زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هفته گذشته و در نیمه هفته چهارم اردیبهشت ماه مدیر مخابرات منطقه اصفهان دوطرح مهم را یکی در شاهین شهرو یکی در سپاهان شهر افتتاح کرد که هر دوی این طرح ها نقش مهمی در رضایتمندی مردم از طرح های اینرنتی خواهند داشت.

اسماعیل قربانی در گفتگو با ربیع درباره درمرحله نخست طرح واگذاری سرویس اینترنت بر بستر نوری در سپاهان شهر گفت: قرار است تا یک سال آینده این طرح به صورت کامل در سپاهان شهر اجرا شود بر این اساس و با اجرای طرح، سرعت اینترنت به ۵۰ مگاوات بر ثانیه افزایش می‌یابد.

وی هزینه اجرای این مرحله طرح را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح در سپاهان شهر اعتبار هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده است اما برای ایجاد فیر نوری اینترنت برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک استان اصفهان ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز است.

۱۰ طرح توسعه فیبر نوری خانگی دراستان اصفهان کلید خورد

مدیر مخابرات منطقه اصفهان همچنین درباره افتتاح فاز اول پروژه نجمای مخابرات در شاهین شهر و میمه بهربیع گفت: با بهره برداری از ۱۰ طرح توسعه فیبر نوری خانگی، فاز اول پروژه نجمای مخابرات در شهرستان شاهین شهر و میمه آغاز به کار کرد.

قربانی با اشاره به اینکه در ادریبهشت ماه امسال همزمان ۶ طرح توسعه اپراتور همراه اول در شاهین شهر اجرا شده  است افزود: ما در فیبر نوری در بخش بین شهری، مراکز و خارج از کشور شرایط خوبی داریم که متناسب با نیازها بروزرسانی می شود اما در بخش دسترسی مردم به این شبکه از طریق فیبرنوری باید با اهتمام ویژه سرمایه گذاری مورد نیاز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه بستر فیبر نوری شرط تحقق برنامه های حاکمیت در بخش ارتباطات است افزود: پیش بینی می شود در برنامه هفتم توسعه ارائه اینترنت با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تکلیف گردد؛ که این مهم تنها در بستر فیبر نوری مهیا خواهد شد و رسیدن به آن نیازمند همگرایی ارکان تاثیرگذار در انجام آن خواهد بود.

وی گفت: یکی از وعده های دولت به مردم در بخش ارتباطات تحقق ۲۰ ملیون پورت پر سرعت فیبر نوری در طول چهار سال است که امیدواریم با همکاری همه ارگان ها با مخابرات محقق شود.

توسعه ارتباطات ازمحورهای زیرساختی کشور است

مدیر مخابرات منطقه اصفهان افزود: تکنولوژی های متحول کننده آینده دنیا مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی تنها به واسطه وجود ارتباطات یکپارچه و پایدار قابل اجرا خواهند بود و این نقش ارتباطات در راستای توسعه فناوری اطلاعات را به خوبی نشان می دهد.

قربانی افزود: امروزه با پیشرفت روزافزون فناوری در جوامع انسانی، نیاز به اینترنت با سرعت بالا و پایداری مناسب امری اجتناب ناپذیر است که فناوری های قدیمی همچون ADSL و VDSL بر روی بستر سیم مسی، پاسخگوی نیازهای متنوع کاربران نیست.

وی بیان کرد: دنیا در حال گذر از بستر سیم مسی به سمت فیبر نوری است و بر همین اساس شرکت مخابرات ایران از سال ۱۴۰۱ طرح “نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران“ با نام نجما را در دستور کار خود قرار داده و استان اصفهان بعنوان پیشرو در ارائه این فناوری مکلف شده تا انتهای سال ۱۴۰۳‌ نسبت به اجرای طرحهای مبتنی بر فیبر نوری در سطح استان اقدام نماید.

وی افزود: امروزه یکی از زیرساختهای پیشرفت کشور همین بحث ارتباطات است که امیدواریم با توسعه زیرساخت های شبکه ثابت و سیار مشکلات مردم در دسترسی به سرویس های مخابراتی حل و فصل شود.

زهرا نصیری