مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نزدیک به یازده ماه از درگیری جریان حق (فلسطین و غزه) و باطل (دولت جعلی صهیونیست) می‌گذرد در این مدت نسل کشی جریان باطل به حدی رسیده است که دل هر انسان آزاده‌ای را خون کرده است و به همین دلیل می‌بینیم تقریباً تمام دنیا به طرفداری از جریان حق به خیابانها آمده‌اند و جولان و نسل کشی لشکریان باطل اسرائیلی و آمریکایی را محکوم می‌کنند و فریاد توقف سر می‌دهند. حق و باطل از بدو خلقت بوده و تا آخرین روز دنیا نیز وجود دارد اما همیشه تاریخ گویای پیروزی حق است؟ چنانچه از روایات معصومان علیهم السلام درمی یابیم که چه بسا باطل خودنمایی کند و جولانی داشته باشد؛ لکن این جولان و جوش و خروش موقّت است. از این رو، در روایتی آمده است: «لِلْباطِلِ جَوْلَهٌ وَ لِلْحَقِّ دَوْلَهٌ»؛ باطل تنها جولان دارد و چهره نفاق و فریب او پس از مدّتی آشکار می‌گردد؛ امّا دولت پایدار از آنِ حق است و حق جاودانه می‌ماند. و امروز غزه میدان حق و باطل است و چیزی که باقی می‌ماند حق است و باطل نابود شدنی هر چند مدتی جولان دهد و بی گناهانی را به خاک و خون بکشد؟ بنابر روایات اسلامی، هر فرد مسلمان باید در هر شرایطی طرفدار حق و حقیقت باشد. اگر می‌خواهید مسلّح به سلاح پیروزی در مقابل دشمن باشید، باید به شمشیر برّنده حق تمسّک کنید. همانگونه که علی علیه السلام می‌فرمایند: «الْحَقُّ سَیفٌ قاطِعٌ؛ حق، شمشیر برّنده ای است».

اگر می‌خواهید در مقام عمل، اهل نجات و در مقام سخن، دارای حجّت و برهان باشید، به سوی حق بروید؛ چه اینکه حضرت علی علیه السلام فرمودند: «الْحَقُّ مِنْجاهٌ لِکلِّ عامِلٍ وَ حُجَّهٌ لِکلِّ قایلٍ»؛ حق وسیله نجات هر انسانی است که طالب عمل باشد و حجّت و برهانی است برای گوینده.

اگر می‌خواهی سخن تو را بپذیرند، اگر می‌خواهی پیروز شوی، حق را بگو و آن را پیشه خود کن. و اگر می‌خواهید مرکب آرام و راهواری داشته باشید تا شما را به سر منزل مقصود برساند، حق را پیشه خود کنید که حضرت علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «الا وَ انَّ الْحَقَّ مَطایا ذُلَلْ، رَکبَها اهل‌ها، وَ اعْطُوا ازِمَتَّها، فَصارَتْ بِهِمْ الهُوینا حَتَّی أتَتْ ضِلًّا ظَلیلًا» حق مرکب آرام و راهواری است، اهل حق سوار بر این مرکب رام می‌شوند و زمام این مرکب به دست آنان داده می‌شود. به هر سو که بخواهند می‌رود و راحت و آسوده این مرکب شما را به پیش می‌برد، تا اینکه در سایه‌ای آرام بخش- که می‌تواند سایه رحمت الهی یا سایه درختان بهشتی یا سایه عرش و قرب خدا باشد شما را به منزل مقصود می‌رساند.

رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دانش آموزان با بیان جمله‌ای که در صدر این نوشتار آوردیم، سطح تحلیل واقعی از حوادث اخیر غزه را برای همگان به نمایش گذاشتند تا مبادا اهل بصر، با محدود کردن تحلیل خود به یک ارض محدود با مرز معلوم گرفتار قلم زدن در بیراهه شوند! با توجه به افق ترسیم شده از سوی معظم له، در ادامه به بیان چند سنت الهی می‌پردازیم: نکته اول اینکه تورقی در دفتر تاریخ و سیری در آموزه‌های قرآنی و دینی گویای این حقیقت است که به موازات حیات بشری، تاریخ شاهد تقابل دو اردوگاه حق و باطل بوده است. حقیقتی که در خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه اینچنین تصریح شده است که: «قَدْ أَعَدُّوا لِکُلِّ حَقٍّ بَاطِل» و در مقطع کنونی جدیدترین و بارزترین ایستگاه این تقابل، بدون شک میدان جنگ غزه است که برای همه جامعه بشری مشهود و قابل لمس است. نکته دوم اینکه از ویژگی‌های مشترک جبهه باطل، جولان موسمی با بهره گیری از زر، زور، تزویر و پروپاگاندای رسانه‌ای بوده است! اما جبهه حق بعد از مانور سیاسی و نظامی با قدرت ایمان میخ نهایی را بر تابوت پرچمداران باطل زده است. هندسهٔ این سنت الهی و فرجام شیرین در قرآن کریم اینگونه ترسیم شده است:

«کَذٰلِکَ یَضرِبُ اللَّهُ الحَقَّ وَالباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً وَأَمّا ما یَنفَعُ النّاسَ فَیَمکُثُ فِی الأَرض» «حق و باطل را چنین مثل می‌زند! امّا کف‌ها به بیرون پرتاب می‌شوند، ولی آنچه به مردم سود می‌رساند در زمین می‌ماند» (رعد_آیه ۱۷)

امروز جنگ غزه به نوعی تجلی و تأویل «لِلحَقِّ دَولَهٌ، لِلباطِلِ جَولَهٌ» است. اما رهبر انقلاب در اوج جولان کودک کشی جلادان رژیم صهیونیستی در خصوص سرانجام آن فرمودند:

«قدرت استکبار با فشار نظامی و بمباران پیش می‌آید، اما قدرت ایمان بر همه این‌ها غلبه پیدا خواهد کرد»

نکته مهم در پیروزی نهایی جبهه حق این است که اولاً این اصل بدین معنا نیست که باطل هیچ وقت در دنیا قادر نخواهد بود که به حق ضربه بزند و ثانیاً پیروزی جبهه حق، صرفاً با یک تجمع صرف و ائتلاف فانتزی زیر یک تابلو و پرچم محقق نخواهد شد. بلکه هوشیاری، توکل، وحدت، استقامت و جهاد از الزامات جبهه حق است. صبوری و توکل مردم غزه حقیقتاً بسیار ستودنی است به گونه‌ای که رهبر انقلاب با تحسین این صبوری و مقاومت فرمودند: «همین صبوری و توکّل به دادِ این‌ها خواهد رسید و همین موجب خواهد شد که پیروز بشوند و در نهایت پیروز میدان خواهند شد.» بیان این نکته لازم است که در جنگ حق و باطل بی طرفی معنا ندارد. امروز جنگ غزه آزمون بزرگ برای همه جهانیان و فرصتی است برای محک زدن انسانیت و وجدان بشری مدعیان حقوق بشر در سطح جهان و حاکمان کشورهای اسلامی منطقه است که ببینیم در تقابل کودک کشان اسرائیل و مظلومان غزه کدام طرف ایستاده‌اند؟!

ناظر به همین آزمون خطیر برای همه می‌توان یک رسالتی تعریف کرد. رهبر انقلاب در تبیین رسالت جهان اسلام و رسواسازی خیانت مدعیان حقوق بشر فرمودند: «هر کس هر جور می‌تواند به فلسطین کمک کند… در همه مجامع جهانی با صدای بلند این جنایت را، بدون تردید و بدون لکنت محکوم کنند. بایستی همه دنیای اسلام علیه رژیم صهیونیستی بسیج بشوند…؛ در این قضیّهٔ مهم و تعیین‌کننده، آن کسی که در مقابلِ فلسطینِ مظلوم ایستاد: آمریکا بود، فرانسه بود، انگلیس بود. دنیای اسلام در معاملاتشان، در معادلاتشان، در تحلیل‌هایشان فراموش نکنند این را»

آری، دنیای اسلام باید هماهنگ عمل کنند و علاوه بر محکوم کردن جنایات رژیم جعلی صهیونیستی و آمریکا، بسیج برای کمک حتی حضور در جبهه کارزار تا کمترین کمکهای مالی امری ضروری است.

مظفر حاجیان