: عواطف آدمی ربطی به جغرافیا ندارد. در دنیای هستی عواطف آدمی یکسان است. آدم‌ها از یک زخم دردشان می‌گیرد. هر انسانی که مجروح شود درد را در پی این جراحت خواهد داشت اما این زمینه بروز درد است که متفاوت است. یکی ناله می‌کند و دیگری ممکن است مقاومت کند و درد را بروز ندهد.  این تفاوت در آدمی در جزییات است و در تفاوت‌های فردی واکنش‌ها نسبت به یک امر جهانشمول معمولا یکسان است.

وی ادامه داد : این مسئله‌ای که متن می‌گوید همان فقدان هویت در جامعه مدرن است که گریبانگیر آدمی است و ربطی به جغرافیا ندارد. برای همین جنس قصه عالم گیر است و محدود به یک مکان و زمان خاص نیست. شاید در برخی مواقع وقتی اثر یک نویسنده مثل چخوف را می‌خوانی جغرافیای روسیه در آن پیدا باشد و شاید قصه فقط در روسیه بتواند اتفاق بیفتد البته با توجه به زمان روی دادن آن. شاید در چنین مواقعی نتوانی جغرافیا را از قصه حذف کنی چون آدم‌ها و داستان آن به شدت وابسته به جغرافیای خاصی است. اما این متن «آیا می‌شناسی راه شیری را؟» جغرافیا ندارد چون درباره عواطف آدمی حرف می‌زند.

بازیگر «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» درباره تاثیر جنگ که رویدادهای نمایش برآمده از اتفاقات بعد از آن است، تصریح کرد: شاید در نگاه اول به نظر برسد که این نمایش در حال نقد جنگ است اما به نظر من مسئله این متن اصلا جنگ نیست. جنگ یک دستمایه‌ای است که نویسنده بتواند قصه را پیش ببرد. برای همین وقتی نمایش را می‌بینی متوجه می‌شوی که فقط پیش برنده قصه است. چه بسا نویسنده می‌توانست به جای جنگ که ساموئل بعد از سال‌ها از جنگ برگشته، به خانه بازمی‌گردد. ساموئل را در یک سفر طولانی نشان دهد.

وی همچنین افزود: به طور کلی می‌توان گفت که یک انسانی (ساموئل) از جان گذشتگی انجام داده برای هم نوع و جامعه‌اش ولی جامعه جواب این را به شکل دیگری می‌دهد. حتی می‌توان این تحلیل را نیز داشت که جامعه تقصیری ندارد و ساموئل کیفر ۱۵ سال نبودنش را را می‌دهد بقیه هم نمی‌توانستند دست روی دست بگذارند و همچنان در بلاتکلیفی انتظار آمدن او را بکشند. بنابراین دو طرف شاید تقصیری نداشته باشند اما جهان هستی انسان‌ها را به این سمت می‌برد. مولانا هم می‌گوید: «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا میروم آخر ننمایی وطنم»

نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟ » نوشته کارل ویتلینگر و به کارگردانی محمدعلی زمانی تا ۲۴ اسفند ماه ۹۷ هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر  واقع در میدان فردوسی، خیابان موسوی (فرصت سابق)، کوچه محمدآقا، اداره تئاتر به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/