نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اهدای عضو اوج بخشش یک خانواده است که در دردناک ترین و غم انگیز ترین شرایط تصمیم میگیرند که اعضای بدن یکی از عزیزان خود را که دچار مرگ مغزی شده اهدا کنند و چشمان منتظر چند خانواده را که در انتظار سلامتی دوباره عزیزان خود هستند شاد کنند.

درست است که این تصمیم خیلی سخت است ولی وقتی بدانیم که این کار حیاتی دوباره به چند انسان می بخشد، پذیرفتن از دست دادن عزیزمان راحت تر می شود.

اهدای عضو هدیه ای است که هم به گیرنده و هم اهدا کننده جانی دوباره می بخشد گیرنده به زندگی برمی گردد و اهدا کننده نیز به نوعی در وجود شخص دیگر زندگی می کند.

در این میان خانواده ای با اشک از وداع عزیزش چشمانش خیس است و چشمان خانواده ای دیگر از برگشت دوباره عزیز خود به زندگی از اشک شوق جاری است.

روز ملی اهدای عضو قدرشناسی از کسانی است که با یک اقدام خداپسندانه زندگی افرادی که در دام مرگ گرفتار شده اند را نجات می دهند و آرامش را به روح عزیزی که از دست رفته هدیه می کنند.

همچنین قدر شناسی از انسان هایی است که در زمان حیات خود به صورت داوطلبانه با دریافت کارت اهدای عضو اعضای گران بهای خود را بعد از مرگ اهدا کرده اند.در خصوص اثرات معنوی و دنیوی این کار هر چه بگوییم کم است.

نخستین لایحه‌‏ی پیوند اعضای افراد فوت شده در سال ۱۳۷۲ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و چهار سال پس از آن نیز آئین‌نامه‎ی مرکز دیالیز و پیوند اعضا تدوین شد. پس از طی تغییر و تحولات بسیار و در سال ۱۳۸۱ شبکه‎ی فراهم آوری اعضای پیوندی ایران شکل گرفت.

و نخستین پیوند انجام شده در ایران در سال ۱۳۱۴ و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن نیز پیوند کلیه در سال ۱۳۴۷ انجام شد. هم‌چنین پیوند مغز و استخوان در سال ۱۳۶۹، پیوند قلب و کبد در سال ۱۳۷۲، پیوند ریه در سال ۱۳۷۹ و نهایتا پیوند روده و پانکراس در سال ۱۳۸۵ انجام شد.

هر بیمار مرگ مغزی می تواند با اهدای اعضای خود جان ۸ انسان دیگر را نجات دهد.

در رابطه با ترویج این فرهنگ در جامعه بسیاری از هنرمندان و چهره های مشهور و کمپین ها تلاش فراوانی کرده اند.

افراد بسیاری نیز در کشور به صورت داوطلبانه و با رضایت قلبی اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو داشتند.

هر فردی در جامعه می تواند با گرفتن کارت اهدای عضو و همچنین افزایش آگاهی در دیگران سطح اطلاعات جامعه را در این زمینه بالا ببرد و دیگران را به دریافت کارت اهدای عضو تشویق دهد و حیات دوباره را در جان افراد نیازمند جاری کند.

بیاییم فرصت دوباره زندگی کردن را به چشمان منتظر بیماران نیازمند به دریافت عضو ببخشیم.

نجمه کریمیان