تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022169
چهارشنبه - 27 مهر 1401 - 17:00

فرهنگ صبر را بیاموزیم

جامعه شتابزده امروز آستانه صبر و تحمل مردم را دستخوش تغییرات بسیاری قرار داده است. در گذشته زندگی افراد با ریتم آرامی همراه بود و مردم به هنگام رویارویی با مشکلات و طوفان‌های زندگی صبر و تحمل پیشه کرده و با تکیه به خدا از پل سختی‌ها عبور می‌کردند.

فرهنگ صبر را بیاموزیم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جامعه شتابزده امروز آستانه صبر و تحمل مردم را دستخوش تغییرات بسیاری قرار داده است. در گذشته زندگی افراد با ریتم آرامی همراه بود و مردم به هنگام رویارویی با مشکلات و طوفان‌های زندگی صبر و تحمل پیشه کرده و با تکیه به خدا از پل سختی‌ها عبور می‌کردند.

امروزه با زندگی دیجیتال مردم دوست دارند سریع به خواسته خود برسند. به عنوان مثال وقتی پشت چراغ قرمز قرار داریم انتظار داریم ماشین جلویی به محض سبز شدن چراغ راهنما سریع حرکت کند و یا اینکه اگر خواستیم جویای احوال شخصی شویم با پیامک از آن باخبر می‌شویم و همچنین غذا و خوراکی را به صورت آنلاین سفارش می‌دهیم.

همه این موارد نشان از این دارد که آنی شدن نتایج ،جز لاینفک زندگی همه ما شده و وقتی به عمق این مسائل می‌نگریم متوجه می‌شویم زندگی مدرن صبر ما را از بین برده است.

 حتی بی صبری علاوه بر زندگی شخصی در زندگی خانوادگی نیز سرایت کرده و تاب آوری بین اعضای خانواده کمرنگ شده است.

 در دین اسلام و در فرهنگ ما همواره به داشتن صبر و شکیبایی سفارش شده است. انسان بوسیله صبر می‌تواند ظرف وجودی خود را افزایش داده و مانند هر صفت دیگری در وجودش، نهادینه شود.

 تاثیرات داشتن صبر و استقامت در برابر خواسته‌ها و شرایطی که باب میل ما نیست بسیار است که در بعد جسمی و روحی می‌توان به آن اشاره کرد.

 صبر جاده موفقیت را هموار می‌کند و در سیر سلوک معنوی نیز نقش دارد.

همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی برای کسانی رخ می‌دهد که صبر می‌کنند.

 از آن طرف نداشتن صبر نیز تبعات منفی در جسم و روح برجای می‌گذارد. افزایش سطح هورمون استرس، خشمگین شدن، ناامیدی و… از نتایج بی صبری است.

برای داشتن فرهنگ صبر و بردباری می‌توان از راهکارهایی که در دین اسلام روایت شده و همچنین از یک مشاوره بهره برد. امید است که فرهنگ صبر بار دیگر در جامعه نهادینه شود.

نجمه کریمیان