به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،‌ مجتبی توانگر امروز در نشست تحلیل و بررسی اقتصاد کولبری که در خبرگزاری فارس با حضور اصحاب رسانه در حال برگزاری است، گفت: وضعیت کنونی در کولبرها ناشی از عملکرد ضعیف دولت است و وضعیت بغرنجی ایجاد شده است که عده‌ای از هم‌وطنان ما مجبور هستند برای امرار معاش، کولبر شوند.

وی تأکید کرد: باید ترمز دولت را بکشیم و باید روی زشتی‌های دولت آب بریزیم و آنها را از بین ببریم؛ این دولت آرزو دارد ۸۰ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون کولبر شوند که امیدواریم با راهکارهای اقتصادی ترمز دولت را بکشیم و این آرزویشان محقق نشود.

وی ادامه داد: بستر اشتغال‌زایی کشور فراهم نیست که عده‌ای از هم‌وطنان ما مجبور می‌شوند در این حوزه‌ها ورود کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار اشتغال‌زایی در حوزه پالایشگاه‌سازی اظهار کرد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۱ هزار نفر نیروی کار داشت. در حال حاضر ۶ هزار نفر در بخش توسعه‌ای و ۲ هزار نفر در بخش جاری این پالایشگاه به صورت مستقیم فعال هستند و ۲ هزار نفر هم اشتغال غیرمستقیم دارند.

وی ادامه داد: در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۷۳ درصد نیروها بومی هستند و اگر این زنجیره توسعه پالایشگاهی ادامه می‌یافت، اشتغال فراوان ایجاد می‌کرد، در حالی که وزیر نفت تفکر خام‌فروشی دارد.

وی با تأکید بر اینکه زنجیره ارزش باید به سمت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها برود، گفت: با توسعه این پالایشگاه‌ها در چهار سال یک تا دو میلیون شغل ایجاد می‌شود.

این پژوهشگر اقتصاد انرژی گفت: در بازه کوتاه‌مدت در حال حاضر به دلیل ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌ها ۳۰ درصد نفت کوره تولید می‌شود و می‌توان مازوت یا قیر را به فرآورده نفت فعال تبدیل کرد.

وی با اشاره به احیای کارت هوشمند سوخت گفت: این موجب شد ۳۵ میلیون لیتر مازاد بنزین داشته باشیم و سالانه ۶ میلیارد دلار از این محل عاید کشور می‌شود.

توانگر با تأکید بر اینکه فروش نفت با فروش فرآورده متفاوت است، گفت: تنوع مقصد در بازار فرآورده‌ها وجود دارد. محموله‌های فرآورده‌های نفتی خرد است و احتمال رصد ندارد. یک پارت بنزین ۵۰ هزار لیتری به راحتی در کشورهای همسایه نقدی فروش می‌رود، اما نفت خام باید حداقل یک تا دو میلیون بشکه محموله باشد.

پژوهشگر اقتصاد انرژی گفت: بابت نفت خام ایران ۴۲ پالایشگاه در دنیا است و همین امر و مشخص بودن مقاصد نشان می‌دهد این نفت قابل تحریم است.

توانگر گفت: ۹۰ درصد نفت خام ما از خارک صادر می‌شود و ۴۲ پالایشگاه مقصد داریم. در حالی که اگر نفت خام ما به پالایشگاه برود، مخاطبان ما از ۴۲ پالایشگاه به هزاران مخاطب می‌رسد.

پژوهشگر اقتصاد انرژی با بیان اینکه در حوزه فرآورده‌های نفتی و میعانات ۱۰ پالایشگاه داریم، گفت: ۳ پالایشگاه پس از انقلاب ساخته شد که ۲ پالایشگاه آن در سال ۷۶ به پایان رسید و یک پالایشگاه هم سال ۸۵ شروع شد و تا سال ۹۲ به ۷۰ درصد رشد فیزیکی رسید (ستاره خلیج فارس) که آن هم توسط قرارگاه خاتم اجرا شد.

توانگر افزود: از سالهای ۷۶ تا ۸۴ تفکر حاکم بر دولت و وزارت نفت خام‌فروشی بود و پالایشگاهی احداث نشد.

پژوهشگر اقتصاد انرژی افزود: روزهای پایانی سال ۸۳ بود که در دولت هشتم، زنگنه می‌گفت ۱.۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین می‌‌خواهد؛ ۶۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود اما ۳۲ میلیون لیتر تولید داشتیم و زنگنه مدعی بود اگر بنزین وارد نشود در کشور آشوب می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون هم اتفاقی در پالایشگاه‌سازی رخ نداده است و همه اینها نشان از تفکر خام‌فروشی آقایان دارد.

پژوهشگر اقتصاد انرژی ادامه داد: در دوره اول وزارت زنگنه از سالهای ۱۹۹۵ میلادی تا ۲۰۰۵ میزان ۷۵.۶۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌ها بود که در سالهای آخر به ۸۶ میلیون بشکه رسید، اما سهم ایران در این دوره صفر بود.

وی تأکید کرد: مشکل کوله‌بری و رفع آن قابل بررسی است، اما تفکر حاکم بر دولت اجازه رفع این مشکل را نمی‌دهد.