به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حمید کارگر مدرس علوم ارتباطات درباره اهمیت عکس در دنیای کنونی گفت: عکس را رسانه دانسته‌اند که تعبیر درستی هم هست، یعنی بدون قرارگرفتن در تنگناها و چارچوب‌های زمانی، زبانی، مکانی، قومی و نژادی می‌‌تواند پیام را به شدت بسیار مناسبی و به تأثیرگذاری بسیار بالایی به مخاطب خود منتقل کند.

وی ادامه داد: از عکس به نوشتن با دوربین تعبیر شده که بسیار درست است، یعنی عکاس یک واقعه، رویداد، یک یافته در لحظه و یک دیده خاص را با دوربین ثبت و در قاب عکس ماندگار می‌کند.

مشاور وزیر صنعت اظهار داشت: عکس رسانه‌ای است که فارغ از تنگناهای متنی، صوتی و نوشتاری، می‌تواند در لحظه مخاطب را درگیر خودش بکند و جدا از جغرافیا و خرده‌فرهنگ خاص می‌تواند به عنوان یک زبان جهانی با مخاطب روبه‌رو شود. یعنی عکس فقط یک روایت و یک سند بدون روح قاعده‌مند نیست، بلکه می‌تواند به راحتی با اندیشه، قریحه و ذهنیات خالق خود و مخاطبش ارتباط دوسویه برقرار کند.

این دکترای علوم ارتباطات افزود: عکس می‌تواند در لحظه با سرعت و تأثیرگذاری بالا نسبت به دیگر رسانه‌ها، پیام خود را به مخاطب منتقل کند. گاهی یک عکس فارغ از محدودیت‌های نوشتاری می‌تواند در یک لحظه با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و مصداقی برای این شعر باشد که «گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم، پاسخم ده به نگاهی که زبان من و توست».

کارگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با برگزاری جشنواره‌های عکس با تلفن همراه اشاره و با ذکر یک نمونه گفت: جشنواره عکس هشت این روزها در حال برگزاری است و بهانه آن، گره‌‌خوردن رسانه عکس ـ که امروز به کمک تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک رسانه عام و فراگیر درآمده است ـ با یک مفهوم مذهبی و باورهای مردم ایران‌زمین به ویژه در حوزه زیارت است و از این رو، اتفاق قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در عکس‌های رسیده به این جشنواره مجموعه‌ای از پیام‌ها و پیام‌رسانی‌ها را در فضای زیارت شاهد هستیم و خیلی زیباست که عکس و عکاس به عنوان یک رسانه و یک پیام‌نگار با حوزه پیام‌رسانی زیارت گره می‌‌خورند.

بر اساس این گزارش، دومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، سازمان فضای مجازی سراج و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به دبیری وجیه‌اله شیرمحمدی برگزار می‌شود. «آداب و فرهنگ زیارت، جلوه‌های حرم مطهر رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع)، انعکاس مراسم و آیین‌های رضوی و امامزادگان و بقاع متبرکه» محورهای این جشنواره را تشکیل می‌دهند. ۱۵ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.rbphoto.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/