مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تاریخ را که ورق بزنیم کارنامه ای به سیاهی کارنامه آمریکا در حوزه حقوق بشر نخواهیم دید؟ اینهم نه فقط در مقابل مسلمانان که در جای جای کشورهای مسلمان و غیر مسلمان و حتی در آمریکا؟ هیات حاکمه آمریکا آلوده ترین دستهای ضد حقوق بشری را در داخل کشورش، نیز در سایر کشورها بویژه در کشورهای اسلامی برای خود در تاریخ ثبت نموده است. این کشور افسار گسیخته همواره خود را مدعی ارائه الگوی بی‌همتای مردم‌سالاری دانسته و ادعای حمایت از حقوق بشر را در جهان داشته است اما دقیقا ضد حقوق بشر عمل کرده است! بعید به نظر می رسد حتی اقدام کوچکی در راستای حقوق بشر از سران آمریکا دیده شود؟ در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی نکاتی را بیان می کنیم:

 آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، تاکنون همواره سیاست‌ها و اقدامات ضد حقوق بشری را علیه کشورهای منطقه اعمال کرده است. این روند در سه دهه اخیر تشدید شده است: آمریکا با ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه به حضور نظامی خود در غرب آسیا استمرار بخشیده است و در همین چارچوب، طی این چند دهه مرتکب نقض مکرر و نظام‌مند حقوق بشر در منطقه شده است. که از آن جمله اند:

ـ حمایت بی قید و شرط از اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در سازمانهای بین المللی و وتوی قطنامه هایی که به نوعی رژیم صهیونیستی را محکوم یا از مظلومیت فلسطینیان حمایت داشته اند. همچنین تلاش برای حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در غرب آسیا و تجهیز آن به سلاح‌های ویرانگر که کاربرد آن‌ها خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است و درنتیجه، شریک بودن آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردان، زنان و کودکان فلسطینی، مانع‌تراشی در برابر فعالیت نهادهای مستقل حقوق بشری که به دنبال افشای اقدامات ضد انسانی صهیونیست‌ها و تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها در محاکم بین‌المللی هستند، فشار سیاسی شدید به کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران و سوریه که با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در سرکوب فلسطینیان مخالفت می‌ورزند.

تروریست شناختن کلیه گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان، تلاش برای ایجاد ارتباط سیاسی بین رژیم صهیونیستی، اعطای کمک مالی سالانه به رژیم صهیونیستی، حمایت از گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده و داعش که همه اینها با حمایت آمریکا انجام و انسانهای بی گناهی را به خاک و خون کشیده است؟ حمایت از سرکوب مردم بحرین به‌دست حکومت آل خلیفه “هرچند آمریکا خود را همواره به‌عنوان حامی دمکراسی در جهان معرفی می‌کند، اما اقدام بر اساس استانداردهای دوگانه همواره ویژگی آشکار رویکرد این کشور بوده است؛ در همین راستا، واشنگتن عملاً از اقدامات سرکوب گرایانه رژیم آل خلیفه در خصوص جنبش آزادی‌خواهانه مردم بحرین حمایت کرده است.”

 کارنامه حقوق بشری آمریکا در قبال ایران به‌اندازه‌ای سیاه و پرحجم است که می‌توان کتاب قطوری از موارد نقض حقوق بشر در ایران از سوی آمریکا را به رشته تحریر درآورد. دولت آمریکا از فردای جنگ جهانی دوم پی‌ریزی سیاست‌های استعماری در ایران عصر پهلوی و برقراری روابط مبتنی بر دست‌نشاندگی با رژیم ستم‌شاهی را در دستور کار خود قرار داد؛ نمونه بارز آن‌را می‌توان در تحمیل قرارداد کاپیتولاسیون، قراردادی که با مخالفت صریح علمای شیعه و به‌ویژه امام خمینی مواجه شد، مشاهده کرد. کودتای ۲۸ مرداد و چنگ زدن به نفت ایران و غارت سرمایه ملی ایر انیان! تقویت و تشویق رژیم پهلوی به سرکوب ملت ایران و مقابله با حرکت انقلابی مردم در دوران قیام؟ و دهها و صدها خباثت دیگر از جمله رفتارها و اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در مقابل ملت ایران است که پرچمدار احیای اسلام در نیم قرن گذشته هستند.

 با پیروزی انقلاب‌اسلامی، خصومت ورزی دولت آمریکا با اراده ملی مردم مسلمان ایران پایان نگرفت، بلکه بیش‌ازپیش تشدید شد، به‌گونه‌ای که با تشویق رژیم صدام به تجاوز به ایران و حمایت همه‌جانبه از آن و در نهایت ورود به جنگ تحمیلی و سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران حق حیات را به‌عنوان پایه‌ای‌ترین حقوق انسانی در مورد بسیاری از شهروندان ایرانی به مخاطره انداخت و حتی سلب کرد.

اما این اقدامات ضد حقوق بشری علیه مردم ایران پایان ماجرای خصومت ورزی‌های ضدانسانی دولت آمریکا نبوده است؛ چراکه با وضع تحریم‌های اقتصادی تداوم یابنده و البته فزاینده و تلاش برای سلب حقوق هسته‌ای ملت ایران تلاش‌های ضد حقوق بشری آمریکا علیه ایران تا به امروز امتداد داشته است.

 شمارش جنایات آمریکا در ایران مثنوی هفت من خواهد بود اما این قلدر جهانی در سایر کشورها نیز بسیار اقدام ضد حقوق بشری داشته اند از جمله در عراق؟ که بیش از یک‌میلیون کشته در تجاوز به عراق و اشغال آن نتیجه خباثت آمریکایی هاست؟

رسوایی‌های ضد حقوق بشری آمریکا در زندان ابوغریب پس از اشغال عراق توسط آمریکا، با انتشار تصاویری از این زندان در برنامه شصت دقیقه شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» آمریکا، آشکار شد که نظامیان آمریکایی در زندان ابوغریب، زندانیان عراقی را مورد شکنجه و آزار قرار می‌دادند از طرفی تحریمهای شکننده آمریکا برعلیه عراق روی حقوق بشری او را سیاه و سیاه کرد؟

و نقض حقوق بشر آمریکا در سوریه نیز یکی از اقدامات ضدبشری آمریکاست؟ طی سالهای اخیر با زیر پا نهادن حاکمیت ملی سوریه، به مداخله آشکار و نهان و مستقیم و غیرمستقیم در این کشور روی آورده است، به‌گونه‌ای که با شکست داعش در سال ۲۰۱۷ باز هم سیاست‌ها و اقداماتی که بدیهی‌ترین حقوق انسانی مردم سوریه، به‌ویژه حق حیات آن‌ها را نقض می‌کنند متوقف نکرده و با تجاوز نظامی علنی به خاک سوریه، در عمل منشور ملل متحد را نقض کرده است؛ در طی بحران سوریه، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با بمباران مکرر شهرها و تأسیسات زیربنایی این کشور، خسارت‌های مادی و تلفات انسانی را بر شهروندانش تحمیل کرده‌اند، به‌طوری‌که مدارس، مساجد، پل‌ها، مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، اماکن فرهنگی و اردوگاه‌های آوارگان از تیررس این تعرضات مصون نمانده‌اند. و همچنین است عملکرد ظالمانه آمریکا در افغانستان، لیبی، مصر و…

مظفر حاجیان