به گزارش پایگاه خبری ربیع، غفلت از دشمن و توطئه‌های او از مشکلات جدی است که امروز ممالک مسلمان‌نشین با آن روبه‌رو هستند و چوب آن را می‌خورند. این غفلت هرجا و در هر کشوری نفوذ کرد، خطر گریبانش را خواهد گرفت. قرآن کریم در این‌باره به مسلمانان هشدار داده است: «وَدَّ الَّذِینَ کفَرُوا لَو تَغْفُلُونَ عَنْ اسْلِحَتِکمْ وَ امْتِعَتِکمْ فَیمِیلُونَ عَلَیکمْ مَیلَهً واحِدَه» (نساء: ۱۰۲)؛ «کفار دوست دارند شما از اسلحه و امکاناتی که دارید، غافل باشید تا با یک یورش شما را نابود کنند.»

«امام امیرالمؤمنین(ع) نیز فرمودند: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه، اَخَا الحَربِ اَرِق؛ اگر شما در سنگر خوابتان برد، در سنگر مقابل شما -که دشمن شماست- ممکن است چشمی بیدار باشد و علیه شما فعالیت کند؛ نباید خوابتان ببرد؛ مراقبت را نباید فراموش کنید؛ در همه‌ امور. مسئولان مخاطبان اول این سخن‌اند. دشمن مشغول دشمنی است و کارهای گوناگونی انجام می‌دهد؛ منتها به فضل الهی، به توفیق پروردگار، ملت ایران و مسئولان کشور آبدیده شده‌اند.» (مقام معظم رهبری، ۱۲/۵/۱۳۹۶)

یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای، در دیدار اخیر با خانواده‌های معظم شهدا اشاره به سیاست فریب دشمن برای جنجال‌آفرینی در سال ۹۷ و پیاده‌سازی نقشه اصلی در سال ۹۸ بود که برای پیشگیری از آن بیداری و هوشیاری جامعه را ضروری دانستند و به همه صنوف و جریان‌های سیاسی نیز توصیه فرمودند: «میدان را برای دشمن آماده نکنید؛ زیرا اگر غافل شویم، همان دشمن ضعیف زهر خود را خواهد ریخت.» این هشدار و بیدارباش از سوی دیده‌بان بیدار و حکیم، پس از شکست سناریوی دشمن در بی‌ثبات‌سازی جمهوری اسلامی ایران از طریق ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت با ابزار فشار اقتصادی و تحریم و به‌کارگیری شبکه جنایتکاران تروریستی مزدور برای موج‌سواری بر اعتراضات داخلی در سال جاری اعلام می‌شود که پیش از این از آن به‌عنوان «تابستان داغ» یاد کرده بودند. به عبارتی دشمن که ۳۹ سال است مقاومت مردم شریف ایران اسلامی او را درمانده کرده، امروز به پاره‌ای از ضعف‌ها و اختلافات درونی چشم طمع دوخته و به دنبال بهره‌گیری از غفلت‌ها و اشتباهات داخلی برای انتقام‌جویی است. ازجمله مواردی که می‌تواند میدان را برای پیاده‌سازی سناریوی دشمن فراهم کند، غفلت از انجام وظایف و تعهدات در ادای مسئولیت‌هاست که رضایتمندی مردم را مخدوش می‌کند و موجب پدیدآمدن فضای نارضایتی و اعتراض می‌شود و برای عناصر مزدور دشمن بهانه موج‌سواری را فراهم می‌آورد.

مسئولان باید در قول و وعده به مردم و هرگونه سخنی خوب متوجه باشند که توقعی در مردم ایجاد نکنند که فردا روز عمل نشود و بی‌اعتمادی را به دنبال داشته باشد؛ از طرفی درست به وظیفه عمل کنند؛ زیرا هرگونه سستی و کم‌کاری و تأخیر در تدبیر و اقدام نگرانی مردم را به همراه دارد و سبب زمینه‌سازی برای سوء‌استفاده دشمن می‌شود. تشدید فضای نگرانی و متهم‌سازی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی و سیاه‌نمایی در عملکردها نیز به حس اعتماد و امید جامعه لطمه می‌زند و پشتیبانی قاطع و محکم مردم از نظام و مسئولان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. موردی که تأثیر سنگینی بر بدبینی و ناامیدی مردم دارد، کشاندن مجادلات و دعواهای سیاسی به مجامع و تریبون‌های عمومی و ایجاد تردید و تحیر در افکار عمومی است. این رفتار زمینه را برای جنگ روانی گروهک‌های ضدانقلابی و دشمنان نظام فراهم می‌کند که خروجی آن، ایجاد یأس و بی‌تفاوتی در مردم است. برخی با بزرگنمایی مسائل و مشکلات موجود و به حاشیه بردن و نفی دستاوردهای بزرگ انقلاب و نظام اسلامی دست دشمن را برای ورود باز می‌کنند. دشمن از این فرصت برای نفی کارآمدی نظام بهره می‌گیرد و به القای ناتوانی و نبود اراده برای حل مسائل و رسیدگی به مشکلات مردم می‌پردازد که این امر حس بی‌اعتمادی و اعتراض را در جامعه تشدید می‌کند و امید مردم به کارآمدی و خدمت را کاهش می‌دهد.

جوسازی‌ها و غوغاسالاری و استفاده از شیوه‌های جنجالی و عوام‌فریبانه برای طرح و پیگیری مسائل و مطالبات به ‌جای شیوه‌های قانونی و استفاده از کانال‌های منطقی نیز علاوه‌ بر تحریک افکار عمومی، می‌تواند طمع ضدانقلاب و بیگانه برای مداخله برانگیزد. این موضوع را بارها تجربه کرده‌ایم و همه ما از خسارت‌هایش آگاهیم؛ بنابراین در شرایطی که دشمن سناریوی بی‌ثبات‌سازی داخلی را دنبال می‌کند و به ایجاد اختلاف و شورش‌های خیابانی چشم طمع دوخته که به نوعی تکرار فتنه‌های ۸۸ و ناآرامی‌های ۹۶ به حساب می‌آید، ازبین‌بردن زمینه‌ها و بسترهای داخلی، یک راه قطعی پیشگیری است و سدکردن هرگونه رخنه و بهانه ناشی از اختلاف و رسیدگی به مشکلات مولد نارضایتی و اعتراض، میدان هرگونه فرصت طلایی را از ضدانقلاب و دشمن سلب خواهد کرد. تردیدی نیست که اگر در داخل میدان معرکه‌گیری برای ضدانقلاب و دشمن فراهم نشود، او هیچ فرصت، قدرت و شانسی برای پیاده‌سازی سناریوی کثیف خود نخواهد داشت و همان‌گونه که در تابستان داغ ناکام ماند، نقشه سال آینده‌اش هم بر باد خواهد رفت؛ به شرط اینکه قبل از مردم، مسئولان با تیزبینی مسائل را دنبال کنند و مردم نیز همچنان با بصیرت انقلابی همه چیز را زیر نظر داشته باشند و همه عملکردها را حساس و عمیق دنبال کنند. به قول معروف امنیتی که داریم باعث آرامشی نشود که هوشیاری را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ زیرا دشمن خبیثی مثل آمریکا رودرروی ماست؛ دشمنی که لحظه‌ای از ضربه‌زدن به منافع و مصالح ما درنگ نکرده و نمی‌کند؛ دشمنی که ذره‌ای از ابراز دشمنی با ما هم ابایی نداشته و ندارد و دشمنی که با همه توان ۴۰ سال است درصدد انتقام از ملت ایران است؛ زیرا مانع از چپاول و دست‌اندازی نامشروع او به دارایی‌های خودش شده است.

دشمن باز هم برای توطئه‌ای جدید طرح و برنامه دارد. مواجهه با چنین دشمنی جز با بیداری و هوشیاری کامل امکان‌پذیر نیست. تلاش برای پیشرفت، خودباوری و اعتمادبه‌نفس، موقعیت‌شناسی و دشمن‌شناسی از نشانه‌های بیداری است که همگان باید متوجه این موارد باشند.