اجتماعی » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1035134
چهارشنبه - 13 دی 1402 - 14:38

فروشگاه‌های تجاری و مصرف گرایی

طی سال‌های اخیر همزمان با ساخت مجتمع‌ها و مال های تجاری شاهد رشد قارچ گونه این مراکز خرید هستیم. به گونه‌ای که در تمام نقاط شهر از شمال گرفته تا جنوب شهر شاهد پیدایش این مجتمع‌ها هستیم.

فروشگاه‌های تجاری و مصرف گرایی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی سال‌های اخیر همزمان با ساخت مجتمع‌ها و مال های تجاری شاهد رشد قارچ گونه این مراکز خرید هستیم. به گونه‌ای که در تمام نقاط شهر از شمال گرفته تا جنوب شهر شاهد پیدایش این مجتمع‌ها هستیم. جذابیت این اماکن و نحوه چیدمان و نوع اجناس سبب شده بسیاری از مردم را روانه این فروشگاه‌ها کند و از طرفی با توجه به جذابیت‌های خاص این مکان‌ها آنها را به خرید جنس یا اجناسی ترغیب کند ،که اصلاً مورد نیاز نیست و به اصطلاح مردم را جو زده می‌کند. در واقع میل به خرید اضافی و تنوع کالا به قدری است که فرد دچار جو زدگی می‌شود. این در حالی است که شخص از ابتدا قصد خرید کالایی دیگر راداشته و حالا در دام این فروشگاه‌ها می افتد.

از سویی نوع تبلیغات چشم گیر در این مکان‌ها نیز در ایجاد مصرف گرایی در مردم نقش بسزایی دارد. در واقع این فروشگاه‌ها مصرف گرایی را به عنوان یک ارزش درمی آورند. همانطور که مستحضرید مصرف گرایی پیامدهای نامطلوبی را برای جامعه به دنبال دارد و روحیه تجمل گرایی، اسراف و اشرافی گری را در جامعه بوجود می‌آورد. به طوریکه افراد برای چشم و هم چشمی و خودنمایی میل به خرید اجناس غیرضروری می‌کنند و در میان خرید از فلان برند دارای اهمیت می‌شود.

به طور کل پیدایش مجتمع‌ها و مال های تجاری ریشه‌ای آمریکایی دارد و با فرهنگ ما ایرانیان بیگانه است. درست است که در زمان‌های گذشته نیز بازارهای قدیمی در بستر شهرها وجود داشت و انواع و اقسام کالاها در آن به فروش می‌رسید ولی به دلیل سبک مغازه‌ها و نوع فرهنگی که در گذشته وجود داشت سبب ایجاد و ترویج فرهنگ مصرف گرایی نمی‌شد. با این حال نمی‌توان از محسنات مال های تجاری چشم پوشی کرد، ولی تأثیر منفی که به دنبال دارد و آن مصرف گرایی است، بیشتر مهم است .چرا که سبب ترویج این فرهنگ ناپسند می‌شود.

 البته تغییر روز به روز سبک خرید و همچنین تغییر در ذائقه‌های مردم از دیگر تاثیرات منفی گسترش این فروشگاه هااست. در این بین رسانه نیز با تبلیغ چنین فروشگاه‌هایی مردم را به سمت آنها ترغیب می‌کند. در رابطه با تبعات مصرف گرایی در جامعه می‌توان به ایجاد شکاف طبقاتی، نمایش ثروت، فرد گرایی، تاثیرات روحی و روانی…اشاره نمود. از این رو ضرورت دارد مسئولان نسبت به تاثیرات منفی گسترش این فروشگاه‌ها توجه داشته باشند و در رابطه با پیامدهای آن قدری تأمل کنند و از طریق فرهنگ سازی روند ترویج پدیده مصرف گرایی را کاهش دهند. آگاه سازی مردم در این رابطه جزء ضروریات است.

نجمه کریمیان