به گزارش پایگاه خبری ربیع،  عید غدیر بزرگترین عید اسلامی بر مسلمانان مبارکباد. بدین مناسبت اهمیت و ابعاد مسأله «غدیر» این عید عظیم و ارزشمند را در سخنان رهبری فرزانه انقلاب اسلامی مرور می کنیم.

فرمدند: غدیر در حقیقتِ معنای خود، مخصوص شیعه نیست. اگرچه شیعیان به میمنت نصب مولای متّقیان به مقام امامت و ولایت، در این روز عید میگیرند و شکرگزاری میکنند؛ اما در حقیقت، روز غدیر امتداد خطّ همه رسالت‌های الهی و اوج این خطّ روشن و نورانی در طول تاریخ است. اگر به مضمون رسالت‌های الهی نگاه کنیم، میبینیم که در طول تاریخ نبّوت‌ها و رسالتها، این خطّ روشن دست به دست گشته، تا به نبی مکرم خاتم رسیده و در پایان حیات آن بزرگوار، تجسّم و تبلور آن به شکل حادثه غدیر خود را نشان داده است. ۸۰/۱۲/۱۲

این یعنی غدیر متعلق با شیعیان و خاص آنان نیست بلکه این عید برای همه مسلمانان مبارک است. در روز عید غدیر گزینش علم و تقوا و جهاد برای مدیریت جامعه مورد توجه قرار گرفته است چنانچه فرمودند:

مسئلهٔ غدیر یعنی گزینش علم و تقوا و جهاد و ورع و فداکاری در راه خدا و سبقت در ایمان و اسلام و تکیهٔ بر روی این‌ها در تشخیص و تعیین مدیریّت جامعه؛ قضیّه این است. مسئلهٔ غدیر، یک قضیّهٔ ارزشی است و به این معنا غدیر نه برای شیعیان بلکه برای همهٔ مسلمانان آموزنده است. ۶۹/۴/۲۰

تردیدی نیست مه اسلام و دستوراتش برای عمل آمده و اجرای این احکام ضمانت اجرا لازم دارد که امام این وظیفه را بعهده دارد:

غدیر در آثار اسلامی ما به «عیداللَّه‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است،

 

 

والّا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت – چه در مرحله قانونگذاری و چه در مرحله اجرا – در دست دیگران باشد، تحقّق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد. ۷۸/۱/۱۶

مشکلاتی که امت اسلامی در برهه های مختلف دارند درمان لازم دارد:

مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است – یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین علیه‌الصلاهوالسلام از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است – اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملت‌های کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راه‌های نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد. ۷۹/۱/۶

غدیر طرح کلی اسلام برای هدایت بشریت است:

پیغمبر آغاز کننده یک راه و باز کننده افق در مقابل بشریّت است. اما پیغمبر، ابدی و دائمی نیست. جوامع، هدایت کننده لازم دارند. این هدایت کننده را اسلام پیش‌بینی کرده است: معصومین در نسل‌های متعدّد پشت سر هم بیایند، زمام آمور را به دست گیرند، جامعه را با تعلیمات قرآنی ناب و خالص در طول چند نسل و چند قرن هدایت کنند… البته بعد از آن، باز حجّت خدا در میان مردم زنده میماند؛ چون دنیا و بشریت بدون قیام حجّت امکان ندارد؛ اما بشریّت راه خود را پیدا میکرد، که این البته اتّفاق نیفتاد. نقشه و طرح کلّی اسلام این است و این معنای غدیر است. ۸۰/۱۲/۱۲

غدیر خط حکومت را روشن می کند:

حرکت عظیم پیغمبر در برگشت از حج و معرفی کردن امیرالمؤمنین به اینکه «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، هیچ معنائی جز تعیین خط حکومت و ولایت در اسلام بعد از رحلت پیغمبر اکرم ندارد… معلوم میشود که حکومت در نگاه اسلامی معنای امامت دارد. امامت یعنی پیشوائی جسم و دل؛ هردو… این معنا فرق جوهری و معنوی را با همهٔ حرکت‌های دیگر دارد. دنیا و آخرت را میخواهد اداره کند. ۸۶/۱۰/۸

اما در غدیر درسهای مهمه نهفته است که اشاره به آن می تواند نجات بخش باشد یکی از این درسها این است که ارزش‌ها معیار حکومت هستند: امیرالمؤمنین کسی است که برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظهٔ شهادت یک لحظه و در یک قضیه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد و همهٔ وجود خود را در راه خدا به میدان آورد… پیغمبر اکرم یک چنین کسی را در رأس جامعهٔ اسلامی قرار میدهد… این نشان میدهد که برای ادارهٔ جامعهٔ اسلامی معیارها این‌هاست: خداپرستی، در راه رضای خدا مجاهدت کردن، جان و مآل را به عرصه آوردن، از هیچ سختی و مشکلی روگردان نبودن، و از دنیا اعراض کردن. ۸۷/۹/۲۷

با امت دین کامل می شود:

… روز عید غدیر، ولایت اسلامی یعنی رشحه‌ای و پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و لذا بود که دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد. ۶۹/۴/۲۰

عید غدیر در واقع عید دخالتِ مردم در حکومت است:

در موضوع حکومت و مسائل سیاسی و مسائل عمومی جامعه در نظام اسلامی، «به من چه» نداریم! مردم برکنار نیستند. بزرگترین مظهر دخالت مردم در آمور حکومت، غدیر است. خودِ غدیر این را به ما آموخت و لذاست که عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امّت اسلامی است. ۷۵/۲/۱۸

و در نهایت، زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است

مسئلهٔ امامت و مسئلهٔ ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئلهٔ شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئلهٔ غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. ۹۱/۸/۱۰