به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیت الله سیّد محمّد سعیدی، امام جمعه قم و رئیس شورای زکات استان با انتقاد از عملکرد برخی مؤسسات خیریه گفت: کارکرد تعدادی از خیریه ها نه تنها موجب سلب اعتماد مردم می شود بلکه موجب ایجاد نارضایتی در مجموعه های مشابه هم خواهد شد.
وی با بیان اینکه مسئولان باید بدانند برخی از افراد در قالب عنوان خیریه، کارهایی انجام می دهند که به مصلحت نظام و کشور نیست، تأکید کرد: فعالیت مؤسسات خیریه بایستی ساماندهی و شفاف شود.
آیت الله سعیدی با اشاره به فعالیت برخی از خیریه‌های بدون مجوز برای جمع‌آوری زکات مردم اظهار کرد: خودجوش بودن در برخی از امور، کار پسندیده ای است و مورد تشویق قرار گرفته ولی نباید به نظم و قوانین کشور آسیب‌ بزند.
رئیس شورای زکات استان قم با اشاره به اینکه مردم موظف نیستند که زکات خود را به مجموعه واحدی پرداخت کنند، تصریح کرد: در شرع مقدس چنین چیزی مطرح نشده است و ما باید تابع شرع باشیم.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) یادآور شد: کشور ما اسلامی است و ما به دنبال عملکردهایی هستیم که منشأ فقهی آن مشخص باشد، ما وظیفه داریم که به پرداخت زکات تاکید کنیم اما اینکه انتظار داشته باشیم مردم به ما بگویند که این زکات را به چه اشخاصی پرداخت کرده‌اند انتظار نادرستی است.
امام جمعه قم با تاکید بر اینکه امر تبلیغات در حوزه زکات بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر بیان احکام توسط مبلغان و تبلیغ چهره به چهره این افراد نبود ،مردم به سمت زکات سوق داده نمی‌شدند اما از همان ابتدا باید در تبلیغات و کارهای خود به صورتی عمل کنیم که ابعاد مختلف مدّ نظر قرار گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه هزینه تبلیغات زکات باید ازدرآمدهای زکات تأمین شود، مطرح کرد: شرع این موضوع را مورد توجه قرار داده اما زمانی که ما به درستی تبلیغ نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم نیز این موضوع را بپذیرند.
در ابتدای این دیدار نیز اکبر میرشکار دبیر شورای زکات و مدیرکل کمیته امداد استان نیز با ابراز خشنودی از رشد ۵۳درصدی زکات در استان بر فعالیت بیشتر شوراهای زکات در روستاها تأکید کرد.